• LFF

Sambon säger att jag måste flytta om jag inte gör abort

Anonym (Ledsen) skrev 2020-12-04 08:04:04 följande:

Befinner mig i en helt fruktansvärd situation.

Ska försöka fatta mig kort. Jag har blivit oplanerat gravid (vecka 6) och min sambo säger att om jag inte respekterar hans vilja att göra abort så måste jag och mina barn flytta ifrån vår gemensamma (hans på pappret, hyresrätt) bostad för att han kommer inte orka med en bebis och behöver prioritera sig själv och sitt eget välmående.

Han hävdar att det är jag som isf väljer dig och att jag utövar känslomässig utpressning gentemot honom som inte respekterar hans vilja att inte vilja ha fler barn.

Han har två tonårsbarn och jag har två mindre barn.

Hur hade ni resonerat?

Jag skulle se mig om efter ett nytt boende åt mig och mina barn och sen överväga om jag vill ha denna person i mitt liv de närmaste 18 åren vad gäller samarbete med ett eventuellt barn etc. 

Om han inte vill ha fler barn finns det åtgärder han kan göra för att slippa det "problemet". 
  • LFF
    Anonym (Zach) skrev 2020-12-07 14:09:25 följande:

Vistt kan juridisk leda till andra konsekvenser. Men dom konsekvenserna tycker jag är inte värre än att tvingas bli föräldrar mot sin vilja. Dom konsekvenserna du nämner är så mycket mildare än tvingas bli föräldar mot sin vilja. Mäns rättigheter reproduktiva rättigheter i denna fall väger mer tycker jag.

Och för att vara principiell så tycker jag att alla kön ska ha nån slags reproduktiva rättigheter.

Killar vägrar använda kondom är dumma i huvudet. Vad spelar det för roll om det känns som "äta kola med papper." Mycket mer viktigt är att skydda sig. Men att skydda sig uteslutar inte juridisk abort. Precis som att kvinnor kan också skydda sig, men det uteslutar inte att vi bör  inte ha reproduktive rättigheter som abort för kvinnor.

Japp, där är vi helt överens (fetstilt och kursiverat). Och det är generellt sett just dessa som skriker högst om juridisk abort, att de blivit lurade till att bli spermadonator (förälder blir man om man tar ansvar för sin avkomma) och då får de helt enkelt betala för att de var korkade och inte såg till att skydda sig. Som tjej är det ju dessutom en av de absolut vanligaste sakerna man för höra i en ny relation (eller även med en-nattare). Men det är ju tyvärr så att för många killar så är det ju viktigare att de får spruta (och då inte i en gummipåse) än att tänka på att de riskerar att det blir en graviditet. Så börja med att ändra tankegångarna hos killar istället, att de behöver bli bättre på att ta ansvar för sin fertilitet än att gaffla om juridiskt abort. För sanningen är, att de allra flesta killar är sjukt dåliga på det. 

"Mäns reproduktiva rättigheter väger mer" skriver du. Ja, den dagen som män faktiskt tar ansvar för sin hyperfertilitet. 

Än så länge ligger fortfarande så gott som allt ansvar för att förhindra en graviditet på kvinnan. Hon ska stoppa i sig hormoner som lurar kroppen (och som kan skapa en jäkla massa skit i kroppen där tex blodproppar kan ha dödlig utgång), hon ska se till att mannen använder kondom, hon ska ta ansvar för att göra abort om mannen inte önskar ett barn (för gör hon det andra valet och behåller graviditeten så finns det fortfarande folk som ser ner på henne för detta val), hon ska riskera sin egen mentala hälsa om hon gör abort mot sin vilja, om hon bor i ett land med restriktiv aborträtt så riskerar hon sitt liv om hon gör en olaglig abort (eller fängelse eller dödsstraff om det upptäcks).

Mannen? Vad riskerar han?

Jag har två söner, 7 år gamla. Jag hoppas verkligen att de kommer ta ansvar för sin egen hyperfertilitet när de blir stora nog. Men det är ju något vi kommer att diskutera, att de har sitt ansvar före en eventuell graviditet. Att skrika "juridisk abort" kommer inte att vara ett alternativ.
  • LFF
    Anonym (Zach) skrev 2020-12-07 14:39:59 följande:

Det är hyckleri att män tvingas vara föräldrar emot sin vilja. Alla dina paragrapher har en sin att det är "mannens ansvar" oavestt vad. Jag tycker att det är hyckleri att sedan. Tro mig, det finns gott om män som börja tycka att detta är omoraliskt. Juridisk abort kommer införas inom en snar framtid.

Under exakt samma tid som kvinnan kan göra medicisnk abort (upp till vecka 18) så ska mannen kunna göra så kallad juridisk abort som avskriver han ansvaret. Om han inte gjorde juridisk abort vid denna tillfälle då blir han bunden till ansvar. Svårare än så är det inte. Jag anser att dom som vill neka det ena könet sina reproduktiva rättigheter är hycklare.

Den dagen jag får barn ska jag lära dom om säker sex. Jag hoppas att  mina söner behöver inte leva i skräck om att "kondom kanske läckte." Jag har en flertal personliga berättelser som är skrämmande. Grejjen är att dom flesta kvinnor (och även flesta män) skiter i mäns rättigheter generellt (även när det kommer till rättigher/skydligheter som värnsplikt i andra länder). 

Jag är inte förvånad över manshatet i denna inlägg där många kvinnor är för medicinsk abort (bokstavligen dödar barnet) men i samma anda är så upprörda om iden om juridisk abort. Om man är principell så är man för reproduktiva rättigheter för båda könen. Annars anser jag att man är en hycklare

Du anser att alla som inte håller med dig är hycklare. Du anser att män borde kunna göra juridisk abort. Du tror att det kommer att bli så inom snar framtid.

Vi har redan haft den möjligheten. Det var när bara barn födda inom äktenskapet tillföll mannen (och en rest av det tänket har vi kvar än idag, om att mannen per automatik blir vårdnadshavare för barnet om han är gift med kvinnan medans ett sambopar måste gå till Socialkontoret och svara på en massa frågor om hur barnet blev till innan faderskap fastställs). 

Det finns en anledning till varför man inte längre kan säga "jag kommer inte ihåg vem som kan vara pappan", varför "fader okänd" inte accepteras längre. Det handlar om barnens rätt till sitt ursprung, det handlar om barnens rätt till sin arvsmassa på båda sidor av familjen. Till och med barn som kommit till med spermiedonation har rätt att få veta vem som är deras pappa när de har åldern inne. Denna rätt vill du ta ifrån barnen? Eller tänker du dig att det fortfarande ska stå vem som är far till barnet och att barnet, precis som vid spermiedonation, kan få tillgång till denna information när hen är 18 och då komma och knacka på dörren och säga "hej"? 

Jag hatar absolut inte män. Däremot avskyr jag att man hela tiden ska komma på sätt att göra så att de slipper ta ansvar för sin fertilitet. 

Jag hoppas inte på juridisk abort. Jag hoppas på hormonpreventivmedel för män som ett komplement till kondom. Därefter (kanske) vi kan börja prata om juridiska aborter, när preventivmedelsfrågan är jämställd.
Svar på tråden Sambon säger att jag måste flytta om jag inte gör abort