• mari123

Låta barnet slippa äta eller visa film

Fattar inte varför barnfilm skulle vara ngt dåligt! Mina döttrar såg på sina barnfilmer åtminstone EN gång per dag/kväll. Samma filmer hela tiden och myspys och lugn i soffan. Vad gör det om en tvååring får för sig att vilja äta till en barnfilm? Får han fyrkantiga ögon och måste se på film hela livet för att kunna äta?

• mari123
    scanmia skrev 2020-12-12 14:16:07 följande:
    Vi äter tillsammans och barnens mat står framme så länge vi sitter vid bordet. När måltiden är slut, och alla som sitter vid bordet är klara, så dukar vi av. Hos oss är det helt ok att äta grönsaksstavar mellan måltiderna så det kan stå framme ett fat med sådana om jag misstänker att något barn har ätit på tok för lite (annars finns de i kylskåpet).
    Antar att dina barn är lite större och kan ta ansvar för att äta när det serveras varm mat och annars skylla sig lite själva!? 
  • mari123
    annabellelee skrev 2020-12-12 14:33:15 följande:

Vi har gjort liknande, men läst pixiböcker istället. Nu när barnet börjar bli äldre (6år) har vi nästan fasat ut böckerna. Bara ibland behövs det. Men vårt barn har alltid varit smal, långt under medel och verkar helt ointresserad av mat.

Det är lätt att säga "barn svälter inte sig själva frivilligt" och "sluta truga, förr eller senare kommer barnet äta" om man har barn som äter. När man har magra barn som faktiskt låter bli att äta är man inte lika kaxig.

OCH jag tänker att även om ni skulle fortsätta med "pixiböckerna" tills lillen går i tvåan så är det väl inte hela världen? Betyder ju inte att ni måste läsa dem när hen går på högstadiet
  • mari123
    S23 skrev 2020-12-12 14:50:18 följande:
    Här håller jag också med dig. Men ts tycker att tre timmars skärmtid för en tvååring är för mycket och vill komma ufrån det,

Och helt ärligt är tre timmar för ett så litet barn väldigt mycket. Jag anser att det vore en vinst att kunna lägga den tiden på givande samtal istället.

Läsning är också något helt annat än en film. Och gör troligtvis inte barnet fullt lika avskärmad från resten av världen
    "Givande samtal"? Med en tvååring? Ja vad vet jag.
  • mari123
    scanmia skrev 2020-12-12 15:10:20 följande:
    Jo nog är de större nu, men de har ju också varit små. Vi gjorde samma från det att de själva kunde klättra upp och ner från sina stolar. Vi uppmuntrade att de skulle sitta kvar och ansträngde oss för att göra det trevligt, men under tider som de hade mycket spring i benen så var vi inte särskilt strikta med att tvinga dem att sitta kvar. Vi äter i lugn och ro så deras "window of opportunity" att äta var ganska generöst tilltaget och de kunde ju alltid mellanmål ett par timmar senare eller knapra på grönsaksstavar mellan måltiderna.
    Okej! "Grönsaksstavar"! I min lilla värld är sådana "stavar" något man äter om man går på en sträng diet!? Om ett barn inte kunnat sitta still och äta pga "spring i benen" så kan väl hen få en smörgås med smör och gott pålägg om hungern kommer på?.....eller varför inte värma på lite av middagsmaten eller steka en pannkaka om det är vad barnet vill ha?
  • mari123
    S23 skrev 2020-12-12 15:20:54 följande:
    Fast dessa barn har ju fått mellanmål emellan? Ich fri tillgång på grönsaker utöver det? Vad menar du är fel? Min dotter kan absolut få gurka mellan måltiderna. Men oftast frågor hon efter det själv då, hon får det hon själv vill ha alternativt det hon svarar ja på när vi frågar.

Om vi har en halvtimme kvar till middagen så får

Hon oftast inte en macka, ibland får hon det om vi märker att hon inte klarar sig till maten, utan då kanske hon får gurka eller ärtor
    "Gurka eller ärtor"? till ett barn som växer? Är barnet överviktigt så förstår jag ABSOLUT ......men är det så?
  • mari123
    S23 skrev 2020-12-12 15:36:30 följande:
    Men va? Om vi håller på att laga mat och ska äta om en halvtimme och min snart tvååring är lite småhunhrig så ser jag hellre att hon äter lite gurka, som hon älskar, och äter maten sedan istöööet för att äta sig mätt på en macka? Precis innan middagen? Jag försöker ge mitt barn en näringsriktig kost och då vill jag hellre att hon äter mat än mackor. Men naturligtvis får hon även mackor.

Och som jag säger ibland är hon så hungrig en halvtimme innan att något stabbigare som en macka är nödvändigt, och då får hon också det. Barnet behöver även äta grönsaker så då perfekt när det är så kort kvar till mat och det inte handlar om akut hunger
    Okej. Ja mina barn var inte hungriga på det viset så jag vet ingenting om det. Jag har två barn men ingen av dem stod i köket och var HUNGRIGA när de var två år och ville ha mat NU! Jag tror t om att det var så att barnen fick äta när de var hungriga oavsett "middagstid". Idag är mina ungar vuxna, smala och vältränade och HELT utan matnojor.
  • mari123
    S23 skrev 2020-12-12 16:00:22 följande:
    Ska tilläggas. Vissa gånger klarar hon troligtvis att vänta på maten utan grönsak. Men när vi alla är i köket och hon ber om det och jag vet att hon är hungrig finns det ingen anledning för mig att neka
    Ja vad vet jag. I min värld så är en tvååring VÄLDIGT liten. Man kan kommunicera med enkla ord, *typ* titta lampa! och att förklara för ett så litet barn vad middagstid betyder känns för mig omöjligt.
  • mari123
    S23 skrev 2020-12-12 17:04:11 följande:
    Mitt barn talar i tre och fyraordsmeningar. Hon förstår vartenda ord jag säger. Titta lampa skulle jag snarare säga är ettårsålder.

Hon förstår alla instruktioner, kan återberätta saker. Typ ?vad gjorde nallen i boken? då kan jag få svaret ?sova, bil, kissa, leka? om det är vad nallen i boken gjort. Du och jag har nog lite olika

Bild av vad en (snart) tvååring kan förstå och kommunicera. Nu pratar vår dotter förhållandevis mycket, naturligtvis gör inte alla barn det. Men alla barn jag träffat som är två går garanterat att ha ett givande ?samtal? med. De förstår, men kanske inte alltid kommunicerar tillbaka.

Och som jag sade förut så handlar det också om att skapa en god språklig miljö. Visa hur man samspelar genom att lyssna på varandra och turas om att tala
    ALL respekt till dig och ditt barn. Min ingång i detta är kring maten. Jag tänker att en tvååring kan ha svårt att sitta still när det serveras middag eller lunch utan att hen har den minsta aning om att det betyder *typ* gurkstavar i keso" i flera timmar tills mamma låter mig äta ngt som gör mig mätt. Ett så litet barn förstår inte det. I min värld (aldrig gått på diet) så kan man steka en pannkaka och servera T OM med socker på ! till en hungrig liten unge......
  • mari123
    S23 skrev 2020-12-12 17:26:20 följande:
    Jag tror du missförstår mig. Mitt barn går inte hungrigt i flera timmar. Om vi talar om en halvtimme kvar fill mat så har vi redan börjat laga mat. Med andra ord dottern förstår absolut att det snart blir riktig mat och är mer än nöjd med sin gurka.

Pratar vi två timmar kvar och dottern är

Hungrig? Ja antingen gör vi bedömningen att det är läge att snabblaga middag, att en macka är lämpligare, eller att det räcker med en frukt.

Är hon inte mätt efter en frukt ber hon om mer, eller ber om någonting annat.

Det handlar absolut inte om att ge barnet gurkstavar i flera timmar i väntan på mat.

Och vissa gånger kanske det är tvp timmar kvar till mat och barnet ber om gurka. Då får hon naturligtvis det och inte en macka.

Min dotter är fullt kapabel att kommunicera om hon är hungrig eller mätt. Och att förstå att det snart är mat när vi börjat laga.
    ALL respekt till Dig och Ditt barn. MEN du talar som ngn som har "problem" kring ätande!? Ursäkta min tanke! Minns när mina dotter var typ 5-6 år och blev hungrig på pannkaka helt plötsligt och hon hade en kompis hemma. Kompisen ville också ha pannkaka och jag sa att hon fick gå hem och fråga sin mamma om det var okej! VIPS kom mamman sättande hem till mig och satte mig mot väggen och undrade om det var lunch eller middag jag skulle bjuda på .....klockan var väl runt 15.00..... DÅ fattade jag att detta med ätande är inte så enkelt som i min värld.
  • mari123
    S23 skrev 2020-12-12 17:51:19 följande:
    Va? Vad får dig att dra den slutsatsen? Vill min dotter ha korv vid 15 så får hon det, händer dock inte ofta, då det är så långt kvar till middag. Men med en halvtimme kvar så nej, då får hon inte en korv. Antingen klarar hon sig på frukt/grönsk tills maten är klar eller klarar en halvtimme utan något alls.

Vår dotter jag velat ha lunch halv tio många gånger. Då får hon det.

Det enda jag säger är att faktumet att man ger grönsaker mellan målen inte innebär att man svälter sitt barn,

Och ja. Mitt barn får pannkaka med grädde och bär på. Socker? Nej. Hon är liten och det finns ingen som helst anledning att introducera det när hon älskar bär över allt annat.

Jag vill att min dotter själv skall kunna känna

När hon är hungrig och inte, vilket hon redan gör. Äta den mängd hon vill. Vilket hon gör. Ibland äter hon en korv, ibland fyra. Det är fritt för henne att styra själv
    Okej. 
  • mari123
    Jemp skrev 2020-12-12 18:12:01 följande:
    Du verkar ha en konstig syn på grönsaker? Det är knappast något konstigt att bjuda sitt barn på grönsaksstavar i väntan på mat? Inte sjutton ställer jag mig och steker pannkakor MELLAN måltiderna.

Min 2.5åring pratar inte men kan delta i dialoger på annat sätt. Kompisarnas jämngamla pratade flytande redan för snart ett år sen. Båda förstår definitivt begreppet middag och att det snart är mat.
    Okej
  • mari123
    scanmia skrev 2020-12-12 18:32:54 följande:
    Haha, jag då förstår jag! Nej i vårt hus älskar vi grönsaker och det är definitivt inte någon sträng diet! Gurka, morötter, sockerärtor, paprika i olika färger och små, söta tomater - mums! Det har inte fallit mig in att hålla på med lagad mat mer än de tre gånger om dagen jag redan erbjuder den*. Mellanmål finns ju också.

Det är ju lite av en balans att lära barn att dels lyssna på sina kroppar och dels kunna dra fördelarna av regelbundna vanor.

*Det där var ju inte riktigt sant. Tonåringen plockar matlådor från frysen efter träningen mest hela tiden, men det är ju inget jag behöver servera eller plocka upp efter.
    Jag är plötsligt så GLAD att mina barn växte upp i en tid när ÄTANDE inte var  så viktigt. Kanske var det bara jag? Nä kan inte tro det för så unik är man aldrig. När mina barn var bebisar och småttingar så var det FASTA tider för alla måltider. Liksom 11.00 gröt. Missade aldrig den tiden........men sedan när barnen blev större så blev jag mer flexibel. Lät hungern styra. Tänker att OM alla människor åt när de var HUNGRIGA på riktigt så skulle ingen vara fet!?
  • mari123
    S23 skrev 2020-12-12 19:10:51 följande:
    Det låter ju mest som att du tycker att ätande är viktigt? Min dotter får något att äta om hon är hungrig. Det kan vara korv, macka, gröt eller tomat. Ja vad som helst. Men. Med en halvtimme kvar till middag tycker jag det är olämpligt att ge henne en macka, eftersom jag då berövar henne att äta middagen. Och att vara hungrig en halvtimme, och få grönsaker under tiden, ger knappast osunda matvanor.

Tyckte dina barn inte om grönsaker? Är det därför du är så kritisk mot att ge det?

Det enda vi begränsar vår dotter i när det gäller mat är tomater. Hon skulle äta tills hon fick allergischock om hon bara fick. I valet mellan korv, pannkaka och tomat skulle hon garanterat välja tomat. Står valet mellan korv, pannkaka och gurka så skulle valet kunna falla på vilket som, beroende på vad hon är sugen på.

Det är inget fel om dina barn inte gillade grönsaker. Jag försöker bara förstå hur du kan tycka att detta är så hemskt?
    Mina barn är vuxna och i god form. De tränar och äter sunt utan överdrifter. NORMALT är vårt signum. Inte ngn laddning ÖHT kring ätande utan det är ngt man ägnar sig åt när man är HUNGRIG! Tänk om alla hade den tanken! DÅ var fetma ett minne blott.
  • mari123
    Mortiscia80 skrev 2020-12-12 19:37:06 följande:
    Jo men som en sa tidigare så kan man också vänja barn vid att gå för lång tid mellan måltider, och det är inte bra för blodsockernivåerna att skifta för mycket. Då är det bättre med flera små mål spridda över dagen, även som vuxen. Sedan har man också ett annat problem med "ät när du är hungrig" och det är att det inte går att ha några rutiner på det sättet, så det är mycket bättre att ha ungefär samma tider varje dag. Ätstörningar, fetma, tröstätande och många andra matproblem kommer sig inte av att man äter regelbundet utan främst vilken inställning man har till mat och kropp.
    JA du har rätt. "Inställningen till mat" är A och O. VARIFRÅN får det lilla barnet sin inställning till mat..? ......sannolikt från sina föräldrar? Varifrån annars? Är föräldrarna sådana som kämpar, bantar och går på varje diet som finns så smittar det ju barnet!? 
  • mari123
    Mortiscia80 skrev 2020-12-12 20:18:14 följande:
    Exakt. Nu kommer vi in på lite annat men det är samma med kroppsideal och syn på sin kropp. Om mamma/pappa klagar på sitt helt normala utseende, tjatar om dieter och att fokus för träning ligger i utseende/muskelbyggande snarare än hälsa, samtidigt som media pushar sin perfekta bild av människor, påverkar det så klart barnen och gör dem väldigt förvirrade.
    FAST tråden handlar ju IOFS om en tvååring. En liten unge, som i min lilla värld inte fattar ett enda dugg.......annat än möjligtvis att mamma inte vill ge mig mat utan jag får äta gurkstavar som smakar INGENTING om jag inte äter middag vid bordet. Knappast att tvååringen fattar det direkt men så småningom....OCH då vet hen att det gäller att ÄTA som F..N när det är varm mat på bordet......
  • mari123
    Mortiscia80 skrev 2020-12-12 20:37:39 följande:
    Jag menar så klart allmänt ang vikt- och kroppsideal :)

Nej så små barn har inte en aktiv tankevärld på samma sätt som vi vuxna men de lär sig att A leder till B. Nu är det ju så att många barn uppskattar gurkstavar eller vad det är för grönsaker och det kommer nog dröja innan de lyckas se hela tankekedjan att de måste äta nu, annars blir de hungriga sen. Det kräver ett mer avancerat tänkande än "om jag placerar en kub på en boll så ramlar den ner", ungefär. Det blir en mer direkt konsekvens som de snabbt lär sig, i jämförelse med framtida hunger.
    Ja vem vet! Småttingarna gör ju som mamma säger och vad de EGENTLIGEN känner är det väl framtidens "BUP" som får ta hand om!? Jag är så TACKSAM att på "min tid" (kort och försumbar förvisso) ändå var en tid av TOTALT avslappnad inställning till ätande. Tänkte inte på det då och har inte tänkt på det alls MEN nu får jag en annan blick....! Var det bara jag som var så "naiv"? Jag visste inte att mat var laddat ÖHT! 
  • mari123
    S23 skrev 2020-12-12 20:49:50 följande:
    Varför anser du att mat är laddat för oss? Utöver ts trådstart så har alla här förespråkat att ett barn får något att äta när det är hungrigt? Det är DU som lägger värdering i att det är förkastligt med grönsaker? För att du förutsätter att alla barn hatar det? 
    Ursäkta men jag liksom får "vibbar". Vet inte varför MEN det kanske är för alla dessa "bantningsprogram" man ser på teve när det ska ätas broccoli och gurkstavar doppade i gräddfil.....*typ*...när man ska FESTA. Ska man hålla dieten så är det stavar UTAN gräddfil. Broccolin äts som den är. Naturell Orka liksom
  • mari123
    S23 skrev 2020-12-12 21:34:15 följande:
    Med andra ord. Man kan äta grönsaker utan att banta. Och även servera sitt barn detta utan att ha en skev bild av mat. Vi försöker uppnå så stor bredd vi kan gällande råvaror, men även gällande kryddning, för att dottern helt enkelt ska få smaka allt.
    Hon uppskattar en lammfile med beranise, eller pannkaka. Hon äter starka såser, men kan lika gärna uppskatta en creme fraische istället för sås. 
    Hon får äta fritt. Vill hon äta bara kött en måltid så får hon det. Nästa måltid äter hon då istället troligtvis BARA potatis.
    Tycker det är märkligt av dig att anta att man har en osund relation till mat bara för att du får "vibbar". Och ja. Man kan göra medvetna val utan att ha en osund relation. Man måste inte skita i allt för att vara sund. Vi serverar inte lax, helt enkelt för mycket gifter i. Är det osunt? Nej. De växtgifter som används vid odling av fisk är inte tillåtna att använda som bekämpningsmedel, men tydligen helt ok att föda upp fisk på.

Så JA. Vi är oerhört medvetna om vad vi äter men har inga former av häsloångest eller problem med att äta i rätt mängder och på ett sunt sätt. Jag kan utan ångest moffa i mig en påse godis om det är så. Eller äta tårta fem dagar i rad. Men att på eget initiativ köpa godis bara för att? Nej. Jag uppskattar en 90% choklad, som inte innehåller socker, minst lika mycket. Och hör och häpna, dottern på knappt två år älskar den chokladen lika mycket som ett annat barn älskar mjölkchoklad, för det är det smakspektrat hon är van vid
    Okej. Jag menar ju inget illa utan funderar bara. Jag är ju född på 50-talet så där har vi kanske en förklaring till min känsla!? På "min tid" så var mat och ätande liksom en bisak närmast. Man åt om man var hungrig om det fanns mat annars fick man vara utan och det gick jättebra det med.....*typ*. Om du kollar på en film från 70-talet så ser du en massa "spinkisar" i gabardinbyxor
Svar på tråden Låta barnet slippa äta eller visa film