Inlägg från: Anonym (Anna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anna)

Sambon säger att jag måste flytta om jag inte gör abort

Håller med de övriga ovan, det verkar inte som att ni har de bästa förutsättningarna för att skaffa ett gemensamt barn.

Du har redan två barn som lever varann vecka, ska du skaffa ett till som redan från början har separerade föräldrar?

Har du verkligen råd att leva själv med tre barn på f-penning? Och hur ska det bli med hans anknytning när ni bor isär?

• Anonym (Anna)
    Anonym (Mia) skrev 2020-12-07 09:49:19 följande:
    Det var inte min bostad.Tur att jag hade en släkting som hjälpte mig.
    Hur tänkte du när flyttade in till honom? 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Mia) skrev 2020-12-07 11:29:03 följande:
    Det stod på hans namn ,jag var inskriven där.Vi hade gjort intyg att vid skilsmässa behåller var och en sin egen egendom,och lägenheten var inte min .
    Hur tänkte du då, när du skrev på det? 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Zach) skrev 2020-12-07 10:29:07 följande:

Du skiter i mannens rättigheter ? Det säger allt. Du har en äcklig syn på jämnstäldhet och det finns inget mer att diskutera.

Antigen tror du på reproduktiva rättigheter för båda könen. Eller så är du en hycklare. Synd att du väljer vara en hycklare

Du är helt ute och cyklar. Kan du inte ansvar för ditt eget sexliv, ha inte sex. Du vet hur barn blir till, passar det inte, så låt bli. Kom inte och gnäll i efterhand. 

Kvinnor har i alla tider fått ta konsekvenserna av oönskade barn, ofta med livet som insats. Nu 2020 är det på tiden att män också fattar att de ska ta sitt ansvar. 

Argumentet att män också ska få göra abort (juridisk) håller inte, för gör kvinnan en abort så behövs ingen annan slags abort. Abort (vare sig juridisk eller vanlig) kan man inte göra på levande barn. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Jojagog) skrev 2020-12-07 11:52:46 följande:
    Jag är kvinna och absolut för juridisk abort. Det vore det bästa för alla parter.
    OK?

Du tycker inte att en man ska behöva ta ansvar för sitt sexliv, bara kvinnan?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Zach) skrev 2020-12-07 12:36:55 följande:
    Du är en hycklare eftersom du använder samma argument som motståndare till abort t.ex "Sära inte på benen om du inte vill ha sex".... D uskulle aldrig acceptera dessa argument mot vanlig abort, men i samma anda använder du samma argument mot män och deras reproduktiva rättigheter. Du är en hycklare. Punkt.
    Som sagt, varför ska du inte behöva ta ansvar för ditt sexliv?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Zach) skrev 2020-12-07 13:13:22 följande:

Jag är patetisk eftersom jag bryr mig om män och deras reproduktiva rättigheter.

Snälla nån, kom tillbaks med något bättre. Eller gör inte det eftersom du är fan inte värd min tid.

Vad menar du med reproduktiva rättigheter?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Zach) skrev 2020-12-05 22:58:03 följande:

Juridisk abort är visst genomförbart. Det betyder att under exakt samma tid som kvinnan kan göra medicinsk abort så har mannen ett val att göra juridisk abort vilket avskaffar han all ekonomisk/laglig ansvar.

Enda anledning varför denna lag kommer förmodligen aldrig gå igenom eftersom folk vill inte att staten ska ta hand om massa ungar genom skattebetalarna.

Dock tycker jag denna lag är en rättighet precis som abort. Ingen människa ska tvingas att bli en föräldrar mot sin vilja, varken man eller kvinna.

Ingen tvingar dig att bli förälder, du behöver inte ligga med fertila kvinnor. 

Och du, man blir inte en förälder bara för att man betalar underhåll. Så om du blir ofrivillig pappa, så lovar jag dig, att du slipper bli förälder om du inte vill. Däremot får du betala underhåll, så tänk efter innan hur mkt du är beredd att betala i kronor för att ligga runt...
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Zach) skrev 2020-12-07 13:24:29 följande:

Jag tycker inte att det är "mäns ansvar" eftersom jag tror på reproduktiva rättigheter för män. Så enkelt är det. Precis som du säkert tror på reproduktiva rättigheter för kvinnor med medicinsk abort. Det är en dubbelstandard att man vill neka det ena könet reproduktiva rättigehter. Så enkelt är det.

Jag tycker att lagen idag är principellt felt och Jag hoppas den ändras inom snar framtid. Alla manshatande idioter som vill påtvinga män ett "ansvar" kan dra åt helvete.

Du tycker inte att du behöver ta ansvar för ditt sexliv. Där ser man.

Tyvärr, lagen kommer inte att ändras. Glöm det. Den dagen mannen blir gravid, kan du göra hur många aborter du vill. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Zach) skrev 2020-12-06 15:50:31 följande:

Varför lägger du igen ansvaret på mannen som har hypotetiskt gjort en juridisk abort. Lägg istället ansvaret på MAMMAN som tog in ett barn i världen som hon inte kunde ta hand om.

Det vore en annan sak om både mamman och pappan höll med om att barnet ska födas. Endast då har pappan ett ansvar

Vad är det du inte förstår? Kvinnan har ett val efter samlaget, mannen gör sitt val innan samlaget. Vill du inte bli pappa, ligg inte med fertila kvinnor eller sterilisera dig. 

Båda två är överens om sex, men bara den ena ska ta konsekvensen om det blir ett barn. Nej du, så fungerar det inte. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Zach) skrev 2020-12-07 13:52:18 följande:

Aha så kvinnor bör inte få heller ha reproduktiva rättigheter som abort. Eftersom kvinnors handlingar får konsekvenser ? Är det du sitter och säger ? Och om du inte fattar varför du är hycklare vid den här laget så ger Jag upp.

Varför ska mannen slippa konsekvensen av en graviditet när kvinnan inte gör det?

Du pratar mycket om rättigheter, men du tycker ju inte att kvinnor och män ska ha samma skyldigheter vid en graviditet. Den ena ska kunna dra, och slippa allt (både barnet och underhållet) den andra ska antingen göra en abort eller behålla barnet och ta alla kostnader själv.

Som sagt, nästa gång du ligger, fråga dig själv om du tycker priset är värt det?

Och sedan, även om du skulle göra en juridisk abort, så har du ju ändå ett barn. Det slipper du aldrig. Det finns ett barn (eller flera) som är ditt. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Zach) skrev 2020-12-07 14:09:25 följande:

Vistt kan juridisk leda till andra konsekvenser. Men dom konsekvenserna tycker jag är inte värre än att tvingas bli föräldrar mot sin vilja. Dom konsekvenserna du nämner är så mycket mildare än tvingas bli föräldar mot sin vilja. Mäns rättigheter reproduktiva rättigheter i denna fall väger mer tycker jag.

Och för att vara principiell så tycker jag att alla kön ska ha nån slags reproduktiva rättigheter.

Killar vägrar använda kondom är dumma i huvudet. Vad spelar det för roll om det känns som "äta kola med papper." Mycket mer viktigt är att skydda sig. Men att skydda sig uteslutar inte juridisk abort. Precis som att kvinnor kan också skydda sig, men det uteslutar inte att vi bör  inte ha reproduktive rättigheter som abort för kvinnor.

Så du tycker att mannen ska slippa ta konsekvensen av ett en oönskad graviditet, men kvinnan ska tvingas till det? 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Zach) skrev 2020-12-07 14:28:44 följande:

Hur kan kvinnan "tvingas" till det om hon har valet att göra en abort ? Jag har varit tydlig hela tiden med att jag är för reproduktiva rättigheter för båda könen.

Under samma tid som kvinnan kan göra an medicinsk abort (ungefär upp till vecka 18) så ska mannen kunna göra juridisk abort. Om mannen inte gör juridisk abort vid den tillfället då är han bunden till ansvar. Men om gör juridisk abort under den tiden så avskriver han sig allt ansvar. Svårare än så behöver det inte bli.

Om du vill ha liter mer inspiration så kolla in videon nedan. Spolar till 5:00 där har börjar prata om juridisk abort. Det finns andra videor som förklara mer i detalj om vad det innebär praktiskt. Denna video är bara för inspiration

Så att göra abort är inte en konsekvens? Så vitt jag vet är det en aktiv handling som inte alltid är så himla lätt att göra. Hur många aborter har du gjort?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Zach) skrev 2020-12-07 14:39:59 följande:

Det är hyckleri att män tvingas vara föräldrar emot sin vilja. Alla dina paragrapher har en sin att det är "mannens ansvar" oavestt vad. Jag tycker att det är hyckleri att sedan. Tro mig, det finns gott om män som börja tycka att detta är omoraliskt. Juridisk abort kommer införas inom en snar framtid.

Under exakt samma tid som kvinnan kan göra medicisnk abort (upp till vecka 18) så ska mannen kunna göra så kallad juridisk abort som avskriver han ansvaret. Om han inte gjorde juridisk abort vid denna tillfälle då blir han bunden till ansvar. Svårare än så är det inte. Jag anser att dom som vill neka det ena könet sina reproduktiva rättigheter är hycklare.

Den dagen jag får barn ska jag lära dom om säker sex. Jag hoppas att  mina söner behöver inte leva i skräck om att "kondom kanske läckte." Jag har en flertal personliga berättelser som är skrämmande. Grejjen är att dom flesta kvinnor (och även flesta män) skiter i mäns rättigheter generellt (även när det kommer till rättigher/skydligheter som värnsplikt i andra länder). 

Jag är inte förvånad över manshatet i denna inlägg där många kvinnor är för medicinsk abort (bokstavligen dödar barnet) men i samma anda är så upprörda om iden om juridisk abort. Om man är principell så är man för reproduktiva rättigheter för båda könen. Annars anser jag att man är en hycklare

Jag tycker man är en hycklare när man tycker att mannen ska slippa ta konsekvensen av en oönskad graviditet medan kvinnan ska ta konsekvensen. Trots allt har de haft ömsesidigt sex med varandra. Ändå tycker du att en av dom ska kunna slippa ansvar. Hyckleri. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Zach) skrev 2020-12-07 14:28:44 följande:

Hur kan kvinnan "tvingas" till det om hon har valet att göra en abort ? Jag har varit tydlig hela tiden med att jag är för reproduktiva rättigheter för båda könen.

Under samma tid som kvinnan kan göra an medicinsk abort (ungefär upp till vecka 18) så ska mannen kunna göra juridisk abort. Om mannen inte gör juridisk abort vid den tillfället då är han bunden till ansvar. Men om gör juridisk abort under den tiden så avskriver han sig allt ansvar. Svårare än så behöver det inte bli.

Om du vill ha liter mer inspiration så kolla in videon nedan. Spolar till 5:00 där har börjar prata om juridisk abort. Det finns andra videor som förklara mer i detalj om vad det innebär praktiskt. Denna video är bara för inspiration

En konsekvens är något som man måste hantera, för kvinnan är det en abort eller att föda barnet. Dvs kvinnan är tvingad att göra något av det, hon kan inte bara skriva ett papper och sedan är problemet borta. Hon måste hantera problemet med en oönskad graviditet.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Jojagog) skrev 2020-12-08 11:43:16 följande:
    För att naturen skapat oss så ja. Det behöver inte innebära att mannen ska såt utan någon som helst rätt.
    Han har all rätt i världen att tacka nej till sex om han inte vill bli pappa, eller ligga med icke fertila kvinnor, eller icke penetrerande samlag, eller sterilisera sig. 

Sex med random kvinna utan att ta ansvar för om det blir en graviditet, är ingen rättighet. 
  • Anonym (Anna)
    Ess skrev 2020-12-08 14:54:39 följande:
    Nackdelen är ju om kvinnan vill ha barn och inte berättar förrän efter v 18.
    Exakt. Eller att killen är snabb med att skriva på för juridisk abort och sedan ångrar sig.

Fakta är ju, att om juridisk abort införs, så kommer ju ändå barnen finnas där, de försvinner inte. Barnen kan ju söka upp pappan när de blir tillräckligt gamla. 
Svar på tråden Sambon säger att jag måste flytta om jag inte gör abort