Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

Regeringens el-fiasko

Tom Araya skrev 2024-11-24 15:19:13 följande:
    Just nu är det du som är konspirationsteoretikern i rummet.

Vad baserar du det konstiga påståendet på?

Det är ju bara du av ni två som kommer med konspirationer och desinformation.
    Men antar du tänker konspirationsteoretikerns sätt och försvara sig, gå till attack och påstå samma sak.

Men jag börjar ana att det är riktigt illa här nu och med tanke du är så aggressivt försvarar konspirationer och desinformation.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    nattuw skrev 2024-11-25 08:35:20 följande:
    Med lite källkritiskt tänkande behöver man inte vara rädd för information även om informationen inte kontrolleras av socialdemokraterna.

Och vart hittar man den, eller vänta nu, är det nu man kommer säga att SVT/SR är inte opartiskt och att det är bara S som styr SVT/SR?

Har ens såssarna en egen kanal som SD har med skräpet swedtv avpixlat eller vad nu denna skräptv hetat under åren.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Digestive skrev 2024-11-25 11:07:20 följande:
    Det märkliga är väl att 'källkritik' inte ska praktiseras överhuvudtaget om det ligger på 'fel' plattform - utan då ska det bara undvikas.

Ett fint recept på att aldrig behöva kliva ur sin bubbla eller för den delen förstå de oliktänkande.
    JA, det är intressant tom inte kommer med detta, utan har personer som börjar med att tigga pengar och sen kör konspirationer.
  • klyban
    Digestive skrev 2024-11-25 13:58:31 följande:
    Tom presenterade en artikel som är skriven av en professor emeritus med omkring 200 publikationer hos Chalmers.

Ni diskuterar vart artikeln ligger som om det skulle ha någon betydelse för artikelns innehåll, författarens trovärdighet, kompetens et cetera.

Folk som inte klarar av att öppna ett paket och diskutera innehållet har bara omslaget att förhålla sig till.

Finns det någon mening med att diskutera omslag med er?
    SÅ du inbillar dig det är vad vi pratar om här, så komiskt.
    Padirac skrev 2024-11-25 13:30:44 följande:
    Uven har tidigare kallat misstänkliggörande av publicerande medier för'källkritik'

Nu verkar källkritik betyda någonting annat. 

Men källkritik till skribentens åsikter är inte det jag diskuterat, utan lämpligheten i att sprida länkar till medier som sprider desinformation, alternativa fakta och konspirationsteorier 
    De tror åsikter är källkritik, och sen att de "läser bibeln som fan gör", det är av ett stort ointresse och pga det enda viktiga är att mata agendan.
  • klyban
    Digestive skrev 2024-11-25 14:26:13 följande:
    Nej, jag vet att det pratas om Epoch Times.

Det säger mer än tillräckligt när ni beter er som att 'källkritik' är någonting som börjar och slutar vid omslaget - vart en artikel har publicerats. 

"Källkritik är kritisk granskning av källmaterial och bedömning av trovärdigheten av påståenden som ges i en informationskälla. Källkritik är en central vetenskaplig metod för att bedöma vilka uppgifter från en uppgiftslämnare som är trovärdiga."

sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4llkritik
    Åsikter är bara tyckande....
  • klyban
    Digestive skrev 2024-11-25 15:40:18 följande:
    Per Fahlén har kvalificerade åsikter på sitt område.

Dock så har det berättats om fel och dessa vägras tas in, men försök du igen med killbill och padirac, men såklart då börjar du bara börja prata om annat istället har jag lärt mig.

På samma sätt som vinkraftverksbolage3ns dåliga affärer väldigt snabbt blir en helt annan diskussion.

• klyban
    Digestive skrev 2024-11-25 16:20:27 följande:
    Padirac skriver ordagrant det här:

Har du sett att jag i det här fallet diskuterat medierna i sig?

KillBill har kommenterat fallet med en enda kommentar:

Det är du som hänvisar till källor som gjort sig kända för att sprida konspirationsteorier.

Du har ingen aning om vad du kommenterar för ingendera har bemött innehållet i artikeln.

Som jag sade, sluta prata om annat och ta detta med vederbörande.
    Men opps, du gav upp pga sakligheten säger något annat.

• klyban
    Digestive skrev 2024-11-25 17:52:44 följande:
    Nej, det som jag började prata om tänker jag fortsätta att prata om.

Haha, så du låtsas om att du inte pratar om annat när sakligheten kommer på bordet.
    Och desto mer besvärad du är av sakligheten som du inte vill veta av, desto mer skriver du om annat, ibland är dessa inlägg gigantiska och oerhört lite om det som har diskuterats.

Och sen en annan intressant sak, det är att det du redan vet om att du sade där inte stämmer ens.

Tom Araya skrev 2024-11-25 18:02:03 följande:
    Problemet med din kritik av media är att den är väldigt enkelriktad och då uppfyller den inte de syften du säger att kritiken har.

Ojdå, det är så att flera ggr har flera berättat vad som är fel, men du bryr dig inte utan bara drar.

Det mest perfekta exemplet här är när du försöker få det till att det var annat än ett affärsbeslut att inte renovera två reaktorer och använda dessa som reservdelar också.
    Det har du fått fel VARJE GÅNG, och det är där man inser kaninhålet är djupt och pga fakta inte når dit.
    Jag inser att du är rätt lättlurad av dessa som sitter och slänger ut åsikter som alla pekar på en punkt och kärnkraftverk.
    Precis allt dom säger sväljer du utan den allra minsta ifrågasättande om det ens stämmer det minsta.

Är själv svårt fascinerad att någon följer andras ord utan att reflektera det allra minsta.

Digestive skrev 2024-11-25 21:33:01 följande:
    Och i motsvarande kvällstidningar kan man läsa om allsköns påhitt som målar ut Donald Trump som en rasist och så vidare. I övrigt är det väldigt magert att vända sig till NBC News för att få en bild av Epoch Times precis som vice versa - på tal om källkritik.

Jag läser inte kvällstidningar.

trumpen är en rasist och kanske även en nazist.
    United reich...och poisoning oure blood of oure country.
    Men såklart vill man inte höra detta som det verkar med dig, så kanske man försöker inbilla sig annat.

Padirac skrev 2024-11-25 21:57:32 följande:
    Så.. utan att läsa kvällstidningar vet du att kvällstidningar delar samma konspirationsteorier, alternativa fakta och desinformation som epoch times Tomte

Var läste jag någonting om användandet av spekulativa påståenden som togs för bevis...

Episkt .. haha

Hur gick detta till och dra in kvällstidningar, de har väl sällan eller ens någonsin kört konspirationer.
    Möjligtvis deras ledare lutar åt det håll de är som tidning, men resten av innehållet är ju sakligt, sure ibland förivrat pga nyheter ska ske så snabbt.
    Men att de allt som oftast rättar till sina fel.

Och steg två, kvällstidningar är ju inte på samma sidan av jorden som dessa skräpmedia som tagits upp swetv, avpixlat eller vad det skräpet nu heter, eller som andra av dessa som lever på att ljuga och luras.

Denna Fahlen  påminner lite om den där 23 läkarna som ifrågasatte Anders Tegnell, och som INGEN hade den nivå av smittskyddsutbildning, eller ens alls en som väger något.
    Och hur sen Anders sade typ kom hit och bevisa det då, därefter hörde vi aldrig mer om dom.

Och anar samma sak här och att han har expertis i områden och verkar mycket kunnig, men när det kommer till vindkraft så ser man helt plötsligt en agenda tona upp sig och saker blir inte riktigt rätt längre.

Ta bara detta som att han skulle veta att han förstår klimatet, men tydligen bara när det gäller attackera vindkraften.
    Och man börjar nu inse att vissa agerar likadant här, och ska vi gissa att de inte vill veta av att det faktiskt är en klimatkris på G i en rasande fart.(Och nu pratar vi om jordens tempo, inte 5min, för vi vet idag att Exxons forsknings studie uppfylls på flera områden som de sade skulle ske om vi fortsätter förbränna fossila bränslen.)

Dock det jag mest är fascinerad över, det är att om en artikel eller av dessa som tigger pengar innan de ens börjar prata, och hur de sväljer detta helt utan att fundera eller dubbelkolla om det stämmer.
    För mig verkar det som att de inbillar sig "vältalighet" är saklighet och fakta, och när saklighet och fakta kommer så gör de åttor på sig att inte bry sig om den.

Det är så man vet något är fel och när saklighet och fakta ska ignoreras.

• klyban
    Digestive skrev 2024-11-26 14:12:52 följande:
    Och det samma gäller även här fast av andra orsaker - vederbörande hänger i vanlig ordning inte med överhuvudtaget.

Vad finns det ens att bemöta och med någon form av mening?

Ett hav med påståenden utan underlag. Det går inte att hitta en röd tråd någonstans. Ett språkbruk som knappt går att förstå.

I klybans huvud är säkert alltihop akademiskt uttryckt, tillrättalagt och välunderbyggt men problemet är att ingen annan har tillgång till det - därmed blir det bara slöseri med tid.

Kliniskt rent från saklighet, vill du försöka igen?

Sakligheten är ju en definition av tillrättalagt = korrekt information med fakta.

• klyban
    Digestive skrev 2024-11-26 16:51:01 följande:
    Jag har inget intresse av att försöka bemöta klybans 'story time' så välj ut ett eller flera av dina påståenden som du kan ge ett faktuellt underlag.

Du påstår exempelvis att Donald Trump "är en rasist och kanske även en nazist" men du presenterar ingen som helst fakta som ger påståendet ett underlag att diskutera.

Hur är det sakligt?

Absolut ingenting intygar att du har någon praktisk förståelse för vad saklighet innebär - för dina inlägg är bara ett hav av tomma påståenden.
    Jag gav två supertydliga exempel...., vill du försöka igen.
Svar på tråden Regeringens el-fiasko