• Kaga

Låta barnet slippa äta eller visa film

Med Vår 2 åring har vi fastnat i att visa barnfilm varenda gång han ska äta.

Tänker alltid att denna gång ska vi försöka slippa det, men slutar alltid med att han får sitta och titta på barnfilm medan jag matar honom. Känns så fel , att mata kan ju ta över en timme då tills jag tycker att nu har han allafall fått i sig en bra portion mat.

Vilket gör att tiden framför en skärm kan bli flera timmar på en dag vilket inte känns sunt för ett så litet barn!

Men han äter ju inte annars.

Ibland kanske han äter en halv macka tex till frukost lm jag inte visar tv. Men då är det ofta mycket spring mellan tuggorna.

Han sätter sig inte stilla utan tv.

Hur ska vi komma från detta?

Jag vill verkligen helst inte han ska se tv alls varje dag.

Men för att få i honom mat.

Vid en lunch eller middag kan han på sin höjd ta ett par tuggor sen vill han iväg, det är då man tar fram mobilen slår på nät och sitter och matar medan han stirrar in i det.

• Svar på tråden Låta barnet slippa äta eller visa film
  • Rebecca1987
    Kaga skrev 2020-12-11 21:58:34 följande:

Ja det bästa.är barnstolen men nu går det inte längre tvinga ner honom, skriker o håller styra ben som man skulle få bryta för att få ner honom ibland. Ibland ger han sig först.

Tänker att småätande blir dåligt åtminstone för tänderna om det småäta genom hela dagen och aldrig tänderna får vila för att ett mål aldrig avslutas.

Hur många timmar mellan frukost och lunch har ditt barn?

Hon har ungefär 5 timmar mellan frukost och lunch. Man ska ju vanligtvis äta 5 mål om dagen. Så om du lägger in 5 mål så får din son i sig lite med jämna mellanrum och sen skaffa en barnstol utan bygel och en sele och ha på den så sitter han fortfarande fast. Variera maten med plockmat på morgonen typ bitar av frukt, grönsaker och brödbitar så han ser det olika färgerna.
    Kaga skrev 2020-12-11 21:58:34 följande:

Ja det bästa.är barnstolen men nu går det inte längre tvinga ner honom, skriker o håller styra ben som man skulle få bryta för att få ner honom ibland. Ibland ger han sig först.

Tänker att småätande blir dåligt åtminstone för tänderna om det småäta genom hela dagen och aldrig tänderna får vila för att ett mål aldrig avslutas.

Hur många timmar mellan frukost och lunch har ditt barn?

Det är ungefär 5 timmar mellan frukost och lunch.

Försök hitta en barnstol för större barn och använd sele så han faktiskt sitter sen dela upp måltider på dom 5 som man rekommenderar att man ska ha om dagen. Se till att ha mycket färger på tallriken. Barn äter bättre om det är mycket färger. Han kommer inte vara hungrig länge tillslut kommer han äta. Om du är vaken 15 timmar per dygn och ska äta 5 mål om dagen så är de bara 3 timmar mellan varje mål så han får ändå i sig lite och kommer vänja sig
  • Physalis

Har man givit sitt barn en dålig vana så får man ta ansvar och ordna upp det. Man måste tänka långsiktigt.

Sommaren då min dotter var 1,5 opererade jag foten och det blev mycket tvtittande för henne under tiden min fot läkte. Efteråt märkte vi att hon hade svårt att göra annat än att vilja titta på tv. Då bestämde vi att det inte skulle vara någon tv alls i några veckor för att av vänja henne med det. Såklart blev hon arg och frustrerad över att hon inte fick som hon ville men vi föräldrar visste att även om hon blev arg så skulle hon må bättre långsiktigt utan tv. Dottern har också varit väldigt kräsen med mat men vi har även där varit konsekventa med att det är den här maten som serveras. Sedan har vi såklart sett till att mellanmålet kommer lite tidigare och att nästa måltid är något vi vet att hon gillar för att hon ska få i sig mat då. En gång när hon var sjuk så åt hon väldigt lite på dagarna och vaknade ledsen och hungrig på natten och då gav vi henne mat såklart eftersom det var viktigt att få i henne något. Även denna vana hände kvar efteråt och tillslut märkte vi att det blivit någon slags rutin att vakna för att äta och då var det dags att sätta stop eftersom det istället blev negativt att hennes sömn blev störd. Även det blev några dagar som var tuffa men sedan sov hon bra igen och slutade vakna på natten.

I ditt fall hade jag valt att rensa kalendern och bara vara hemma i 2-3 dagar och ta den här fighten. Plocka bort tvn helt, ställ den på vinden eller vad som helst så blir det lättare. Sen ser du till att vara konsekvent mot barnet med att man sitter kvar vid bordet under måltiden. Ha inga krav på hur mycket han ska äta men han ska sitta kvar medan ni äter. Prata och skoja med honom så att det är trevligt att sitta där även om han såklart kommer tröttna eftersom han inte är van att behöva sitta kvar. Äter han knappt något så är du beredd med ett mellanmål som du vet han gillar till när det är dags för det. Det kommer vara tufft för honom men du får göra vad du kan för att underlätta och vara där då. Det kommer vara jobbigt för dig också men långsiktigt så är det bra för ditt barn.

Korrekturläser som en kratta
  • Alexi
    fanola skrev 2020-12-11 22:54:25 följande:
    Hej!
    Asså jag har PRECIS samma problem! Tror att de är mer vanligt idag än vad föräldrar vill erkänna!
    Min son är snart 3 och jag gör likadant fortfarande..
    är inte paddan framför honom får jag som du vara glad om han tar 1 tugga ens..
    Jag har samma känslor som du, skitjobbigt om han skulle behöva lägga sig med en tom mage. Ger honom yoghurt på kvällen så han iaf har något i magen inför natten..

De dumma är att jag har inget svar till hur du ska få bort de, jag har försökt i typ 2 år att få bort den dåliga vanan.. Men har inte mage att sluta för att se ungen typ bli undernärd.
    De kommer säkert vara massa försäldrar som reagerar på mitt inlägg nu men vill iaf visa att du inte är ensam.

Däremot funkar de ju på förskolan som jag förstår, så de är ju jag som låter dehär fortsätta. Måltiderna kan ta lixom 1 timme utan att han typ ätit.
    Han sticker också iväg från stolen precis som din!

Jag får hoppas att våra söner växer upp och slutar med de en vacker dag!
    Men alltså, vad tror ni föräldrar gjorde innan tv fanns så tillgängligt? Tror ni barnen svalt då? Alltså, ta ert ansvar att ge barnen bra vanor, känna hunger och mättnad, sluta truga. 
  • mammabitch

Blir mest förvånad över att en tvååring matas...
    Det kanske går bättre om barnet får äta själv - med händerna och med kladdande om det behövs ?

Tjata inte  så mycket ,men gör klart att alla ska sitta vid bordet när ni äter. Om det står mat framför som barnet gillar så är det god chans att hen plockar i sig .

Under en övergångsperiod kanske det kan få bli en stunds (typ den tid ett klipp eller kort barnprogram tar) TV-tittande EFTER maten då alla är färdiga.

Och som de flest påpekat så far ett barn inte illa av att missa ett mål. Ge några fruktbitar eller så mellan målen om det varit väldigt dåligt ätande, men inte mer än att barnet är hungrigt när det är dags för nästa mål.

• ABC73

Har han ätit dåligt till frukost kan du ju erbjuda ett lite stadigare mellanmål, eller ge en frukt och sedan tidigarelägga lunchen lite. Han kan ju ändå inte klockan än...

Låt honom äta själv och servera gärna mat som lätt äts med händerna. Du kan uppmuntra användning av bestick, men kräv det inte. Bordsskick kommer med tiden. 

Sedan får du avgöra om du tycker det är ett problem att han går ifrån bordet.  Vi har t.ex. i vissa åldrar låtit barnen gå ifrån och komma tillbaka  och äta mer, men begränsat hur länge maten finns tillgänglig vid varje måltid. Ett av barnen har ofta ätit en del av maten stående.  Däremot har det inte varit tillåtit att springa iväg med mat i munnen eller med kladdiga händer. 

• Jemp
    Kaga skrev 2020-12-11 21:38:00 följande:

Ja de gånger han accepterar barnstolen är ju bäst men det är sällan nuförtiden man får sätta ner honom där.

Men säg att man ska iväg och passa en tid, han äter inget eller minimalt till frukost, kan han verkligen gå till lunch utan mat efter en hel natt utan mat?

Men äter man då en senare frukost, kommer han ju inte vara hungrig till lunchen heller och allting blir förskjutet

Ta med en frukt.

Bättre att han lär sig börja känna efter hunger resp mättnad själv.
  • Mortiscia80
    ABC73 skrev 2020-12-12 11:30:25 följande:

Har han ätit dåligt till frukost kan du ju erbjuda ett lite stadigare mellanmål, eller ge en frukt och sedan tidigarelägga lunchen lite. Han kan ju ändå inte klockan än...

Låt honom äta själv och servera gärna mat som lätt äts med händerna. Du kan uppmuntra användning av bestick, men kräv det inte. Bordsskick kommer med tiden. 

Sedan får du avgöra om du tycker det är ett problem att han går ifrån bordet.  Vi har t.ex. i vissa åldrar låtit barnen gå ifrån och komma tillbaka  och äta mer, men begränsat hur länge maten finns tillgänglig vid varje måltid. Ett av barnen har ofta ätit en del av maten stående.  Däremot har det inte varit tillåtit att springa iväg med mat i munnen eller med kladdiga händer. 

Jag tänker på ditt sista stycke, hur länge tycker ni är lagom att låta maten stå framme när de springer ifrån på det där sättet men kommer tillbaka senare för att äta mer?
  • Södermannen

Ett alternativ till TV´n kan ju vara ett akvarium, titta på fiskar som simmar eller nåt annat som ersätter dumburken eller dumluren sas.
    Tycker själv om att grotta ner mig i saker men det är ju rakt av en media skada vill jag påstå. Blir för passivt ibland\ofta.

• Södermannen
    Mortiscia80 skrev 2020-12-12 11:59:38 följande:
    Jag tänker på ditt sista stycke, hur länge tycker ni är lagom att låta maten stå framme när de springer ifrån på det där sättet men kommer tillbaka senare för att äta mer?
    Tills den blir otjänlig som föda. Jag skulle inte vara så jättenoga men har inga barn. Kanske bäst så, för barnen.
  • Mortiscia80
    Södermannen skrev 2020-12-12 12:07:14 följande:
    Tills den blir otjänlig som föda. Jag skulle inte vara så jättenoga men har inga barn. Kanske bäst så, för barnen.
    Haha ja kanske bäst det ;) Men riktigt så länge vill jag inte ha mat framme, jag tänker mig max en timme men det kanske också är lång tid.
Svar på tråden Låta barnet slippa äta eller visa film