• Anonym (Ledsen)

Sambon säger att jag måste flytta om jag inte gör abort

Befinner mig i en helt fruktansvärd situation.

Ska försöka fatta mig kort. Jag har blivit oplanerat gravid (vecka 6) och min sambo säger att om jag inte respekterar hans vilja att göra abort så måste jag och mina barn flytta ifrån vår gemensamma (hans på pappret, hyresrätt) bostad för att han kommer inte orka med en bebis och behöver prioritera sig själv och sitt eget välmående.

Han hävdar att det är jag som isf väljer dig och att jag utövar känslomässig utpressning gentemot honom som inte respekterar hans vilja att inte vilja ha fler barn.

Han har två tonårsbarn och jag har två mindre barn.

Hur hade ni resonerat?

• Svar på tråden Sambon säger att jag måste flytta om jag inte gör abort
  • Anonym (Jojagog)
    Drottningen1970 skrev 2020-12-06 12:01:01 följande:
    Det är som sagt inte mina eller nån annan vuxems rättigheter vi talar om utan om barnets rättigheter. Såklart att hela poängen gick dig helt förbi...
    Inget gick mig förbi, jag förklarade bara för dig att man inte kan tvinga en man att engagera sig i ett barn han inte vill ha.
    Oavsett barnets "rättigheter" så är det helt upp till mannen i fråga.

Hoppas du förstår bättre nu.
  • Anonym (Jojagog)
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-12-06 12:08:25 följande:
    Om mannen inte vill bli pappa kanske han inte ska ha sex heller. För den risken finns alltid

Och då får man ta sitt ansvar oavsett om man inte vill eller inte
    Då kanske kvinnor som inte vill ha barn också borde tänka på det så slapp vi belasta sjukvården med onödiga ingrepp?
  • Anonym (Zach)
    Drottningen1970 skrev 2020-12-06 12:01:01 följande:
    Det är som sagt inte mina eller nån annan vuxems rättigheter vi talar om utan om barnets rättigheter. Såklart att hela poängen gick dig helt förbi...

Lustigt hur det handlar om barnens rättigheter på bekostnad av män. Men när det väl kommer till medicinsk abort, du kan du i princip krossa hela barnet med en spiral grejj och för tvinga fram ett missfall.Hypocracy om nånting.

Antingen är det en rättighet att inte bli tvingad att blir en en föräldrer, eller så är barnets liv viktigare. Du (som många andra feminister) verkar körsbärsplocka fram rättigheter som bara ska passa kvinnan.

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (Jojagog) skrev 2020-12-06 12:10:53 följande:

Då kanske kvinnor som inte vill ha barn också borde tänka på det så slapp vi belasta sjukvården med onödiga ingrepp?

Ja vill inte kvinnan ha barn så är det upp till henne med att skydda sig. Men att tro att man som man kan knulla utan att ta ansvar för vad som kan hända är bara oansvarigt.
  • Drottningen1970
    Anonym (Jojagog) skrev 2020-12-06 12:10:04 följande:

Inget gick mig förbi, jag förklarade bara för dig att man inte kan tvinga en man att engagera sig i ett barn han inte vill ha.

Oavsett barnets "rättigheter" så är det helt upp till mannen i fråga.

Hoppas du förstår bättre nu.

Nej engagemang kan inte tvingas. Men man kan i alla fall i brist på bättre säkerställa att barnet får sina juridiska rättigheter så som försörjning pch arvsrätt. Det är viktiga saker. Skillnaden mellan en abort och den juridiska aborten som du förespråkar är att vid en abort blir det aldrig nåt barn som har egna rättigheter.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Jojagog) skrev 2020-12-06 12:10:53 följande:

Sen kan jag tycka att om man gör abort för att man inte skyddat sig ordentligt som kvinna med så borde man få betala för att göra abort. Och inte kunna använda det som ett preventivmedel. Jag kan bli riktigt irriterand när jag hör kvinnor gjort abort 8 kanske även 10 ggr då får man faktiskt för länge sedan börja betala för det.
  • Anonym (Zach)
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-12-06 12:21:40 följande:
    Ja vill inte kvinnan ha barn så är det upp till henne med att skydda sig. Men att tro att man som man kan knulla utan att ta ansvar för vad som kan hända är bara oansvarigt.
    Som jag tolkar dig tror du altså inte på att kvinnor ska kunna få göra vanlig abort och män inte juridisk abort ?
  • Anonym (Jojagog)
    Drottningen1970 skrev 2020-12-06 12:26:49 följande:
    Nej engagemang kan inte tvingas. Men man kan i alla fall i brist på bättre säkerställa att barnet får sina juridiska rättigheter så som försörjning pch arvsrätt. Det är viktiga saker. Skillnaden mellan en abort och den juridiska aborten som du förespråkar är att vid en abort blir det aldrig nåt barn som har egna rättigheter.
    Just därför behövs juridisk abort!

Det går ju att skriva bort en del av arvet iallafall som tur är.
    Så hemskt att veta att någon man inte vill ha eller veta av ska överta ens tillgångar en gång, då är det bara att se till att leva loppan så länge det går. Eller att skänka till dem man vill ska ha något av en. (Måste dock skötas smart så det inte blir tjafs om förtida arv i framtiden.)

Jag är evigt tacksam för att jag föddes till kvinna. Har för övrigt aldrig genomgått någon abort heller.
  • Anonym (Jojagog)
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-12-06 12:30:29 följande:
    Sen kan jag tycka att om man gör abort för att man inte skyddat sig ordentligt som kvinna med så borde man få betala för att göra abort. Och inte kunna använda det som ett preventivmedel. Jag kan bli riktigt irriterand när jag hör kvinnor gjort abort 8 kanske även 10 ggr då får man faktiskt för länge sedan börja betala för det.
    Det håller jag helt med dig om. Skulle sätta gränsen vid tre tillfällen.
  • Anonym (Zach)
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-12-06 12:30:29 följande:

Hela försörjninen ska ske på morsan om pappan gör en juridisk abort. Jag fattar inte hur du kan ta för givet att pappan är automatiskt ekonomiskt ansvarigt bara för att barnet lever. Om man ska klaga på någon så är det MORSAN som ska vara få skuld om barnets föruttsättningar inte är dom bästa. Det är trots allt mamman i denna fall som villa att barnet skulle komma in till världen oavsett vad pappan ville.

Med juridisk abort så kan pappan också säkerställa till mamman att han kommer inte vara delaktig. Många kvinnor verkar tro att efter barnet ha fötts, så kommer pappan älska barnet när han ser dom "lilla små söta händerna." Det där är bara en dröm

Svar på tråden Sambon säger att jag måste flytta om jag inte gör abort