• Anonym (Ledsen)

Sambon säger att jag måste flytta om jag inte gör abort

Befinner mig i en helt fruktansvärd situation.

Ska försöka fatta mig kort. Jag har blivit oplanerat gravid (vecka 6) och min sambo säger att om jag inte respekterar hans vilja att göra abort så måste jag och mina barn flytta ifrån vår gemensamma (hans på pappret, hyresrätt) bostad för att han kommer inte orka med en bebis och behöver prioritera sig själv och sitt eget välmående.

Han hävdar att det är jag som isf väljer dig och att jag utövar känslomässig utpressning gentemot honom som inte respekterar hans vilja att inte vilja ha fler barn.

Han har två tonårsbarn och jag har två mindre barn.

Hur hade ni resonerat?

• Svar på tråden Sambon säger att jag måste flytta om jag inte gör abort
  • Physalis

Han har visat sitt riktiga och fula jag. Han försöker skrämma, pressa och hota dig till abort genom att försöka övertala dig att han kan göra dig och dina barn hemlösa om du inte gör som han vill. Han försöker också manipulera dig att tro att det är ditt val och ditt fel att det är som det är.

Vilken fruktansvärd chock och tidspress du måste känna. Du måste dock ta din upptäckt på allvar och ta ett par viktiga beslut ganska snart för din och dina barns skull.

Vill du vara tillsammans med den här mannen nu när du vet vad han är redo att utsätta dig och dina barn för bara för att hans bekvämlighet är hotad? Om inte, klarar du en abort? Klarar du att ha mannen i ditt liv de närmsta 18 åren?

Läs på om dina rättigheter kring lägenheten och annat du undrar över. Oftast har man juridiken på sin sida, det innebär såklart inte nödvändigtvis att man orkar ta fighten för sin rättighet om partnern bryter ner en, manipulerar och psykiskt misshandlar under tiden. Jag rekommenderar instagramkontot "mansbebisar" för stöd och inblick i vilka alternativ du har. Många kvinnor där har varit med om liknande saker och kan hjälpa genom sin egen erfarenhet och kunskap.

Korrekturläser som en kratta
  • fjanten

Abort eller inte - jag hade avslutat förhållandet och flyttat. Usch vilken typ!

• fjanten

• fjanten

• Anonym (Han)

Om han var så säker på att han inte ville ha fler barn ligger det i hans intresse att kanske sterilisera sig. Istället lägger han allt på dig, så fult gjort.

Hade bode gjort abort och flyttat.

• Anonym (Laura)

Ja, alltså... När någon börjar ställa ultimatum och vara okänslig på den nivån hade det förhållandet varit slut för mig där och då. Ser inte riktigt hur man kan komma tillbaka från "om du inte gör abort...!". Det känns bara så absurt för mig. Ni är ju båda i samma situation och man borde ju stötta den man älskar och försöka hitta en lösning som passar båda. Inte komma med hot för at få sin egen vilja igenom, speciellt inte om en sån här stor grej.

Om du vill göra abort eller inte kan bara du bestämma. Vill du behålla är det lika okej som om du väljer att göra abort. Du känner din situation och du vet vad som blir rätt för dig. Men oavsett vad du gör borde du börja leta nytt boende. Du förtjänar att bli behandlad bättre.

• Egon den stora

Om han vill prioritera sig själv så kommer han snart tröttna på dig också. Låt honom göra det och flytta. Tyvärr.

• Anonym (K)

För det första: Han kan inte slänga ut er. Det är ert hem. Om jag minns rätt gäller tre månaders uppsägningstid.

För det andra: Han skulle gett fan i att göra dig gravid. Många idag tar abort för givet, men vi ska istället se det som en plan B som kvinnor kan ta till om de vill. Det ska inte vara standard. Han får skylla sig själv.

Svar på tråden Sambon säger att jag måste flytta om jag inte gör abort