Inlägg från: Anonym (Jojagog) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jojagog)

Sambon säger att jag måste flytta om jag inte gör abort

Anonym (Zach) skrev 2020-12-05 22:58:03 följande:

Juridisk abort är visst genomförbart. Det betyder att under exakt samma tid som kvinnan kan göra medicinsk abort så har mannen ett val att göra juridisk abort vilket avskaffar han all ekonomisk/laglig ansvar.

Enda anledning varför denna lag kommer förmodligen aldrig gå igenom eftersom folk vill inte att staten ska ta hand om massa ungar genom skattebetalarna.

Dock tycker jag denna lag är en rättighet precis som abort. Ingen människa ska tvingas att bli en föräldrar mot sin vilja, varken man eller kvinna.

Såklart det är möjligt!
    Och enligt mig borde det gjorts för länge sedan.

Sedan tycker jag att kvinnor som skaffar barn "på egen hand" inte heller ska ha rätt till underhåll. Det gäller både vid juridisk abort och vid insemination.
  • Anonym (Jojagog)
    Drottningen1970 skrev 2020-12-06 10:58:46 följande:

Den som yrar om juridisk abort inbillar sig att saken handlar om de vuxnas rättigheter och bortser helt ifrån att det handlar om en tredje individ. Nämligen det födda levande barnet som vid en icke utförd abort existerar och har egna rättigheter. Det handlar alltså då inte längre om en mammas rätt att ha en barnafar med i bilden utan om ett levande barns rättigheter att båda dess föräldrar har ett ansvar.Barnet har inget ansvar i hur omständigheter för dess tillblivelse varit och kan således heller ej berövas olika rättigheter som har med föräldrarna att göra så som rätten till sitt ursprung, rätten att bli försörjd och arvsrätt.

Om man funderar på rätten till juridisk abort så kan man ju också fundera på hur man ska lösa de situationer där mamma vill göra abort men pappan vill behålla..

Den som yrar här är du.
    Det skulle vara det bästa och faktiskt också jämlikt, som är så viktigt i alla andra frågor.

Barnet får inte mer kontakt med sin biologiska pappa oavsett, vill han inte ha kontakt så kan ingen tvinga honom.
    Så dina rättigheter kan du gapa dig hes om.

I den situationen mamman vill göra abort så gör hon det. 
    I den situationen pappan vill ha juridisk abort så får han det.

I ditt exempel är det givetvis kvinnan som har sista ordet då det är hon som bär barnet.
  • Anonym (Jojagog)
    Drottningen1970 skrev 2020-12-06 12:01:01 följande:
    Det är som sagt inte mina eller nån annan vuxems rättigheter vi talar om utan om barnets rättigheter. Såklart att hela poängen gick dig helt förbi...
    Inget gick mig förbi, jag förklarade bara för dig att man inte kan tvinga en man att engagera sig i ett barn han inte vill ha.
    Oavsett barnets "rättigheter" så är det helt upp till mannen i fråga.

Hoppas du förstår bättre nu.
  • Anonym (Jojagog)
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-12-06 12:08:25 följande:
    Om mannen inte vill bli pappa kanske han inte ska ha sex heller. För den risken finns alltid

Och då får man ta sitt ansvar oavsett om man inte vill eller inte
    Då kanske kvinnor som inte vill ha barn också borde tänka på det så slapp vi belasta sjukvården med onödiga ingrepp?
  • Anonym (Jojagog)
    Drottningen1970 skrev 2020-12-06 12:26:49 följande:
    Nej engagemang kan inte tvingas. Men man kan i alla fall i brist på bättre säkerställa att barnet får sina juridiska rättigheter så som försörjning pch arvsrätt. Det är viktiga saker. Skillnaden mellan en abort och den juridiska aborten som du förespråkar är att vid en abort blir det aldrig nåt barn som har egna rättigheter.
    Just därför behövs juridisk abort!

Det går ju att skriva bort en del av arvet iallafall som tur är.
    Så hemskt att veta att någon man inte vill ha eller veta av ska överta ens tillgångar en gång, då är det bara att se till att leva loppan så länge det går. Eller att skänka till dem man vill ska ha något av en. (Måste dock skötas smart så det inte blir tjafs om förtida arv i framtiden.)

Jag är evigt tacksam för att jag föddes till kvinna. Har för övrigt aldrig genomgått någon abort heller.
  • Anonym (Jojagog)
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-12-06 12:30:29 följande:
    Sen kan jag tycka att om man gör abort för att man inte skyddat sig ordentligt som kvinna med så borde man få betala för att göra abort. Och inte kunna använda det som ett preventivmedel. Jag kan bli riktigt irriterand när jag hör kvinnor gjort abort 8 kanske även 10 ggr då får man faktiskt för länge sedan börja betala för det.
    Det håller jag helt med dig om. Skulle sätta gränsen vid tre tillfällen.
  • Anonym (Jojagog)
    Anonym (Ia) skrev 2020-12-06 15:51:40 följande:
    Tror du att killar/män kommer ta ansvar för att det inte ska bli barn om de kan göra juridisk abort?

De kommer kunna knulla och sedan slipper de precis ALLT ansvar för om det blir barn eller ej.

Det är STOR skillnad på att behöva göra ett kroppsligt ingrepp och att skriva på ett papper, eller hur? Så risken är jättestor att killar skiter i precis allt ansvar och bara kör på, för sen kan de bara skriva på ett papper... bättre att lära killar/män om hur barn blir till och ta ansvar för sin egen reproduktion för tydligen har de ingen aaaaning om hur biologin fungerar.
    Tja, det kan ju vara samma regler för båda. 
    Max tre gånger, sedan får man som kvinna antingen föda barnet eller betala aborten. Och som man får man betala underhåll.

Inte svårare än så.
  • Anonym (Jojagog)
    Anonym (L) skrev 2020-12-06 17:02:17 följande:
    Kalle avslutade aldrig gymnasiet eftersom han var tvungen nu att passa barnet varannan helg.

Du måste skämta...
    Ja, det verkar ju minst sagt märkligt.
  • Anonym (Jojagog)
    Anonym (Zach) skrev 2020-12-06 16:45:51 följande:

So what om det "krävdes en man också", hela poängen med juridisk abort är att man ska också ha reproduktiva rättigheter som hjälper dom att inte bli föräldrar mot sin vilja. Precis som medicinsk abort hjälper kvinnor att inte bli mammor emot deras vilja. Det är inte svårare än så

Jag ska ge dig två personliga berättelser varför detta är viktig. Kommer inte ge riktiga namn dock

Story 1

Min kompis (Kalle) i gymnasiet började ha sex med sin tje (Lisa)j i gymnaseit vid 17 års ålder. Lisa sa till min kompis Kalle att hon använder p-piller och att dom behöver inte använda kondom. Min kompis gjorde det största misstaget i hans liv och litade på henne. Det kom senare fram att hon hela tiden FÖRSÖKTE bli gravid och lurade Kalle att hon åt p-piller. Lisa tog massa anti-depresiva och kände att ett barn skulle göra henne lycklig.  Hon trodde att när han skulle se barnet första gången skulle Kalle ändra på sig och bli positiv till barnet. Däremot varade det bara några månader innan dom började gräla och gjorde slut. Kalle avslutade aldrig gymnasiet eftersom han var tvungen nu att passa barnet varannan helg.

Hon har i princip förstört hans liv, och även om man vet om preventivmedel som kondom och p-piller så kan man ändå bli lurad av sin partner. Man kanske litar på sin partner när man borde egentligen inte göra det

Story 2

Efter att jag avslutade typ en KK relation med an tjej så började hon säga att hon var gravid. Jag använder alltid kondom så jag var i chock när hon sa detta. Det började komma spöktankar om att "kanske kondomen sprack" etc... Jag kunde inte sova i nätter och i princip fick underkänt i pågående kurser vid universitetet (vilket affekterade CSN lån). Jag pressade henne om när fick hon sin senaste mense osv, hon gav oklara svar. Det kom fram till slut att hon försökute bara manipulera mig och få mig tycka synd om henne. Äickliga fittan. Om juridisk abort skulle finnas så skulle jag (och andra män) känna en viss bekvämlighet efter varje sex session. Även om man använder kondom kan man få spök tankar om "kanske kondomen läckte" etc..

Jag är helt med på att det borde införas juridisk abort. Det vill jag börja med att säga.

Story 1, varför var Kalle tvungen att hoppa av gymnasiet för att han "var tvungen" att ta hand om ungen varannan helg?
    Han började ha sex med henne vid 17 års ålder, då borde han varit 18 när barnet föddes och man brukar faktiskt inte lämna iväg nyfödda bebisar varannan helg... och Kalle hade ett år kvar av gymnasietiden.
    Du får ursäkta... men detta verkar minst sagt påhittat.

Story 2, brukar du kalla tjejer för "äcklig fitta"? 
  • Anonym (Jojagog)
    Anonym (Ia) skrev 2020-12-06 17:15:33 följande:
    Svårare än så är det ju. Varför ska mannen bara behöva betala underhåll? Varför ska han inte ta hand om barnet han varit med om att skapa?

Om det är kvinnans första abort och mannens åttonde, ska bara han betala då? Eller ska kvinnan tvingas föda barnet för att mannen redan varit med om åtta aborter?

Om man inte har råd att betala, vad händer då?
    Mannen kan inte tvingas att engagera sig i ett barn han inte vill ha. Det valet har han oavsett vad du tycker om saken.

Kvinnan får stå för sina aborter och mannen för sina. Vad är det du inte förstår? Det är personen som aborterar som betalar, och detta sker från abort 4.
    Ingen ska tvingas att få ansvar för ett barn man inte vill ha.

Om man inte har råd? Tja, då får man väl gå till soc, kyrkan, eller vad som finns att tillgå. De flesta har nog råd, annars får det göras en beräkning på hur mycket man ska betala beroende på sin ekonomi. 

Det är totalt fel att knulla runt och låta skattebetalarna stå för kostnaderna för sin kåthet och sin brist på ansvar.
  • Anonym (Jojagog)
    Anonym (Ia) skrev 2020-12-06 17:26:54 följande:
    Ska det även gälla extremidrottare som skadar sig? Rökare som får cancer?

Tror du att en abort kostar skattebetalarna MER än ett fött barn!?
    Va?
    Håll dig till ämnet.
  • Anonym (Jojagog)
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-12-06 17:49:53 följande:
    Med tanke på att man är två och har sex så får man dela på den avgiften om man ska göra abort.
    Det kan bli svårt om man ligger runt.
  • Anonym (Jojagog)
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-12-06 22:57:28 följande:
    Men att hota någon att man hamnar på gatan pga att hon är gravid är inte okej. Då är man bara så omogen och verkligen inte tar sin del av ansvaret
    Omogen? För att man vägra tvingas att leva med ett spädbarn?
    För att man inte vill starta om när ens egna barn ändå är i tonåren och småbarnstiden är över?

Nej, jag har full förståelse för mannens reaktion.
    Att han inte kan hindra henna från att föda ungen är en sak, att hon däremot ska tvinga honom att leva under samma tak? Nej, det är hans rättighet.

Här har vi ett ypperligt fall som skulle kunna ha nytta av....tadaaaaaaaaaaa.... juridisk abort!
  • Anonym (Jojagog)
    Anonym (Anna) skrev 2020-12-07 11:37:39 följande:

Du är helt ute och cyklar. Kan du inte ansvar för ditt eget sexliv, ha inte sex. Du vet hur barn blir till, passar det inte, så låt bli. Kom inte och gnäll i efterhand. 

Kvinnor har i alla tider fått ta konsekvenserna av oönskade barn, ofta med livet som insats. Nu 2020 är det på tiden att män också fattar att de ska ta sitt ansvar. 

Argumentet att män också ska få göra abort (juridisk) håller inte, för gör kvinnan en abort så behövs ingen annan slags abort. Abort (vare sig juridisk eller vanlig) kan man inte göra på levande barn. 

Jag är kvinna och absolut för juridisk abort. Det vore det bästa för alla parter.
  • Anonym (Jojagog)
    Anonym (Anna) skrev 2020-12-08 08:55:24 följande:
    En konsekvens är något som man måste hantera, för kvinnan är det en abort eller att föda barnet. Dvs kvinnan är tvingad att göra något av det, hon kan inte bara skriva ett papper och sedan är problemet borta. Hon måste hantera problemet med en oönskad graviditet.
    För att naturen skapat oss så ja. Det behöver inte innebära att mannen ska såt utan någon som helst rätt.
  • Anonym (Jojagog)
    Anonym (Anna) skrev 2020-12-09 09:00:19 följande:
    Exakt. Eller att killen är snabb med att skriva på för juridisk abort och sedan ångrar sig.

Fakta är ju, att om juridisk abort införs, så kommer ju ändå barnen finnas där, de försvinner inte. Barnen kan ju söka upp pappan när de blir tillräckligt gamla. 
    Om mamman är så ofantligt dum så hon berättar vem han är ja...
Svar på tråden Sambon säger att jag måste flytta om jag inte gör abort