• Anonym (Ledsen)

Sambon säger att jag måste flytta om jag inte gör abort

Befinner mig i en helt fruktansvärd situation.

Ska försöka fatta mig kort. Jag har blivit oplanerat gravid (vecka 6) och min sambo säger att om jag inte respekterar hans vilja att göra abort så måste jag och mina barn flytta ifrån vår gemensamma (hans på pappret, hyresrätt) bostad för att han kommer inte orka med en bebis och behöver prioritera sig själv och sitt eget välmående.

Han hävdar att det är jag som isf väljer dig och att jag utövar känslomässig utpressning gentemot honom som inte respekterar hans vilja att inte vilja ha fler barn.

Han har två tonårsbarn och jag har två mindre barn.

Hur hade ni resonerat?

• Svar på tråden Sambon säger att jag måste flytta om jag inte gör abort
  • Anonym (s)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-12-05 07:27:57 följande:

Tack för alla svar,

En av de saker som gör mest ont är att han anser att han själv hanterat situationen oklanderligt, att det är mitt fel att jag ställts inför detta ultimatum då jag utövat känslomässig utpressning mot honom.

Tid för abort är inbokad nästa vecka.

Hur ska du göra med er relation? ska ni fortsätta bo tillsammans?
  • Anonym (...)
    lövet2 skrev 2020-12-05 18:58:46 följande:

Jag skulle inte gjort abort för någon annans skull. Jag skulle ha lämnat honom, och sedan hade jag bestämt mig för om jag klarade av att vara ensamstående mamma till tre barn eller om det skulle bli en abort för att jag kände att det var rätt.
    Din sambo verkar mest tänka på sig själv. En omtänksam och älskande man gör inte så.

+1
  • Virriga Vera

Jag hade gjort abort, men enbart för att jag INTE vill ha fler barn, sedan hade jag gjort slut med karlen och flyttat.

• Anonym (Jojagog)
    Anonym (Zach) skrev 2020-12-05 22:58:03 följande:

Juridisk abort är visst genomförbart. Det betyder att under exakt samma tid som kvinnan kan göra medicinsk abort så har mannen ett val att göra juridisk abort vilket avskaffar han all ekonomisk/laglig ansvar.

Enda anledning varför denna lag kommer förmodligen aldrig gå igenom eftersom folk vill inte att staten ska ta hand om massa ungar genom skattebetalarna.

Dock tycker jag denna lag är en rättighet precis som abort. Ingen människa ska tvingas att bli en föräldrar mot sin vilja, varken man eller kvinna.

Såklart det är möjligt!
    Och enligt mig borde det gjorts för länge sedan.

Sedan tycker jag att kvinnor som skaffar barn "på egen hand" inte heller ska ha rätt till underhåll. Det gäller både vid juridisk abort och vid insemination.
  • Drottningen1970

Den som yrar om juridisk abort inbillar sig att saken handlar om de vuxnas rättigheter och bortser helt ifrån att det handlar om en tredje individ. Nämligen det födda levande barnet som vid en icke utförd abort existerar och har egna rättigheter. Det handlar alltså då inte längre om en mammas rätt att ha en barnafar med i bilden utan om ett levande barns rättigheter att båda dess föräldrar har ett ansvar.Barnet har inget ansvar i hur omständigheter för dess tillblivelse varit och kan således heller ej berövas olika rättigheter som har med föräldrarna att göra så som rätten till sitt ursprung, rätten att bli försörjd och arvsrätt.

Om man funderar på rätten till juridisk abort så kan man ju också fundera på hur man ska lösa de situationer där mamma vill göra abort men pappan vill behålla..

• Anonym (Jojagog)
    Drottningen1970 skrev 2020-12-06 10:58:46 följande:

Den som yrar om juridisk abort inbillar sig att saken handlar om de vuxnas rättigheter och bortser helt ifrån att det handlar om en tredje individ. Nämligen det födda levande barnet som vid en icke utförd abort existerar och har egna rättigheter. Det handlar alltså då inte längre om en mammas rätt att ha en barnafar med i bilden utan om ett levande barns rättigheter att båda dess föräldrar har ett ansvar.Barnet har inget ansvar i hur omständigheter för dess tillblivelse varit och kan således heller ej berövas olika rättigheter som har med föräldrarna att göra så som rätten till sitt ursprung, rätten att bli försörjd och arvsrätt.

Om man funderar på rätten till juridisk abort så kan man ju också fundera på hur man ska lösa de situationer där mamma vill göra abort men pappan vill behålla..

Den som yrar här är du.
    Det skulle vara det bästa och faktiskt också jämlikt, som är så viktigt i alla andra frågor.

Barnet får inte mer kontakt med sin biologiska pappa oavsett, vill han inte ha kontakt så kan ingen tvinga honom.
    Så dina rättigheter kan du gapa dig hes om.

I den situationen mamman vill göra abort så gör hon det. 
    I den situationen pappan vill ha juridisk abort så får han det.

I ditt exempel är det givetvis kvinnan som har sista ordet då det är hon som bär barnet.
  • Anonym (Zach)
    Drottningen1970 skrev 2020-12-06 10:58:46 följande:

Fast du antar att mamman har "rätt" till pappans ekonomiska förutsättningar. Ingen människa ska tvingas bli föräldrar mot dens vilja. Om mamman väljer behålla, trots att barnet kommer få sämre ekonomiska föruttsättningar då får det stå för mamman. Det går inte att klaga "pappans ansvar" om du tror verkligen på att varje människa ska inte tvingas bli föräldrar mot sin vilja.

Och på tal om den situation var "mamman vill göra abort men pappan vill behålla" så väger mammans val självklart mer. Kvinnan i denna fall kan gu inte uppofra 9 månader av sitt liv, det låter totalt orimligt.

Jag tänker såhär. Om barnet föds eller inte, det är helt upp till mamman, däremot om pappan vill vara en del av barnets liv (ekonomisk och laglig ansvar) det är helt upp till pappan.

• Drottningen1970
    Anonym (Jojagog) skrev 2020-12-06 11:58:11 följande:

Den som yrar här är du.

Det skulle vara det bästa och faktiskt också jämlikt, som är så viktigt i alla andra frågor.

Barnet får inte mer kontakt med sin biologiska pappa oavsett, vill han inte ha kontakt så kan ingen tvinga honom.

Så dina rättigheter kan du gapa dig hes om.

I den situationen mamman vill göra abort så gör hon det. 

I den situationen pappan vill ha juridisk abort så får han det.

I ditt exempel är det givetvis kvinnan som har sista ordet då det är hon som bär barnet.

Det är som sagt inte mina eller nån annan vuxems rättigheter vi talar om utan om barnets rättigheter. Såklart att hela poängen gick dig helt förbi...
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Zach) skrev 2020-12-06 12:00:25 följande:

Fast du antar att mamman har "rätt" till pappans ekonomiska förutsättningar. Ingen människa ska tvingas bli föräldrar mot dens vilja. Om mamman väljer behålla, trots att barnet kommer få sämre ekonomiska föruttsättningar då får det stå för mamman. Det går inte att klaga "pappans ansvar" om du tror verkligen på att varje människa ska inte tvingas bli föräldrar mot sin vilja.

Och på tal om den situation var "mamman vill göra abort men pappan vill behålla" så väger mammans val självklart mer. Kvinnan i denna fall kan gu inte uppofra 9 månader av sitt liv, det låter totalt orimligt.

Jag tänker såhär. Om barnet föds eller inte, det är helt upp till mamman, däremot om pappan vill vara en del av barnets liv (ekonomisk och laglig ansvar) det är helt upp till pappan.

Om mannen inte vill bli pappa kanske han inte ska ha sex heller. För den risken finns alltid

Och då får man ta sitt ansvar oavsett om man inte vill eller inte
Svar på tråden Sambon säger att jag måste flytta om jag inte gör abort