Regeringens el-fiasko
I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.
Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.
I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.
Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.
Det kommer fler och fler tecken på att regeringens ensidiga fokus på kärnkraft kommer vara förödande för Sverige..
www.aftonbladet.se/debatt/a/JbRXRR/forskare-buschs-religiosa-tro-pa-karnkraft-ar-obegriplig
- - -
Det kommer fler och fler tecken på att regeringens ensidiga fokus på kärnkraft kommer vara förödande för Sverige..
www.aftonbladet.se/debatt/a/JbRXRR/forskare-buschs-religiosa-tro-pa-karnkraft-ar-obegriplig
Hmmm, "Jag är personligen inte emot kärnkraft.", kanske du ska försöka igen och inte glömma den.
Och kritiken mot det som inte sker i regeringen, där är saklig kritik.
Men jag har dock lärt mig nmär saklig kritik kommer mot kärnkraften, det är då ad hominem eller prata m annat är en inbillan att dessa problem skulle försvinna.
Naturligtvis gör dom inte detta.
Det är tydligen inte så lätt att få till nybyggnation på de kärnkrafts anläggningar som samägs med Uniper.
www.affarsvarlden.se/artikel/tyska-staten-hinder-for-ny-karnkraft-i-sverige-ager-intressanta-platser
Det är också intressant, och hur det inte ska byggas energi som går med förlust.(Men såklart då var det bara vindkraften det gällde, förluster på annat verkar vara helt okey.)
Och det är intressant hur dessa stora argument de haft innan, och där subventioner är hemska, även när inga subventioner existerar på vindkraften.(För än idag har en del inte riktigt fattat att vindkraften bär sina egna kostnader, och de inbillar sig samhällsviktig infrastruktur är en subvention, och om de inbillar sig det så innebär ju det att de inte kan ge en sådan infrastruktur till kärnkraft heller, men såklart här är det hyckleriet börjar på allvar.)
Men GIGANTISKA subventioner subventioner på kärnkraften är inga som helst problem.(Blir så komiskt med de som har agenda inser man.)
Och sen att konsument extra pengar var ju så fruktansvärt hemskt med vindkraften, även efter de hade slutat med detta länge så försökte de påstå att vindkraften skattar kunden.
Men skatta kunden med 80öre i FYRTIO ÅR, det är tydligen inget problem alls.
Det blir så komiskt med agenda när den är i farten och när de säger något är dåligt som lite småpengar till vindkraften innan, och sen G I G A N T I S K A subventioner till kärnkraft är inga fel alls.
Personligen ställer jag mig rätt frågande i hur de kan ljuga så för sig själva, för antingen ljuger dom nu, eller så ljög dom att vara emot subventioner, stöd och skatter innan.
Och det komiska är när man ser de försöker förklara sig, vilket dom inte klarar av.
Trodde SMR var ur tanken, för den som bygge SMR sade väl att det inte blir mer?
Eller finns det andra som kan bygga?
Dom lovade 2026 så skulle bygget börja, men nu ser det ut som tidigaste 2028 och med erfarenhet av detta sedan innan och stora projekt, så misstänker jag tiden för byggstarten börjar senare än 2028 också.
Men jag gissar på att de tar ett spadtag utan något ens är klart, och för att de gjort bort sig att lova spadtag före valet 2026.
Man inser att denna regeringen har svikit väljarna på en helt ny nivå, aldrig sett så här stora vallöften mot alla blitt pannkaka.
Undra vilka kostnader som den SD styrda M/KD/L regeringen kommer minska för att de ska kunna finansiera kärnkraften. Det blir väl som vanligt när detta gäng är i farten; skolan, sjukvården och äldreomsorgen..
omni.se/finanspolitiska-radet-oroas-av-karnkraftslan/a/W06Bok
Undra vilka kostnader som den SD styrda M/KD/L regeringen kommer minska för att de ska kunna finansiera kärnkraften. Det blir väl som vanligt när detta gäng är i farten; skolan, sjukvården och äldreomsorgen..
omni.se/finanspolitiska-radet-oroas-av-karnkraftslan/a/W06Bok
Och så fick vi nyss höra i ett annat inlägg hur hemskt det var att höja skatterna
Finner det så sjukligt komiskt att de som ropat att om subventioner är hemska, pålagda skatter/avgifter är hemska och att höga energiavgifter är hemska.
Och ändå ser vi GIGANTISKA subventioner ska göras, en 40råig skatt ska läggas på elpriset och sen motarbetar annan energi som gör elen billigare.
Undrar hur de får ihop såna tokigheter???
För det är ju svårt komiskt att de ljugit i så många år om subventioner, skatter och om att de vill ha låga elpriser.
Men och andra sidan är detta segmentet såna som har ingen trovärdighet alls, och nu har dom också demonstrerat den för oss också att när dessa öppnar munnen, så är det mest troligtvis en lögn.
Energistrateger har hela året varnat för låga priser och dåliga lönsamhet för producenter. En utdragen lågkonjunktur kan leda till att elpriset når lönsamma snittnivåer över år först efter 2030
...
Jämförelse mellan rörliga mpnadspriser och ETT-åriga bundna elavtal.
Vad som lönar sig varierar och inga jämförelser med 2 eller 3-åriga avtal är gjorda.
www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnader/valja-elavtal/jamfora-elpriser/valja-fast-eller-rorligt-elpris/