Anonym (K) skrev 2020-12-06 16:15:51 följande:
Blev hon gravid på egen hand? Det krävs en man också.
Abort är en lyx, en plan B. Vi börjar bli alldeles för bortskämda och tar abort för givet numera.
So what om det "krävdes en man också", hela poängen med juridisk abort är att man ska också ha reproduktiva rättigheter som hjälper dom att inte bli föräldrar mot sin vilja. Precis som medicinsk abort hjälper kvinnor att inte bli mammor emot deras vilja. Det är inte svårare än så
Jag ska ge dig två personliga berättelser varför detta är viktig. Kommer inte ge riktiga namn dock
Story 1
Min kompis (Kalle) i gymnasiet började ha sex med sin tje (Lisa)j i gymnaseit vid 17 års ålder. Lisa sa till min kompis Kalle att hon använder p-piller och att dom behöver inte använda kondom. Min kompis gjorde det största misstaget i hans liv och litade på henne. Det kom senare fram att hon hela tiden FÖRSÖKTE bli gravid och lurade Kalle att hon åt p-piller. Lisa tog massa anti-depresiva och kände att ett barn skulle göra henne lycklig. Hon trodde att när han skulle se barnet första gången skulle Kalle ändra på sig och bli positiv till barnet. Däremot varade det bara några månader innan dom började gräla och gjorde slut. Kalle avslutade aldrig gymnasiet eftersom han var tvungen nu att passa barnet varannan helg.
Hon har i princip förstört hans liv, och även om man vet om preventivmedel som kondom och p-piller så kan man ändå bli lurad av sin partner. Man kanske litar på sin partner när man borde egentligen inte göra det
Story 2
Efter att jag avslutade typ en KK relation med an tjej så började hon säga att hon var gravid. Jag använder alltid kondom så jag var i chock när hon sa detta. Det började komma spöktankar om att "kanske kondomen sprack" etc... Jag kunde inte sova i nätter och i princip fick underkänt i pågående kurser vid universitetet (vilket affekterade CSN lån). Jag pressade henne om när fick hon sin senaste mense osv, hon gav oklara svar. Det kom fram till slut att hon försökute bara manipulera mig och få mig tycka synd om henne. Äickliga fittan. Om juridisk abort skulle finnas så skulle jag (och andra män) känna en viss bekvämlighet efter varje sex session. Även om man använder kondom kan man få spök tankar om "kanske kondomen läckte" etc..