• S23

Låta barnet slippa äta eller visa film

Jag tror du behöver släppa tanken på att barnet far illa av att missa ett mål mat. Eller för den delen flera mål mat i en period om ni ska vänja av filmtittandet.

Men snäll. Sluta mata ditt barn. Ditt barn kommer inte lära sig att känna mätttnadskänlsa när hen är helt borta i en film ocj någon öser in mat. Du kan inte känna hur mycket mat ditt barn behöver vid varje måltid. Troligtvis är hen vissa gånger proppmätt, och andra gånger inte mätt alls.

Vårat barn på snart tvp år får ALDRIG ?kvällsmat?. Vi äter middag runt 17-18 och hon somnar sedan vid 19. Går upp runt 07 och då är det absolut inte akut att äta frukost på sekunden man kliver upp. Detta betyder naturligtvis inte att DITT barn faktiskt inte behöver nåhot att äta på kvällen, jag vill bara belysa att du troligtvis har en lite stram bild av hur mycket ett barn behöver äta.

Vissa gånger äter vår dotter en tugga mat. Andra gånger fem skivor falukorv och tre potatisar.

Ta med frukt mat i mattermos, macka eller egentligen vad som helst när ni går ut.

Säger barnet inte alls till själv om hen är hungrig? Vår dotter ber ofta om något när hon är hungrig. Typ korv eller äpple. Eller säger helt enkelt bara ?hungrig?.

Vet ditt barn vad hungrig är? Eller får hen aldrig upplevde den känslan eftersom det alltid förebyggs med mat?

Du måste helt enkelt bara sluta med plattan. Plocka bort den och ta striden. Enligt mig förstör du hela barnets relation till mat.

• S23
    Kaga skrev 2020-12-12 00:27:51 följande:

Ja detta har blivit en ond cirkel, känner jag att vi som föräldrar har gjort så det blivit såhär då inte har litat på att han inte behövt mer mat. Att då bryta något han är van som inte är hans eget fel känns så elakt om resultatet är han då ska gå utan mat.

Ja du har rätt i att jag vet ju inte vad som är rätt mängd varje gång och han överäter säkert många gånger pågrund av matandet framför en skärm. Man skulle ju nästan kunna mata i hur mycket som helst

Sen känner jag mig orolig för tänderna om han ska småäta hela tiden då han är omöjlig att få borsta tänderna.

Så tänker att får jag i honom ordentligt med mat kan tänderna sen vila ett par timmar.

Hursomhelst tror jag absolut du har rätt i det du skriver, jag vet inte alls om han egentligen är hungrig eller inte utan det är mer min egen känsla och uppfattning om att han borde äta 5 mål mat om dagen. Och då ska dom hinnas med på ett viss antal timmar från morgon till kväll. Äter han inte vid ett tillfälle tänker jag att nu blir det bara 3 eller 4 mål detta dygn och blir stressad eftersom.ett barn " ska" äta 5-6 mål om dagen

Jag förstår inte riktigt hur du menar att uteblivna måltider ska öka småätandet? Du ger alltså redan fem mål mat om dagen? Då kommer det inte bli fler mål mat för att du har med en frukt ut de gånger han inte ätit frukost? För han får alltså tydligen redan något att äta mellan frukost och lunch?

Ett barn har absolut inget självklart behov av att äta fem gånger om dagen, även om många kanske behöver mellanmål.

Vår dotter äter frukost, lunch, middag. Allt däremellan är på hennes initiativ. Vissa gånger äter hon tre mellanmål, ibland inget alls.

Sluta med paddan på en gång och ge ditt barn möjlighet att få upptäcka glädjen i att äta.

Vad ger ni nu? Finns det nåhot sätt du kan få maten att bli roligare på? Tex lägga mackaroner och köttbullar i form av ett djur? Så att det ser roligare ut på tallriken?
  • S23
    Mortiscia80 skrev 2020-12-12 12:14:46 följande:

Haha ja kanske bäst det ;) Men riktigt så länge vill jag inte ha mat framme, jag tänker mig max en timme men det kanske också är lång tid.

Nu är jag inte en förespråkare av att låta barnet gå fram och tillbaka från bordet.

Men jag skulle säga runt en timme, eller egentligen så länge som man själv rimligtvis kan sitta kvar vid bordet efter en måltid. I en situation med tvp vuxna är en timme inte alls orimligt. Jag menar alltså att man som vuxen i sådana fall skall sitta kvar så länge maten står framme
  • S23
    annabellelee skrev 2020-12-12 14:33:15 följande:

Vi har gjort liknande, men läst pixiböcker istället. Nu när barnet börjar bli äldre (6år) har vi nästan fasat ut böckerna. Bara ibland behövs det. Men vårt barn har alltid varit smal, långt under medel och verkar helt ointresserad av mat.

Det är lätt att säga "barn svälter inte sig själva frivilligt" och "sluta truga, förr eller senare kommer barnet äta" om man har barn som äter. När man har magra barn som faktiskt låter bli att äta är man inte lika kaxig.

Här förstår jag dig absolut. Men eftersom ts inte nämnt att barnet skulle vara magert eller faktiskt testat att plocka bort plattan så kan jag tycka att hen bör försöka under en vecka eller två. Märker man att det inte alls fungerar så finns ingenting som hindrar att man återgår rill att titta på film igen
  • S23
    mari123 skrev 2020-12-12 14:43:08 följande:

OCH jag tänker att även om ni skulle fortsätta med "pixiböckerna" tills lillen går i tvåan så är det väl inte hela världen? Betyder ju inte att ni måste läsa dem när hen går på högstadiet

Här håller jag också med dig. Men ts tycker att tre timmars skärmtid för en tvååring är för mycket och vill komma ufrån det,

Och helt ärligt är tre timmar för ett så litet barn väldigt mycket. Jag anser att det vore en vinst att kunna lägga den tiden på givande samtal istället.

Läsning är också något helt annat än en film. Och gör troligtvis inte barnet fullt lika avskärmad från resten av världen
  • S23
    mari123 skrev 2020-12-12 15:01:18 följande:

"Givande samtal"? Med en tvååring? Ja vad vet jag.

Det är av stor vikt för språkutvecklingen att föra samtal med sina barn. Och vårat agerande som vuxna lär också barn om sociala situationer.

Att kunna återberätta, prata om det man äter osv.

Inget säger att barnet måste kunna svara tillbaka för att samtalen ska han en positiv påverkan på barnets språkutveckling.

Och ja. Jag har samtal med mitt barn som inte fyllt tvp ännu. Vi pratar om att maten är varm, om det är gott, vad vi ser genom fönstret. Osv
  • S23
    Physalis skrev 2020-12-12 14:58:09 följande:

Min mamma hamnade på sjukhus när hennes föräldrar följde det rådet för hårt. Jag själv var så smal att varje besök hos vårdcentralen handlade om min smalhet istället för öroninflammationen eller vad min mamma egentligen sökte för. Jag krånglade med maten men hade fått massa onödiga problem ifall mina föräldrar inte var hårda med att man åt vad och när det serverades mat. För jag var helt enkelt bara ett störigt envist barn. Man måste ju känna av sitt eget barn och sin egen situation såklart. Men har man inte försökt så vet man inte om det handlar om att man låtit barnet bestämma lite för mycket eller om barnet faktiskt har problem med ätandet.

Jag vill tillägga till detta att det ju faktiskt finns barn med selektiva ätstörningar. Och precis som du säger så har ju ts inte testat att plocka bort film vid måltid. Naturligtvis får man anpassa sig om man märker att det inte alls går, efter att man testat
  • S23
    mari123 skrev 2020-12-12 15:16:13 följande:

Okej! "Grönsaksstavar"! I min lilla värld är sådana "stavar" något man äter om man går på en sträng diet!? Om ett barn inte kunnat sitta still och äta pga "spring i benen" så kan väl hen få en smörgås med smör och gott pålägg om hungern kommer på?.....eller varför inte värma på lite av middagsmaten eller steka en pannkaka om det är vad barnet vill ha?

Fast dessa barn har ju fått mellanmål emellan? Ich fri tillgång på grönsaker utöver det? Vad menar du är fel? Min dotter kan absolut få gurka mellan måltiderna. Men oftast frågor hon efter det själv då, hon får det hon själv vill ha alternativt det hon svarar ja på när vi frågar.

Om vi har en halvtimme kvar till middagen så får

Hon oftast inte en macka, ibland får hon det om vi märker att hon inte klarar sig till maten, utan då kanske hon får gurka eller ärtor
  • S23
    mari123 skrev 2020-12-12 15:29:42 följande:

"Gurka eller ärtor"? till ett barn som växer? Är barnet överviktigt så förstår jag ABSOLUT ......men är det så?

Men va? Om vi håller på att laga mat och ska äta om en halvtimme och min snart tvååring är lite småhunhrig så ser jag hellre att hon äter lite gurka, som hon älskar, och äter maten sedan istöööet för att äta sig mätt på en macka? Precis innan middagen? Jag försöker ge mitt barn en näringsriktig kost och då vill jag hellre att hon äter mat än mackor. Men naturligtvis får hon även mackor.

Och som jag säger ibland är hon så hungrig en halvtimme innan att något stabbigare som en macka är nödvändigt, och då får hon också det. Barnet behöver även äta grönsaker så då perfekt när det är så kort kvar till mat och det inte handlar om akut hunger
  • S23
    mari123 skrev 2020-12-12 15:49:23 följande:

Okej. Ja mina barn var inte hungriga på det viset så jag vet ingenting om det. Jag har två barn men ingen av dem stod i köket och var HUNGRIGA när de var två år och ville ha mat NU! Jag tror t om att det var så att barnen fick äta när de var hungriga oavsett "middagstid". Idag är mina ungar vuxna, smala och vältränade och HELT utan matnojor.

Ja hungern här är väldigt olika, och vi lagar mat när vi tror att det kommer passa dottern, men ibland misslyckas vi ju med att matcha det helt rätt. Lunch styr hon oftast helt själv eftersom vi då antingen värmer rester eller lagar sådant som går så snabbt att det bara handlar om 10 minuters väntan
Svar på tråden Låta barnet slippa äta eller visa film