• Anonym (Ledsen)

Sambon säger att jag måste flytta om jag inte gör abort

Befinner mig i en helt fruktansvärd situation.

Ska försöka fatta mig kort. Jag har blivit oplanerat gravid (vecka 6) och min sambo säger att om jag inte respekterar hans vilja att göra abort så måste jag och mina barn flytta ifrån vår gemensamma (hans på pappret, hyresrätt) bostad för att han kommer inte orka med en bebis och behöver prioritera sig själv och sitt eget välmående.

Han hävdar att det är jag som isf väljer dig och att jag utövar känslomässig utpressning gentemot honom som inte respekterar hans vilja att inte vilja ha fler barn.

Han har två tonårsbarn och jag har två mindre barn.

Hur hade ni resonerat?

• Svar på tråden Sambon säger att jag måste flytta om jag inte gör abort
  • Fjäril kär

I det läget hade ett barn till verkligen inte varit ett alternativ och jag hade nog dessutom verkligen funderat över om jag hade velat fortsätta ett förhållande på dessa premisser.

• Ess

Mår han inte bra, och ni dessutom har barn sedan tidigare båda två, så tycker jag att abort är värt att tänka en extra gång på.

• sextiotalist

Då kan du upplysa honom att oavsett varför han vill att du ska flytta, så kan han inte tvinga dig. Man kan även kräva bodelning för en hyresrätt och den som har mest behov får den.

Utöver det så ska den som flyttar ha en skälig tid att hitta ett nytt boende

• Anonym (ooo)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-12-04 08:04:04 följande:

Ska försöka fatta mig kort. Jag har blivit oplanerat gravid (vecka 6) och min sambo säger att om jag inte respekterar hans vilja att göra abort så måste jag och mina barn flytta ifrån vår gemensamma (hans på pappret, hyresrätt) bostad för att han kommer inte orka med en bebis och behöver prioritera sig själv och sitt eget välmående.

Han hävdar att det är jag som isf väljer dig och att jag utövar känslomässig utpressning gentemot honom som inte respekterar hans vilja att inte vilja ha fler barn.

Hur hade ni resonerat?

Det här förhållandet lär ta slut hur du än gör. Du kan knappast stanna med någon som tvingar dig till en abort du inte vill, men du kan heller inte stanna med honom om du behåller barnet, eftersom han inte vill ha det så. 

Även om du själv kommer fram till att det kanske inte är bästa läge för ett barn till, under förutsättningarna, så har jag svårt att se att du skulle vara lycklig ihop med denne man efter, även om du "officiellt" själv skulle välja abort. 

Och som redan nämnts i tråden: en hyresrätt är inte säkert "hans" bara för att han står på kontraktet.
  • Anonym (Kvinna)

Jag hade hellre flyttat än att få att jag blir utslängd om jag inte gör abort. Jag hade inte kunnat röra min partner igen om jag gjorde abort för att han krävde det på det sättet. Då hade jag sökt bostad flyttat och behållit barnet. Han har 2 barn sedan innan och vet hur barn blir till. Vill han inte ha fler så borde han sätt till att det inte går

• LFF
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-12-04 08:04:04 följande:

Hur hade ni resonerat?

Jag skulle se mig om efter ett nytt boende åt mig och mina barn och sen överväga om jag vill ha denna person i mitt liv de närmaste 18 åren vad gäller samarbete med ett eventuellt barn etc. 

Om han inte vill ha fler barn finns det åtgärder han kan göra för att slippa det "problemet". 
  • Anonym (Anna)

Håller med de övriga ovan, det verkar inte som att ni har de bästa förutsättningarna för att skaffa ett gemensamt barn.

Du har redan två barn som lever varann vecka, ska du skaffa ett till som redan från början har separerade föräldrar?

Har du verkligen råd att leva själv med tre barn på f-penning? Och hur ska det bli med hans anknytning när ni bor isär?

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (ooo) skrev 2020-12-04 08:23:22 följande:

Det här förhållandet lär ta slut hur du än gör. Du kan knappast stanna med någon som tvingar dig till en abort du inte vill, men du kan heller inte stanna med honom om du behåller barnet, eftersom han inte vill ha det så. 

Även om du själv kommer fram till att det kanske inte är bästa läge för ett barn till, under förutsättningarna, så har jag svårt att se att du skulle vara lycklig ihop med denne man efter, även om du "officiellt" själv skulle välja abort. 

Och som redan nämnts i tråden: en hyresrätt är inte säkert "hans" bara för att han står på kontraktet.

Nej, så är det kanske. Vet bara inte hur jag ska orka.

Tack för era svar.
  • Anonym (Matilda)

Det låter som att han tror att du lurat dig till ett barn. Kan jag ana en viss barnlängtan hos dig och att det kanske varit i diskussioner förut?

Om han verkligen inte velat ha barn så varför skyddade han sig inte?

Jag tror att du förlorar oavsett vad du väljer här tyvärr. Du lär nog ha varken ett barn eller ett förhållande när det här är över.

• Anonym (Q)

Jag hade gjort abort och flyttat omgående.

Svar på tråden Sambon säger att jag måste flytta om jag inte gör abort