• scanmia

Låta barnet slippa äta eller visa film

Mortiscia80 skrev 2020-12-12 11:59:38 följande:
    Jag tänker på ditt sista stycke, hur länge tycker ni är lagom att låta maten stå framme när de springer ifrån på det där sättet men kommer tillbaka senare för att äta mer?
    Vi äter tillsammans och barnens mat står framme så länge vi sitter vid bordet. När måltiden är slut, och alla som sitter vid bordet är klara, så dukar vi av. Hos oss är det helt ok att äta grönsaksstavar mellan måltiderna så det kan stå framme ett fat med sådana om jag misstänker att något barn har ätit på tok för lite (annars finns de i kylskåpet).
  • scanmia
    mari123 skrev 2020-12-12 14:20:06 följande:
    Antar att dina barn är lite större och kan ta ansvar för att äta när det serveras varm mat och annars skylla sig lite själva!? 
    Jo nog är de större nu, men de har ju också varit små. Vi gjorde samma från det att de själva kunde klättra upp och ner från sina stolar. Vi uppmuntrade att de skulle sitta kvar och ansträngde oss för att göra det trevligt, men under tider som de hade mycket spring i benen så var vi inte särskilt strikta med att tvinga dem att sitta kvar. Vi äter i lugn och ro så deras "window of opportunity" att äta var ganska generöst tilltaget och de kunde ju alltid mellanmål ett par timmar senare eller knapra på grönsaksstavar mellan måltiderna.
  • scanmia
    mari123 skrev 2020-12-12 15:16:13 följande:
    Okej! "Grönsaksstavar"! I min lilla värld är sådana "stavar" något man äter om man går på en sträng diet!? Om ett barn inte kunnat sitta still och äta pga "spring i benen" så kan väl hen få en smörgås med smör och gott pålägg om hungern kommer på?.....eller varför inte värma på lite av middagsmaten eller steka en pannkaka om det är vad barnet vill ha?
    Haha, jag då förstår jag! Nej i vårt hus älskar vi grönsaker och det är definitivt inte någon sträng diet! Gurka, morötter, sockerärtor, paprika i olika färger och små, söta tomater - mums! Det har inte fallit mig in att hålla på med lagad mat mer än de tre gånger om dagen jag redan erbjuder den*. Mellanmål finns ju också.

Det är ju lite av en balans att lära barn att dels lyssna på sina kroppar och dels kunna dra fördelarna av regelbundna vanor.

*Det där var ju inte riktigt sant. Tonåringen plockar matlådor från frysen efter träningen mest hela tiden, men det är ju inget jag behöver servera eller plocka upp efter.
Svar på tråden Låta barnet slippa äta eller visa film