• Ess

Sambon säger att jag måste flytta om jag inte gör abort

Mår han inte bra, och ni dessutom har barn sedan tidigare båda två, så tycker jag att abort är värt att tänka en extra gång på.

• Ess
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-12-05 09:08:14 följande:
    Nej, detska jag inte.
    Jag tycker du tagit rätt beslut, både med aborten och att separera.
    Hoppas du hittar nytt boende hyfsat snabbt, sedan kan du fokusera på de barnen du redan har. Skulle du vilja ha ett tredje barn, så är det bättre att vänta tills du hittat en man som vill ha barn och som blir glad när pluset kommer.
    Lycka till!
  • Ess
    Anonym (Mia) skrev 2020-12-05 09:13:40 följande:

Han är egoistisk.Han bestämmer inte över dig!Det var han som gjorde dig gravid,så han får skylla på sig själv.Det är kvinnor som får ta smällen ,män behöver inte gå genom abort i sin kropp och därför struntar i det fullständigt.Trött på det där.

Nä han bestämmer inte, MEN ts har redan två barn och att bli ensamstående med tre barn är väl inget som någon drömmer om. 
    Behåller hon barnet så kommer hon få ta en betydligt större smäll än om hon gör abort. Han kommer betala underhåll, men allt annat kommer hon att få lösa på egen hand. 
  • Ess
    Anonym (Mia) skrev 2020-12-05 14:00:30 följande:

Fast nu handlade om sambons dåliga beteende.Han kunde ha steriliserat sig redan eller använd gummi,eller hur ?Oavsett åsikter hit och dit ,så är hans beteende dålig .

Det framgår inte att de inte försökt skydda sig.

Ts skriver själv att han inte mår bra, och nu när det ändå råkat bli en graviditet så måste han också ha rätt att säga hur han känner. Visst han kunde sagt det annorlunda, men det förändrar ändå inte det faktum att han inte vill och orkar med ett litet barn.

Vill ts behålla barnet så står det henne fritt att göra det, men hon kommer bara få underhållet från honom.

Varför ska man sätta ett barn till världen som helt säkert kommer få en förälder som inte vill ha det och inte kommer befatta sig med det, som dessutom mår dåligt redan nu?
  • Ess
    Anonym (Mia) skrev 2020-12-05 15:28:18 följande:
    Varför ska man skydda skitstövlar?Bara min åsikt idag.
    Skydda skitstövlar?
    Ts har precis lika mycket skuld till att graviditeten blev till. Precis som hon har rätt att välja abort eller behålla, så kan pappan välja betala eller va närvarande. 
    Han står inte och ljuger och lovar det ena eller andra, utan ts vet redan nu att hon kommer bli ensamförälder om hon väljer att behålla. Hade han varit en skitstövel så hade han lovat guld och gröna skogar, och sen när babyn var född hade han gjort slut och sagt att han inte ville ha med dem att göra mer.
  • Ess
    Anonym (Ia) skrev 2020-12-06 15:51:40 följande:
    Det är STOR skillnad på att behöva göra ett kroppsligt ingrepp och att skriva på ett papper, eller hur? Så risken är jättestor att killar skiter i precis allt ansvar och bara kör på, för sen kan de bara skriva på ett papper... bättre att lära killar/män om hur barn blir till och ta ansvar för sin egen reproduktion för tydligen har de ingen aaaaning om hur biologin fungerar.
    Kvinnan måste också skydda sig så att hon inte blir gravid, annars får hon ju ta konsekvensen av att bli ensam förälder.
    Sen kan ju kvinnan säga nej, det blir inget sex, om inte mannen är villig att dra på sig en kondom som komplement till hennes skydd. 
    Kvinnan framställs som en nickande idiot i sådana trådar som denna. Hon har precis lika mycket skyldighet att skydda sig som mannen har, eller säga nej till sex. 
  • Ess
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-12-06 19:47:33 följande:
    Finns kvinnor som blir gravida trots sina preventivmedel. Hade männen tagit sitt ansvar också där och skyddat sig istället för att hoppas på att tjejens räcker så kanske det skulle ge bättre skydd.
    Lever man ihop så är det rätt ofta att man är överens om att den ena använder skydd. Skulle kvinnan råka bli gravid så är det abort som gäller i så fall, oavsett vems skydd som inte funkat. 
  • Ess
    Anonym (Ia) skrev 2020-12-06 19:40:48 följande:
    Jag har aldrig sagt att kvinnan inte ska ha ansvar att skydda sig. Oftast är det ju faktiskt kvinnan som gör det.

Saken är att kvinnan kan bli gravid ca 10-12 DYGN om ÅRET och blir hon gravid så kan hon inte bli det på ytterligare 9 månader.

En man skulle kunna göra 1-3 kvinnor OM DAGEN gravida.

Mannen är alltid fertil, kvinnan endast vid ägglossning.

Borde då inte mannen ta störst ansvar, om han nu inte vill bli pappa? Eftersom han inte har något att säga till om när graviditeten är ett faktum.
    Ess skrev 2020-12-06 20:14:37 följande:
    Lever man ihop så är det rätt ofta att man är överens om att den ena använder skydd. Skulle kvinnan råka bli gravid så är det abort som gäller i så fall, oavsett vems skydd som inte funkat. 
    Se detta svaret.
  • Ess
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-12-06 21:14:48 följande:

Varför ska abort vara det som gäller. Vill man absolut inte ha barn från båda håll så får man se till att få det fungera så det inte händer. Annars är det den som inte vill ha barn som i huvudsak ska skydda sig

Jag har inte sett att ts skrivit att hon vill ha fler barn, utan att detta var en olyckshändelse.

Pappan vill inte ha fler barn, så vill inte ts bli ensam med tre barn så är abort det enda alternativet.
  • Ess
    Anonym (Zach) skrev 2020-12-07 14:28:44 följande:

Hur kan kvinnan "tvingas" till det om hon har valet att göra en abort ? Jag har varit tydlig hela tiden med att jag är för reproduktiva rättigheter för båda könen.

Under samma tid som kvinnan kan göra an medicinsk abort (ungefär upp till vecka 18) så ska mannen kunna göra juridisk abort. Om mannen inte gör juridisk abort vid den tillfället då är han bunden till ansvar. Men om gör juridisk abort under den tiden så avskriver han sig allt ansvar. Svårare än så behöver det inte bli.

Om du vill ha liter mer inspiration så kolla in videon nedan. Spolar till 5:00 där har börjar prata om juridisk abort. Det finns andra videor som förklara mer i detalj om vad det innebär praktiskt. Denna video är bara för inspiration

Nackdelen är ju om kvinnan vill ha barn och inte berättar förrän efter v 18.
  • Ess
    Anonym (Anna) skrev 2020-12-08 08:55:24 följande:

En konsekvens är något som man måste hantera, för kvinnan är det en abort eller att föda barnet. Dvs kvinnan är tvingad att göra något av det, hon kan inte bara skriva ett papper och sedan är problemet borta. Hon måste hantera problemet med en oönskad graviditet.

Är det inte något man vill hantera vid behov så får man avstå sex, eller ta sitt eget ansvar för skydd.

Skyddar sig båda så ska det en del till för att det ska gå fel.

Man kan dessutom ställa krav på mannen att använder inte han också skydd så blir det ingen sex.
Svar på tråden Sambon säger att jag måste flytta om jag inte gör abort