• Kaga

Låta barnet slippa äta eller visa film

Med Vår 2 åring har vi fastnat i att visa barnfilm varenda gång han ska äta.

Tänker alltid att denna gång ska vi försöka slippa det, men slutar alltid med att han får sitta och titta på barnfilm medan jag matar honom. Känns så fel , att mata kan ju ta över en timme då tills jag tycker att nu har han allafall fått i sig en bra portion mat.

Vilket gör att tiden framför en skärm kan bli flera timmar på en dag vilket inte känns sunt för ett så litet barn!

Men han äter ju inte annars.

Ibland kanske han äter en halv macka tex till frukost lm jag inte visar tv. Men då är det ofta mycket spring mellan tuggorna.

Han sätter sig inte stilla utan tv.

Hur ska vi komma från detta?

Jag vill verkligen helst inte han ska se tv alls varje dag.

Men för att få i honom mat.

Vid en lunch eller middag kan han på sin höjd ta ett par tuggor sen vill han iväg, det är då man tar fram mobilen slår på nät och sitter och matar medan han stirrar in i det.

• Svar på tråden Låta barnet slippa äta eller visa film
  • mari123
    S23 skrev 2020-12-12 17:04:11 följande:
    Mitt barn talar i tre och fyraordsmeningar. Hon förstår vartenda ord jag säger. Titta lampa skulle jag snarare säga är ettårsålder.

Hon förstår alla instruktioner, kan återberätta saker. Typ ?vad gjorde nallen i boken? då kan jag få svaret ?sova, bil, kissa, leka? om det är vad nallen i boken gjort. Du och jag har nog lite olika

Bild av vad en (snart) tvååring kan förstå och kommunicera. Nu pratar vår dotter förhållandevis mycket, naturligtvis gör inte alla barn det. Men alla barn jag träffat som är två går garanterat att ha ett givande ?samtal? med. De förstår, men kanske inte alltid kommunicerar tillbaka.

Och som jag sade förut så handlar det också om att skapa en god språklig miljö. Visa hur man samspelar genom att lyssna på varandra och turas om att tala
    ALL respekt till dig och ditt barn. Min ingång i detta är kring maten. Jag tänker att en tvååring kan ha svårt att sitta still när det serveras middag eller lunch utan att hen har den minsta aning om att det betyder *typ* gurkstavar i keso" i flera timmar tills mamma låter mig äta ngt som gör mig mätt. Ett så litet barn förstår inte det. I min värld (aldrig gått på diet) så kan man steka en pannkaka och servera T OM med socker på ! till en hungrig liten unge......
  • S23
    mari123 skrev 2020-12-12 17:19:01 följande:

ALL respekt till dig och ditt barn. Min ingång i detta är kring maten. Jag tänker att en tvååring kan ha svårt att sitta still när det serveras middag eller lunch utan att hen har den minsta aning om att det betyder *typ* gurkstavar i keso" i flera timmar tills mamma låter mig äta ngt som gör mig mätt. Ett så litet barn förstår inte det. I min värld (aldrig gått på diet) så kan man steka en pannkaka och servera T OM med socker på ! till en hungrig liten unge......

Jag tror du missförstår mig. Mitt barn går inte hungrigt i flera timmar. Om vi talar om en halvtimme kvar fill mat så har vi redan börjat laga mat. Med andra ord dottern förstår absolut att det snart blir riktig mat och är mer än nöjd med sin gurka.

Pratar vi två timmar kvar och dottern är

Hungrig? Ja antingen gör vi bedömningen att det är läge att snabblaga middag, att en macka är lämpligare, eller att det räcker med en frukt.

Är hon inte mätt efter en frukt ber hon om mer, eller ber om någonting annat.

Det handlar absolut inte om att ge barnet gurkstavar i flera timmar i väntan på mat.

Och vissa gånger kanske det är tvp timmar kvar till mat och barnet ber om gurka. Då får hon naturligtvis det och inte en macka.

Min dotter är fullt kapabel att kommunicera om hon är hungrig eller mätt. Och att förstå att det snart är mat när vi börjat laga.
  • S23
    Mortiscia80 skrev 2020-12-12 17:16:40 följande:

Det är inte frågan om att det ska vara givande för oss vuxna utan för barnet, och det är det :) Man pratar om vad man gör, vad barnet ser, vad som händer omkring en, vad man ska göra härnäst... Det är så de lär sig språket och det är viktigt att försöka få till sådana samtal varje dag och så ofta som möjligt.

Tack! Jag kanske var otydlig med detta i mina svar
  • mari123
    S23 skrev 2020-12-12 17:26:20 följande:
    Jag tror du missförstår mig. Mitt barn går inte hungrigt i flera timmar. Om vi talar om en halvtimme kvar fill mat så har vi redan börjat laga mat. Med andra ord dottern förstår absolut att det snart blir riktig mat och är mer än nöjd med sin gurka.

Pratar vi två timmar kvar och dottern är

Hungrig? Ja antingen gör vi bedömningen att det är läge att snabblaga middag, att en macka är lämpligare, eller att det räcker med en frukt.

Är hon inte mätt efter en frukt ber hon om mer, eller ber om någonting annat.

Det handlar absolut inte om att ge barnet gurkstavar i flera timmar i väntan på mat.

Och vissa gånger kanske det är tvp timmar kvar till mat och barnet ber om gurka. Då får hon naturligtvis det och inte en macka.

Min dotter är fullt kapabel att kommunicera om hon är hungrig eller mätt. Och att förstå att det snart är mat när vi börjat laga.
    ALL respekt till Dig och Ditt barn. MEN du talar som ngn som har "problem" kring ätande!? Ursäkta min tanke! Minns när mina dotter var typ 5-6 år och blev hungrig på pannkaka helt plötsligt och hon hade en kompis hemma. Kompisen ville också ha pannkaka och jag sa att hon fick gå hem och fråga sin mamma om det var okej! VIPS kom mamman sättande hem till mig och satte mig mot väggen och undrade om det var lunch eller middag jag skulle bjuda på .....klockan var väl runt 15.00..... DÅ fattade jag att detta med ätande är inte så enkelt som i min värld.
  • S23
    mari123 skrev 2020-12-12 17:43:14 följande:

ALL respekt till Dig och Ditt barn. MEN du talar som ngn som har "problem" kring ätande!? Ursäkta min tanke! Minns när mina dotter var typ 5-6 år och blev hungrig på pannkaka helt plötsligt och hon hade en kompis hemma. Kompisen ville också ha pannkaka och jag sa att hon fick gå hem och fråga sin mamma om det var okej! VIPS kom mamman sättande hem till mig och satte mig mot väggen och undrade om det var lunch eller middag jag skulle bjuda på .....klockan var väl runt 15.00..... DÅ fattade jag att detta med ätande är inte så enkelt som i min värld.

Va? Vad får dig att dra den slutsatsen? Vill min dotter ha korv vid 15 så får hon det, händer dock inte ofta, då det är så långt kvar till middag. Men med en halvtimme kvar så nej, då får hon inte en korv. Antingen klarar hon sig på frukt/grönsk tills maten är klar eller klarar en halvtimme utan något alls.

Vår dotter jag velat ha lunch halv tio många gånger. Då får hon det.

Det enda jag säger är att faktumet att man ger grönsaker mellan målen inte innebär att man svälter sitt barn,

Och ja. Mitt barn får pannkaka med grädde och bär på. Socker? Nej. Hon är liten och det finns ingen som helst anledning att introducera det när hon älskar bär över allt annat.

Jag vill att min dotter själv skall kunna känna

När hon är hungrig och inte, vilket hon redan gör. Äta den mängd hon vill. Vilket hon gör. Ibland äter hon en korv, ibland fyra. Det är fritt för henne att styra själv
  • mari123
    S23 skrev 2020-12-12 17:51:19 följande:
    Va? Vad får dig att dra den slutsatsen? Vill min dotter ha korv vid 15 så får hon det, händer dock inte ofta, då det är så långt kvar till middag. Men med en halvtimme kvar så nej, då får hon inte en korv. Antingen klarar hon sig på frukt/grönsk tills maten är klar eller klarar en halvtimme utan något alls.

Vår dotter jag velat ha lunch halv tio många gånger. Då får hon det.

Det enda jag säger är att faktumet att man ger grönsaker mellan målen inte innebär att man svälter sitt barn,

Och ja. Mitt barn får pannkaka med grädde och bär på. Socker? Nej. Hon är liten och det finns ingen som helst anledning att introducera det när hon älskar bär över allt annat.

Jag vill att min dotter själv skall kunna känna

När hon är hungrig och inte, vilket hon redan gör. Äta den mängd hon vill. Vilket hon gör. Ibland äter hon en korv, ibland fyra. Det är fritt för henne att styra själv
    Okej. 
  • Jemp
    mari123 skrev 2020-12-12 17:19:01 följande:

Du verkar ha en konstig syn på grönsaker? Det är knappast något konstigt att bjuda sitt barn på grönsaksstavar i väntan på mat? Inte sjutton ställer jag mig och steker pannkakor MELLAN måltiderna.

Min 2.5åring pratar inte men kan delta i dialoger på annat sätt. Kompisarnas jämngamla pratade flytande redan för snart ett år sen. Båda förstår definitivt begreppet middag och att det snart är mat.
  • Kaga
    S23 skrev 2020-12-12 07:04:25 följande:

Jag förstår inte riktigt hur du menar att uteblivna måltider ska öka småätandet? Du ger alltså redan fem mål mat om dagen? Då kommer det inte bli fler mål mat för att du har med en frukt ut de gånger han inte ätit frukost? För han får alltså tydligen redan något att äta mellan frukost och lunch?

Ett barn har absolut inget självklart behov av att äta fem gånger 0om dagen, även om många kanske behöver mellanmål.

Vår dotter äter frukost, lunch, middag. Allt däremellan är på hennes initiativ. Vissa gånger äter hon tre mellanmål, ibland inget alls.

Sluta med paddan på en gång och ge ditt barn möjlighet att få upptäcka glädjen i att äta.

Vad ger ni nu? Finns det nåhot sätt du kan få maten att bli roligare på? Tex lägga mackaroner och köttbullar i form av ett djur? Så att det ser roligare ut på tallriken?

Det jag menade med småätande var att om barnet äter lite vid flera mål och man sedan får ge en macka en timme efter, upprepade gånger alltså.

Ja det där med att lägga upp det lite roligare ska jag testa.

Jag har nog haft en stress i det där att barnet ska äta för lite.

Det är ju inte så att filmerna alltid kommer upp direkt, ibland äter han lite men då jag anser att det inte räcker så " mutar" Jag med att " du får se en film om du kommer tillbaka"

Hanter ju som sagt bra få får se film, men det ger mig sådan ångest att han ska titta in i en skärm istället för att vara " med" vid bordet.

Hursomhelst har testat idag efter att ha startat denna tråden med att skippa film. Idag har han inte sett film på hela dagen.

Men mängden mat är ju mycket mindre än vad de brukar.

Han fick mat han gillar. Köttbullar och ris. Han åt 2 köttbullar och ändå ganska mycket ris. I vanliga fall då jag matar honom till en film äter han 8-10 köttbullar... Till mellanmål bara några bitar äpple. Men det känns ändå bra.

Frukosten blev bara några tuggor av en macka , sen en liten tallrik torra flingor utan något till.
  • GGN

Det kommer bara bli värre... Stäng av TV:n. Han vänjer sig.

• Kaga
    S23 skrev 2020-12-12 14:50:18 följande:

Här håller jag också med dig. Men ts tycker att tre timmars skärmtid för en tvååring är för mycket och vill komma ufrån det,

Och helt ärligt är tre timmar för ett så litet barn väldigt mycket. Jag anser att det vore en vinst att kunna lägga den tiden på givande samtal istället.

Läsning är också något helt annat än en film. Och gör troligtvis inte barnet fullt lika avskärmad från resten av världen

Ja det är alldeles för mycket skärmtid och jag försvarar verkligen inte att vi börjat med detta, är väl medveten om att det är fel, därför jag ville ha tips som jag verkligen försöker prova.

Och som jag skrev tidigare idag så visade vi ingenting. Den lilla stund han sitter vid bordet kan man ju verkligen prata.

Försökte busa lite o leka lite med att visa att nu tar jag en köttbulle och gjorde roliga ljud och så gjorde han likadant.

Svårt att få i honom annat än pasta och ris då han äter själv.
Svar på tråden Låta barnet slippa äta eller visa film