Inlägg från: Anonym (Q) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Q)

Sambon säger att jag måste flytta om jag inte gör abort

Jag hade gjort abort och flyttat omgående.

• Anonym (Q)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-12-05 07:27:57 följande:

Tack för alla svar,

En av de saker som gör mest ont är att han anser att han själv hanterat situationen oklanderligt, att det är mitt fel att jag ställts inför detta ultimatum då jag utövat känslomässig utpressning mot honom.

Tid för abort är inbokad nästa vecka.

Du har tagit ett klokt beslut. Kommer du att lämna honom också? Jag hoppas det, för man kan inte ha en relation med någon som utpressar en känslomässigt och hotar med att göra en själv och ens barn hemlösa. Det går så långt bortanför gränsen att han inte ens finns med på kartan längre. Omänskligt!
  • Anonym (Q)
    Johan70 skrev 2020-12-05 09:25:40 följande:
    Nej, hon skriver att bostaden är hans. Om han redan bodde där innan hon flyttade in, har han all rätt att be henne att flytta. Det finns ingen särskild uppsägningstid i en sådan här situation där de är sambor, det finns det bara om det handlar om hyresvärd - hyresgäst.
    Du har fel. Han måste ge henne en skriftlig uppsägning om han ska kunna hävda sin rätt och efter det har hon tre månader på sig att flytta. Det spelar ingen roll vem som står på lägenheten, hon har besittningsrätt. Man kan inte bara slänga ut en person från deras hem.
  • Anonym (Q)
    smulpaj01 skrev 2020-12-05 11:04:39 följande:
    Exakt, så är det! Men han måste göra detta skriftligt om de inte gemensamt kommer överens.
    Precis Plus Man kan ju ibland komma överens också, så har det varit i mina relationer men sen finns det ju de som krånglar onödigt mycket. Bäst för ts är att genast börja söka nytt boende.
  • Anonym (Q)
    Johan70 skrev 2020-12-05 11:59:09 följande:
    Nej, han är inte hennes hyresvärd, hon har inte varit hyresgäst eller inneboende.

Om hon håller sig kvar sedan de har bestämt sig att inte bo ihop längre, gör hon intrång på hans bostad och han kan i princip få KFM att slänga ut henne med en gång. Sedan brukar det ju inte gå så långt, men principiellt är det så.
    Du kan inte lagen, läs på innan du svarar igen. 
  • Anonym (Q)
    smulpaj01 skrev 2020-12-05 12:34:09 följande:
    Från lawline:

Ni har haft ett samboförhållande och därmed är reglerna för uppsägningstid för inneboende inte tillämpligt. Det finns undantag i sambolagen, men dessa gäller endast om det finns barn med i bilden.
    Johan70 skrev 2020-12-05 12:43:09 följande:
    Jo, jag kan lagen.
    Citerat från en advokatfirma: I den situation lägenheten är den ena sambons egna och inte ska ingå i någon bodelning är den som äger boendet att betrakta som hyresvärd och den som bor hos ägaren dennes hyresgäst. Man har som hyresgäst rätt till en uppsägningstid på tre månader.

zeijersborger.se/fraga-advokaten/kan-min-sambo-kasta-ut-mig-fran-lagenheten/

• Anonym (Q)
    Johan70 skrev 2020-12-05 13:02:35 följande:
    Det är fel. Om de inte längre är tillsammans, "blir" de inte hyresvärd och hyresgäst för det. Den som bor i den andras bostad blir inneboende. Inneboende har ingen uppsägningstid.
    Skönt att du vet bättre om sånt än advokater :) Inneboende har definitivt uppsägningstid, bara så du vet, och man blir inte inneboende bara för att man gjort slut. Även om relationen kraschar så har alltså den tidigare sambon rätt till uppsägningstid. Om du hade läst citatet lite noggrannare så kanske du hade förstått att de är att räkna som "hyresvärd" och "hyresgäst".
Svar på tråden Sambon säger att jag måste flytta om jag inte gör abort