• Kaga

Låta barnet slippa äta eller visa film

Med Vår 2 åring har vi fastnat i att visa barnfilm varenda gång han ska äta.

Tänker alltid att denna gång ska vi försöka slippa det, men slutar alltid med att han får sitta och titta på barnfilm medan jag matar honom. Känns så fel , att mata kan ju ta över en timme då tills jag tycker att nu har han allafall fått i sig en bra portion mat.

Vilket gör att tiden framför en skärm kan bli flera timmar på en dag vilket inte känns sunt för ett så litet barn!

Men han äter ju inte annars.

Ibland kanske han äter en halv macka tex till frukost lm jag inte visar tv. Men då är det ofta mycket spring mellan tuggorna.

Han sätter sig inte stilla utan tv.

Hur ska vi komma från detta?

Jag vill verkligen helst inte han ska se tv alls varje dag.

Men för att få i honom mat.

Vid en lunch eller middag kan han på sin höjd ta ett par tuggor sen vill han iväg, det är då man tar fram mobilen slår på nät och sitter och matar medan han stirrar in i det.

• Svar på tråden Låta barnet slippa äta eller visa film
  • S23
    mari123 skrev 2020-12-12 15:16:13 följande:

Okej! "Grönsaksstavar"! I min lilla värld är sådana "stavar" något man äter om man går på en sträng diet!? Om ett barn inte kunnat sitta still och äta pga "spring i benen" så kan väl hen få en smörgås med smör och gott pålägg om hungern kommer på?.....eller varför inte värma på lite av middagsmaten eller steka en pannkaka om det är vad barnet vill ha?

Fast dessa barn har ju fått mellanmål emellan? Ich fri tillgång på grönsaker utöver det? Vad menar du är fel? Min dotter kan absolut få gurka mellan måltiderna. Men oftast frågor hon efter det själv då, hon får det hon själv vill ha alternativt det hon svarar ja på när vi frågar.

Om vi har en halvtimme kvar till middagen så får

Hon oftast inte en macka, ibland får hon det om vi märker att hon inte klarar sig till maten, utan då kanske hon får gurka eller ärtor
  • mari123
    S23 skrev 2020-12-12 15:20:54 följande:
    Fast dessa barn har ju fått mellanmål emellan? Ich fri tillgång på grönsaker utöver det? Vad menar du är fel? Min dotter kan absolut få gurka mellan måltiderna. Men oftast frågor hon efter det själv då, hon får det hon själv vill ha alternativt det hon svarar ja på när vi frågar.

Om vi har en halvtimme kvar till middagen så får

Hon oftast inte en macka, ibland får hon det om vi märker att hon inte klarar sig till maten, utan då kanske hon får gurka eller ärtor
    "Gurka eller ärtor"? till ett barn som växer? Är barnet överviktigt så förstår jag ABSOLUT ......men är det så?
  • S23
    mari123 skrev 2020-12-12 15:29:42 följande:

"Gurka eller ärtor"? till ett barn som växer? Är barnet överviktigt så förstår jag ABSOLUT ......men är det så?

Men va? Om vi håller på att laga mat och ska äta om en halvtimme och min snart tvååring är lite småhunhrig så ser jag hellre att hon äter lite gurka, som hon älskar, och äter maten sedan istöööet för att äta sig mätt på en macka? Precis innan middagen? Jag försöker ge mitt barn en näringsriktig kost och då vill jag hellre att hon äter mat än mackor. Men naturligtvis får hon även mackor.

Och som jag säger ibland är hon så hungrig en halvtimme innan att något stabbigare som en macka är nödvändigt, och då får hon också det. Barnet behöver även äta grönsaker så då perfekt när det är så kort kvar till mat och det inte handlar om akut hunger
  • mari123
    S23 skrev 2020-12-12 15:36:30 följande:
    Men va? Om vi håller på att laga mat och ska äta om en halvtimme och min snart tvååring är lite småhunhrig så ser jag hellre att hon äter lite gurka, som hon älskar, och äter maten sedan istöööet för att äta sig mätt på en macka? Precis innan middagen? Jag försöker ge mitt barn en näringsriktig kost och då vill jag hellre att hon äter mat än mackor. Men naturligtvis får hon även mackor.

Och som jag säger ibland är hon så hungrig en halvtimme innan att något stabbigare som en macka är nödvändigt, och då får hon också det. Barnet behöver även äta grönsaker så då perfekt när det är så kort kvar till mat och det inte handlar om akut hunger
    Okej. Ja mina barn var inte hungriga på det viset så jag vet ingenting om det. Jag har två barn men ingen av dem stod i köket och var HUNGRIGA när de var två år och ville ha mat NU! Jag tror t om att det var så att barnen fick äta när de var hungriga oavsett "middagstid". Idag är mina ungar vuxna, smala och vältränade och HELT utan matnojor.
  • S23
    mari123 skrev 2020-12-12 15:49:23 följande:

Okej. Ja mina barn var inte hungriga på det viset så jag vet ingenting om det. Jag har två barn men ingen av dem stod i köket och var HUNGRIGA när de var två år och ville ha mat NU! Jag tror t om att det var så att barnen fick äta när de var hungriga oavsett "middagstid". Idag är mina ungar vuxna, smala och vältränade och HELT utan matnojor.

Ja hungern här är väldigt olika, och vi lagar mat när vi tror att det kommer passa dottern, men ibland misslyckas vi ju med att matcha det helt rätt. Lunch styr hon oftast helt själv eftersom vi då antingen värmer rester eller lagar sådant som går så snabbt att det bara handlar om 10 minuters väntan
  • S23
    mari123 skrev 2020-12-12 15:49:23 följande:

Ska tilläggas. Vissa gånger klarar hon troligtvis att vänta på maten utan grönsak. Men när vi alla är i köket och hon ber om det och jag vet att hon är hungrig finns det ingen anledning för mig att neka
  • mari123
    S23 skrev 2020-12-12 16:00:22 följande:
    Ska tilläggas. Vissa gånger klarar hon troligtvis att vänta på maten utan grönsak. Men när vi alla är i köket och hon ber om det och jag vet att hon är hungrig finns det ingen anledning för mig att neka
    Ja vad vet jag. I min värld så är en tvååring VÄLDIGT liten. Man kan kommunicera med enkla ord, *typ* titta lampa! och att förklara för ett så litet barn vad middagstid betyder känns för mig omöjligt.
  • Mortiscia80
    scanmia skrev 2020-12-12 14:16:07 följande:
    Vi äter tillsammans och barnens mat står framme så länge vi sitter vid bordet. När måltiden är slut, och alla som sitter vid bordet är klara, så dukar vi av. Hos oss är det helt ok att äta grönsaksstavar mellan måltiderna så det kan stå framme ett fat med sådana om jag misstänker att något barn har ätit på tok för lite (annars finns de i kylskåpet).
    Ok! :) Tack för svar!
  • S23
    mari123 skrev 2020-12-12 16:07:30 följande:

Ja vad vet jag. I min värld så är en tvååring VÄLDIGT liten. Man kan kommunicera med enkla ord, *typ* titta lampa! och att förklara för ett så litet barn vad middagstid betyder känns för mig omöjligt.

Mitt barn talar i tre och fyraordsmeningar. Hon förstår vartenda ord jag säger. Titta lampa skulle jag snarare säga är ettårsålder.

Hon förstår alla instruktioner, kan återberätta saker. Typ ?vad gjorde nallen i boken? då kan jag få svaret ?sova, bil, kissa, leka? om det är vad nallen i boken gjort. Du och jag har nog lite olika

Bild av vad en (snart) tvååring kan förstå och kommunicera. Nu pratar vår dotter förhållandevis mycket, naturligtvis gör inte alla barn det. Men alla barn jag träffat som är två går garanterat att ha ett givande ?samtal? med. De förstår, men kanske inte alltid kommunicerar tillbaka.

Och som jag sade förut så handlar det också om att skapa en god språklig miljö. Visa hur man samspelar genom att lyssna på varandra och turas om att tala
  • Mortiscia80
    mari123 skrev 2020-12-12 15:01:18 följande:
    "Givande samtal"? Med en tvååring? Ja vad vet jag.
    Det är inte frågan om att det ska vara givande för oss vuxna utan för barnet, och det är det :) Man pratar om vad man gör, vad barnet ser, vad som händer omkring en, vad man ska göra härnäst... Det är så de lär sig språket och det är viktigt att försöka få till sådana samtal varje dag och så ofta som möjligt.
Svar på tråden Låta barnet slippa äta eller visa film