Anonym (Zach) skrev 2020-12-06 20:27:48 följande:
I din första paragraph snackar du åter igen om att det är "mannens ansvar" att barnets rättigheter erörvas. Vet du vad. Det är ORÄTTVIST att mannen har en laglig ansvar. Jag tycker denna lag är principellt fel. Att du återkommer med denna tanke är bara att du inte förstår min poäng. JAG TYCKER INTE ATT DET ÄR MANNENS ANSVAR (givet att han har gjort en juridisk abort). Om barnet uppfostrar under en dåligt ekonomisk tillstånd, då är det 100% kvinnans fel som tog in ett barn i världen under dom föruttsättningarna. Jag orkar inte upprepa denna poäng igen. Så snälla,kommentera inte igen med samma underliggande poäng om "mannens ansvar."
Den argument som du försöker köra med "avstå från sex eller skydda sig" kan likaväl appliceras på kvinnor. Dom som protesterade emot abort brukade oftas säga att om kvinnor ej "särar på benen" så behöver dom inte göra abort. Varför accepterar du inte dom argumentet genoment vanlig abortion men i samma anda vill gärna anvädna det emot män och deras juridiska abort. Det är hyckleri
Jag tycker det är JÄTTE konstigt att folk kan kalla sig feminister och "pro-choice" men i samma anda vill neka mäns reproduktiva rättigheter. Det är en anledning varför feminister vill bara körsbärsplocka när det kommer till rättigheter.
Din jämförelse haltar. Inte heller kvinnan som föder barnet kan, när barnet faktiskt existerar som individ avsäga sig försörjningsansvar eller ta ifrån barnet arvsrätten. Du resonerar enkom ur ett vuxenperspektiv, som om att försörja ett existerande barn på något vis är en tjänst som pappan tvingas ge till modern. Detta handlar som sagt om barnets rättigheter. Den som varit med och tillverkat ett barn som föds får ett ansvar. Punkt. Det som du kallar juridisk abort kan inte jämföras med en abort då en abort inte producerar en ny individ med egna rättigheter. Du kan skriva/skrika med fetade bokstäver hur mycket du vill, det du föreslår är fortfarande att beröva ett helt oskyldigt barns dess rättigheter och kommer aldrig att införas i ett civiliserar samhälle.
Ta ansvar för var dina spermier hamnar istället så löser det sig nog. Ingen förnekar dig dina reproduktiva rättigheter. Du har en absolut rättighet att inte lämna din säd i någon som du inte vill ha barn med. Men väljer du att ändå göra det så har du skyldigheter. Deal with it...