Inlägg från: Physalis |Visa alla inlägg
  • Physalis

Låta barnet slippa äta eller visa film

Har man givit sitt barn en dålig vana så får man ta ansvar och ordna upp det. Man måste tänka långsiktigt.

Sommaren då min dotter var 1,5 opererade jag foten och det blev mycket tvtittande för henne under tiden min fot läkte. Efteråt märkte vi att hon hade svårt att göra annat än att vilja titta på tv. Då bestämde vi att det inte skulle vara någon tv alls i några veckor för att av vänja henne med det. Såklart blev hon arg och frustrerad över att hon inte fick som hon ville men vi föräldrar visste att även om hon blev arg så skulle hon må bättre långsiktigt utan tv. Dottern har också varit väldigt kräsen med mat men vi har även där varit konsekventa med att det är den här maten som serveras. Sedan har vi såklart sett till att mellanmålet kommer lite tidigare och att nästa måltid är något vi vet att hon gillar för att hon ska få i sig mat då. En gång när hon var sjuk så åt hon väldigt lite på dagarna och vaknade ledsen och hungrig på natten och då gav vi henne mat såklart eftersom det var viktigt att få i henne något. Även denna vana hände kvar efteråt och tillslut märkte vi att det blivit någon slags rutin att vakna för att äta och då var det dags att sätta stop eftersom det istället blev negativt att hennes sömn blev störd. Även det blev några dagar som var tuffa men sedan sov hon bra igen och slutade vakna på natten.

I ditt fall hade jag valt att rensa kalendern och bara vara hemma i 2-3 dagar och ta den här fighten. Plocka bort tvn helt, ställ den på vinden eller vad som helst så blir det lättare. Sen ser du till att vara konsekvent mot barnet med att man sitter kvar vid bordet under måltiden. Ha inga krav på hur mycket han ska äta men han ska sitta kvar medan ni äter. Prata och skoja med honom så att det är trevligt att sitta där även om han såklart kommer tröttna eftersom han inte är van att behöva sitta kvar. Äter han knappt något så är du beredd med ett mellanmål som du vet han gillar till när det är dags för det. Det kommer vara tufft för honom men du får göra vad du kan för att underlätta och vara där då. Det kommer vara jobbigt för dig också men långsiktigt så är det bra för ditt barn.

Korrekturläser som en kratta
  • Physalis
    annabellelee skrev 2020-12-12 14:33:15 följande:

Vi har gjort liknande, men läst pixiböcker istället. Nu när barnet börjar bli äldre (6år) har vi nästan fasat ut böckerna. Bara ibland behövs det. Men vårt barn har alltid varit smal, långt under medel och verkar helt ointresserad av mat.

Det är lätt att säga "barn svälter inte sig själva frivilligt" och "sluta truga, förr eller senare kommer barnet äta" om man har barn som äter. När man har magra barn som faktiskt låter bli att äta är man inte lika kaxig.

Min mamma hamnade på sjukhus när hennes föräldrar följde det rådet för hårt. Jag själv var så smal att varje besök hos vårdcentralen handlade om min smalhet istället för öroninflammationen eller vad min mamma egentligen sökte för. Jag krånglade med maten men hade fått massa onödiga problem ifall mina föräldrar inte var hårda med att man åt vad och när det serverades mat. För jag var helt enkelt bara ett störigt envist barn. Man måste ju känna av sitt eget barn och sin egen situation såklart. Men har man inte försökt så vet man inte om det handlar om att man låtit barnet bestämma lite för mycket eller om barnet faktiskt har problem med ätandet.
  • Physalis

Vad kul ts att du testade och att det gick så bra. Jag tycker det låter som att ditt barn åt riktigt bra med sina 3 köttbullar. Och som redan nämnts så äter barn väldigt varierat, kanske just för att de följer vad deras kroppar signalerar (bortsett barn som har ätstörningar då)?

Jag säger heja dig och tycker det är superbra att du sett det här problemet, och nu hanterar det efter nästa förmåga. Det är så lätt att bara köra på utan att reflektera.

Svar på tråden Låta barnet slippa äta eller visa film