• Ju mer ju bättre

Regeringens el-fiasko

I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.

Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.

• Svar på tråden Regeringens el-fiasko
  • Mentat
    KillBill skrev 2024-12-23 15:27:52 följande:

Det kommer fler och fler tecken på att regeringens ensidiga fokus på kärnkraft kommer vara förödande för Sverige..

www.aftonbladet.se/debatt/a/JbRXRR/forskare-buschs-religiosa-tro-pa-karnkraft-ar-obegriplig

Författaren till debattartikeln har alltså också tagit fram en rapport om hur Sverige skall kraftigt kunna öka sin elproduktion: Utökad elproduktion till 2030

D
    en handlar alltså om en massiv satsning på vindkraft och en del solenergi. 90% påstås komma därifrån. Hur väl det kan fungera en kall och vindstilla januaridag kan ju var och en fundera på...
  • klyban
    Mentat skrev 2024-12-23 15:40:53 följande:
    Författaren till debattartikeln har alltså också tagit fram en rapport om hur Sverige skall kraftigt kunna öka sin elproduktion: Utökad elproduktion till 2030

D
    en handlar alltså om en massiv satsning på vindkraft och en del solenergi. 90% påstås komma därifrån. Hur väl det kan fungera en kall och vindstilla januaridag kan ju var och en fundera på...

Hmmm, "Jag är personligen inte emot kärnkraft.", kanske du ska försöka igen och inte glömma den.

Och kritiken mot det som inte sker i regeringen, där är saklig kritik.

Men jag har dock lärt mig nmär saklig kritik kommer mot kärnkraften, det är då ad hominem eller prata m annat är en inbillan att dessa problem skulle försvinna.
    Naturligtvis gör dom inte detta.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2024-12-21 20:03:45 följande:
    Han framför en mängd felaktiga påståenden tex att de kärnreaktorer som Vattenfall valde att lägga ner några år i förtid (reaktorerna hade uppnått sin planerade livslängd år 2025 respektive 2026)  skulle ha kunnat vara väldigt lönsamma in 40 år till. Med dagens elpriser är inte svensk kärnkraft lönsam så påståendet är inte särskilt sannolikt..
    Jag är rätt så övertygad om att du har fel om kärnkraftens lönsamhet och jag antar att du inte har några källor som stödjer ditt påstående.

Jag håller på med sökandet av siffror, så jag återkommer om detta...
  • Tom Araya
    Jan Blomgren svarar på energifrågorna Ulf Kristersson fick i partiledarutfrågningen

Kan vindkraft ge mycket el på kort tid? "Mja, det är inte så lätt att svara på eftersom det inte bara handlar om produktion utan om elnät också." Jan Blomgren svarar på energifrågorna Ulf Kristersson fick i SVT.

• klyban
    Tom Araya skrev 2024-12-23 18:19:57 följande:
    Jag är rätt så övertygad om att du har fel om kärnkraftens lönsamhet och jag antar att du inte har några källor som stödjer ditt påstående.

Den fyrtioåriga skatten har ju regeringen redan beskrivit och på 80öre, hur har du missat det?
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Padirac

Det är tydligen inte så lätt att få till nybyggnation på de kärnkrafts anläggningar som samägs med Uniper.

www.affarsvarlden.se/artikel/tyska-staten-hinder-for-ny-karnkraft-i-sverige-ager-intressanta-platser

Sök
    Logga in

Kärnkraft
    Tyska staten hinder för ny kärnkraft i Sverige: ?Äger intressanta platser?
    Energimyndigheten har utsett de åtta bästa platserna för nyetablering av kärnkraft. Sex av dessa ägs helt eller delvis av tyska staten. På så sätt begränsas svensk kärnkraft av tysk energipolitik.
    Vattenfall har trots allt funnit en egen lösning. På bekostnad av ett naturreservat.
    Magnus

Wirkkala Georgsson

Tobias

Samuelsson

Idag 14:21
    Ringhals kärnkraftverk. Foto Björn Larsson Rosvall / TT
    Vattenfall vill bygga ny kärnkraft på ett naturreservat intill kärnkraftverket Ringhals. 

Därför lämnade det statliga bolaget tidigare i december in en ansökan om att länsstyrelsen upphäver Biskopshagens status som naturreservat. 

?Etablering av den planerade verksamheten kommer ofrånkomligen att innebära ett permanent intrång i stora delar av de naturvärden och den landskapsbild som naturreservatet syftar till att skydda?, skriver Vattenfall i sin ansökan till länsstyrelsen i Hallands län.

Enligt ansökan kommer även övriga delar av naturreservatet att avgränsas av skyddsstängsel och andra begränsningar om länsstyrelsen ger Vattenfall grönt ljus.

Biskopshagens naturreservat och Ringhals kärnkraftverk Foto: Länsstyrelsen i Hallands län.
    Kärnkraftsområdet inget alternativ
    Det befintliga kärnkraftsområdet Ringhals är inget alternativ för Vattenfall.

Detta dels eftersom man äger området ihop med den tyska energijätten Uniper. Sedan 2022 är nämligen den tyska staten ägare till Uniper. Därmed påverkas energibolaget av den tyska energipolitiken och omöjliggör all nyetablering av kärnkraft.

?Uniper har för närvarande inga planera på att bygga ny kärnkraft?, bekräftar Vattenfalls presschef Markus Fischer för Affärsvärlden.
  • KillBill

Den här artikeln är från i år och uppgiften om förlust för Vattenfalls kärnkraft avsåg år 2023.

www.svd.se/a/eJAk44/forlust-for-karnkraften-inget-beslut-om-nybygge

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • klyban
    KillBill skrev 2024-12-23 23:12:34 följande:
    Den här artikeln är från i år och uppgiften om förlust för Vattenfalls kärnkraft avsåg år 2023.

Det är också intressant, och hur det inte ska byggas energi som går med förlust.(Men såklart då var det bara vindkraften det gällde, förluster på annat verkar vara helt okey.)

Och det är intressant hur dessa stora argument de haft innan, och där subventioner är hemska, även när inga subventioner existerar på vindkraften.(För än idag har en del inte riktigt fattat att vindkraften bär sina egna kostnader, och de inbillar sig samhällsviktig infrastruktur är en subvention, och om de inbillar sig det så innebär ju det att de inte kan ge en sådan infrastruktur till kärnkraft heller, men såklart här är det hyckleriet börjar på allvar.)

Men GIGANTISKA subventioner subventioner på kärnkraften är inga som helst problem.(Blir så komiskt med de som har agenda inser man.)

Och sen att konsument extra pengar var ju så fruktansvärt hemskt med vindkraften, även efter de hade slutat med detta länge så försökte de påstå att vindkraften skattar kunden.
    Men skatta kunden med 80öre i FYRTIO ÅR, det är tydligen inget problem alls.

Det blir så komiskt med agenda när den är i farten och när de säger något är dåligt som lite småpengar till vindkraften innan, och sen G I G A N T I S K A subventioner till kärnkraft är inga fel alls.

Personligen ställer jag mig rätt frågande i hur de kan ljuga så för sig själva, för antingen ljuger dom nu, eller så ljög dom att vara emot subventioner, stöd och skatter innan.
    Och det komiska är när man ser de försöker förklara sig, vilket dom inte klarar av.

Trodde SMR var ur tanken, för den som bygge SMR sade väl att det inte blir mer?
    Eller finns det andra som kan bygga?
    Dom lovade 2026 så skulle bygget börja, men nu ser det ut som tidigaste 2028 och med erfarenhet av detta sedan innan och stora projekt, så misstänker jag tiden för byggstarten börjar senare än 2028 också.
    Men jag gissar på att de tar ett spadtag utan något ens är klart, och för att de gjort bort sig att lova spadtag före valet 2026.

Man inser att denna regeringen har svikit väljarna på en helt ny nivå, aldrig sett så här stora vallöften mot alla blitt pannkaka.

• KillBill

KillBill skrev 2024-12-23 23:12:34 följande:

Nu är det fastställt att elpriserna för helåret 2024 blev lägre än för helåret 2023 och med tanke på att kärnkraften inte var lönsam då lär det inte heller varit det år 2024. 
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • klyban
    KillBill skrev 2024-12-28 12:09:04 följande:

Undra vilka kostnader som den SD styrda M/KD/L regeringen kommer minska för att de ska kunna finansiera kärnkraften. Det blir väl som vanligt när detta gäng är i farten; skolan, sjukvården och äldreomsorgen..

omni.se/finanspolitiska-radet-oroas-av-karnkraftslan/a/W06Bok

Och så fick vi nyss höra i ett annat inlägg hur hemskt det var att höja skatterna Skrattande

Finner det så sjukligt komiskt att de som ropat att om subventioner är hemska, pålagda skatter/avgifter är hemska och att höga energiavgifter är hemska.

Och ändå ser vi GIGANTISKA subventioner ska göras, en 40råig skatt ska läggas på elpriset och sen motarbetar annan energi som gör elen billigare.

Undrar hur de får ihop såna tokigheter???
    För det är ju svårt komiskt att de ljugit i så många år om subventioner, skatter och om att de vill ha låga elpriser.
    Men och andra sidan är detta segmentet såna som har ingen trovärdighet alls, och nu har dom också demonstrerat den för oss också att när dessa öppnar munnen, så är det mest troligtvis en lögn.

• Padirac

Energistrateger  har hela året varnat för låga priser och dåliga lönsamhet för producenter. En utdragen lågkonjunktur kan leda till att elpriset når lönsamma snittnivåer över år först efter 2030

...

Svar på tråden Regeringens el-fiasko