• Kaga

Låta barnet slippa äta eller visa film

Med Vår 2 åring har vi fastnat i att visa barnfilm varenda gång han ska äta.

Tänker alltid att denna gång ska vi försöka slippa det, men slutar alltid med att han får sitta och titta på barnfilm medan jag matar honom. Känns så fel , att mata kan ju ta över en timme då tills jag tycker att nu har han allafall fått i sig en bra portion mat.

Vilket gör att tiden framför en skärm kan bli flera timmar på en dag vilket inte känns sunt för ett så litet barn!

Men han äter ju inte annars.

Ibland kanske han äter en halv macka tex till frukost lm jag inte visar tv. Men då är det ofta mycket spring mellan tuggorna.

Han sätter sig inte stilla utan tv.

Hur ska vi komma från detta?

Jag vill verkligen helst inte han ska se tv alls varje dag.

Men för att få i honom mat.

Vid en lunch eller middag kan han på sin höjd ta ett par tuggor sen vill han iväg, det är då man tar fram mobilen slår på nät och sitter och matar medan han stirrar in i det.

• Svar på tråden Låta barnet slippa äta eller visa film
  • S23
    Mortiscia80 skrev 2020-12-12 12:14:46 följande:

Haha ja kanske bäst det ;) Men riktigt så länge vill jag inte ha mat framme, jag tänker mig max en timme men det kanske också är lång tid.

Nu är jag inte en förespråkare av att låta barnet gå fram och tillbaka från bordet.

Men jag skulle säga runt en timme, eller egentligen så länge som man själv rimligtvis kan sitta kvar vid bordet efter en måltid. I en situation med tvp vuxna är en timme inte alls orimligt. Jag menar alltså att man som vuxen i sådana fall skall sitta kvar så länge maten står framme
  • Mortiscia80
    S23 skrev 2020-12-12 12:18:31 följande:
    Nu är jag inte en förespråkare av att låta barnet gå fram och tillbaka från bordet.

Men jag skulle säga runt en timme, eller egentligen så länge som man själv rimligtvis kan sitta kvar vid bordet efter en måltid. I en situation med tvp vuxna är en timme inte alls orimligt. Jag menar alltså att man som vuxen i sådana fall skall sitta kvar så länge maten står framme
    Ja jag vill inte heller att det ska vara en massa spring men tänker att vår plutt är för liten för "om du lämnar bordet tar vi bort maten" än så länge. Det brukar funka ganska bra att få tillbaka honom och om det bara är väldigt lite kvar så är det ok att han lämnar utan att äta upp, men om han bara tagit ett par tuggor men har "ätit klart" så brukar det hänga ihop med att han vill gå och leka och då ser vi till att få tillbaka honom en stund till.
  • Ekdahl
    Kaga skrev 2020-12-11 20:12:34 följande:

Med Vår 2 åring har vi fastnat i att visa barnfilm varenda gång han ska äta.

Tänker alltid att denna gång ska vi försöka slippa det, men slutar alltid med att han får sitta och titta på barnfilm medan jag matar honom. Känns så fel , att mata kan ju ta över en timme då tills jag tycker att nu har han allafall fått i sig en bra portion mat.

Vilket gör att tiden framför en skärm kan bli flera timmar på en dag vilket inte känns sunt för ett så litet barn!

Men han äter ju inte annars.

Ibland kanske han äter en halv macka tex till frukost lm jag inte visar tv. Men då är det ofta mycket spring mellan tuggorna.

Han sätter sig inte stilla utan tv.

Hur ska vi komma från detta?

Jag vill verkligen helst inte han ska se tv alls varje dag.

Men för att få i honom mat.

Vid en lunch eller middag kan han på sin höjd ta ett par tuggor sen vill han iväg, det är då man tar fram mobilen slår på nät och sitter och matar medan han stirrar in i det.

Ordna en bra rutin.

Det ni tillåter en dag måste ni tillåta varje dag. Annars får ni mycket problem i onödan.

Att äta vid matbordet och att inte ha skärmar vid matbordet är en väldigt bra regel som jag rekommenderar att ni börjar med. Och gör inga undantag.
  • Södermannen
    Mortiscia80 skrev 2020-12-12 12:22:30 följande:
    Ja jag vill inte heller att det ska vara en massa spring men tänker att vår plutt är för liten för "om du lämnar bordet tar vi bort maten" än så länge. Det brukar funka ganska bra att få tillbaka honom och om det bara är väldigt lite kvar så är det ok att han lämnar utan att äta upp, men om han bara tagit ett par tuggor men har "ätit klart" så brukar det hänga ihop med att han vill gå och leka och då ser vi till att få tillbaka honom en stund till.
    Ni måste ge er plutt lite mer godsaker som pizza t.ex. det gillare jag, jag menar han, säkert! Då gör han rent hus på tallriken, mjölk istället för läsk kanske.
    Hela kostcirkeln i en pizza, nästan.
  • Mortiscia80
    Södermannen skrev 2020-12-12 12:28:15 följande:
    Ni måste ge er plutt lite mer godsaker som pizza t.ex. det gillare jag, jag menar han, säkert! Då gör han rent hus på tallriken, mjölk istället för läsk kanske.
    Hela kostcirkeln i en pizza, nästan.
    Mjahaja, tack för tipset ;) Vi har försökt ge honom pizza som provsmak när vi beställt hem men han tycker inte om det särskilt mycket. Han gillar kanterna ibland... Läsk har han aldrig druckit faktiskt, bara enpack okolsyrad dryck (Mer osv) vid enstaka tillfällen. Men vi brukar försöka se till att han får mat som vi vet att han tycker om, särskilt om det är något som vi vuxna vill äta men vet att han knappt kommer röra, då kan han få någon favoritgrönsak till maten eller någon slagskolhydrat som går i bra och han ska så klart alltid prova det andra också.
  • Jemp
    Mortiscia80 skrev 2020-12-12 12:22:30 följande:

Vi har en regel om att man sitter kvar vid bordet tills alla är klara. Ibland får vi tjata mer än annars... Inga krav på att äta upp som sagt.

Kommer sen sonen (han är sämst på att äta) efter 30 min och säger att han är hungrig så erbjuder vi oss att plocka fram igen, samma mat förutsatt att det är nåt vi vet att han kan äta. För hans del handlar det mycket om att han hellre hade levt på smörgåsar.

Att ta bort maten är aldrig ett straff här, men om man börjar kasta runt den eller går från bordet så räknar vi med att de är klara.
  • Mortiscia80
    Jemp skrev 2020-12-12 12:43:36 följande:
    Vi har en regel om att man sitter kvar vid bordet tills alla är klara. Ibland får vi tjata mer än annars... Inga krav på att äta upp som sagt.

Kommer sen sonen (han är sämst på att äta) efter 30 min och säger att han är hungrig så erbjuder vi oss att plocka fram igen, samma mat förutsatt att det är nåt vi vet att han kan äta. För hans del handlar det mycket om att han hellre hade levt på smörgåsar.

Att ta bort maten är aldrig ett straff här, men om man börjar kasta runt den eller går från bordet så räknar vi med att de är klara.
    Ja det låter ju vettigt :) Nej, jag tänker inte heller som ett straff, mer att man sitter tills man är klar och om man går så signalerar det till oss vuxna att man är klar.
  • mari123

Fattar inte varför barnfilm skulle vara ngt dåligt! Mina döttrar såg på sina barnfilmer åtminstone EN gång per dag/kväll. Samma filmer hela tiden och myspys och lugn i soffan. Vad gör det om en tvååring får för sig att vilja äta till en barnfilm? Får han fyrkantiga ögon och måste se på film hela livet för att kunna äta?

• scanmia
    Mortiscia80 skrev 2020-12-12 11:59:38 följande:
    Jag tänker på ditt sista stycke, hur länge tycker ni är lagom att låta maten stå framme när de springer ifrån på det där sättet men kommer tillbaka senare för att äta mer?
    Vi äter tillsammans och barnens mat står framme så länge vi sitter vid bordet. När måltiden är slut, och alla som sitter vid bordet är klara, så dukar vi av. Hos oss är det helt ok att äta grönsaksstavar mellan måltiderna så det kan stå framme ett fat med sådana om jag misstänker att något barn har ätit på tok för lite (annars finns de i kylskåpet).
  • mari123
    scanmia skrev 2020-12-12 14:16:07 följande:
    Vi äter tillsammans och barnens mat står framme så länge vi sitter vid bordet. När måltiden är slut, och alla som sitter vid bordet är klara, så dukar vi av. Hos oss är det helt ok att äta grönsaksstavar mellan måltiderna så det kan stå framme ett fat med sådana om jag misstänker att något barn har ätit på tok för lite (annars finns de i kylskåpet).
    Antar att dina barn är lite större och kan ta ansvar för att äta när det serveras varm mat och annars skylla sig lite själva!? 
Svar på tråden Låta barnet slippa äta eller visa film