S23 skrev 2020-12-12 21:34:15 följande:
Med andra ord. Man kan äta grönsaker utan att banta. Och även servera sitt barn detta utan att ha en skev bild av mat. Vi försöker uppnå så stor bredd vi kan gällande råvaror, men även gällande kryddning, för att dottern helt enkelt ska få smaka allt.
Hon uppskattar en lammfile med beranise, eller pannkaka. Hon äter starka såser, men kan lika gärna uppskatta en creme fraische istället för sås.
Hon får äta fritt. Vill hon äta bara kött en måltid så får hon det. Nästa måltid äter hon då istället troligtvis BARA potatis.
Tycker det är märkligt av dig att anta att man har en osund relation till mat bara för att du får "vibbar". Och ja. Man kan göra medvetna val utan att ha en osund relation. Man måste inte skita i allt för att vara sund. Vi serverar inte lax, helt enkelt för mycket gifter i. Är det osunt? Nej. De växtgifter som används vid odling av fisk är inte tillåtna att använda som bekämpningsmedel, men tydligen helt ok att föda upp fisk på.
Så JA. Vi är oerhört medvetna om vad vi äter men har inga former av häsloångest eller problem med att äta i rätt mängder och på ett sunt sätt. Jag kan utan ångest moffa i mig en påse godis om det är så. Eller äta tårta fem dagar i rad. Men att på eget initiativ köpa godis bara för att? Nej. Jag uppskattar en 90% choklad, som inte innehåller socker, minst lika mycket. Och hör och häpna, dottern på knappt två år älskar den chokladen lika mycket som ett annat barn älskar mjölkchoklad, för det är det smakspektrat hon är van vid
Okej. Jag menar ju inget illa utan funderar bara. Jag är ju född på 50-talet så där har vi kanske en förklaring till min känsla!? På "min tid" så var mat och ätande liksom en bisak närmast. Man åt om man var hungrig om det fanns mat annars fick man vara utan och det gick jättebra det med.....*typ*. Om du kollar på en film från 70-talet så ser du en massa "spinkisar" i gabardinbyxor