Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

Regeringens el-fiasko

Anonym (TomTom) skrev 2024-10-02 17:04:25 följande:
    Men Klyban, när du har konstaterat att två fakta är bara fakta och sedan uppfattar du att jag håller med dig, då har du inte förstått. När du sedan resonerar att MP håller sig till samma fakta som dig, då blir jag mörkrädd. Utöver det så frågar du mig varför det är fel att MP håller sig till samma fakta som dig och, då blir jag mållös. 

När du och miljöpartiet resonerar på liknade sätt då kan jag väldigt enkelt räkna ut att det vore förödande om miljöpartiet fick sitta i en regering igen. 

Det är dags att du ägnar dig åt ett ämne som du bemästrar.

Saklighet saknas i vad som inte stämmer i det jag sagt.

Kommer detta ta lång tid att uppnå i vad som var för fel med flera hundra miljarder för avfallet och en kostnad som kommer öka med tiden.
    Eller att det ska vara nedgrävt i 100000år.

För du märker eller vi alla märker, hur du inte levererar den allra minsta saklighet för dina påståenden.

Så hur länge ska vi få vänta på detta nu?
    För jag har bara frågat dig 4-5 ggr nu och du aldrig levererar den allra minsta saklighet för ditt påstående.

Det var trots allt du som sade jag hade fel och att du hellre litade på kärnfysikern, du vet den som säger just 100000år :lol::lol::lol::lol:

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (TomTom) skrev 2024-10-03 10:52:35 följande:
    Jag ångrar mig, du hade rätt.

Och när du flyr på detta sättet, så vet vi att faktan är korrekt och att ditt inlägg grymtande om att du minsann tror på kärnfysiker, även betyder att du även tror mig och pga det är fakta.

Förstår också att jag aldrig någonsin kommer få reda på vad MP hade med något och göra med dessa två faktan.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Tom Araya skrev 2024-10-06 18:30:55 följande:
    Vari ligger problemet med att vindkraften själva tar den kostnaden, om den nu framhålls som så billig och lönsam?

Staten brukar hjälpa till med samhällsviktig infrastruktur, det är det har varit en viktig sak för uppbyggnaden av Sverige.
    Och vi har lärt oss att dagens regering inte vill söder väl och anser att de ska högre elpriser och på detta vänta i 20-30år också.

Blir rätt komiskt när en agenda bara accepterar kärnkraft, som komiskt nog också får subventioner och GIGANTISKT större.
    Och hur det är sen okey med hjälpa till med samhällsviktig infrastruktur för kärnkraften, det finns ett ord för detta och det är hyckleri.

Man kan utan problem köra bägge.

• klyban
    Tom Araya skrev 2024-10-07 00:10:21 följande:
    Vindkraftens miljövidriga baksida - Dagens PS

Kan du inte skicka en länk om den fantastiska kärnavfallet som måste lagras i 100000år också?
    Så man förstår vilket som är mest illa av de två alternativen, eller blev det inte roligt nu?

Och en sak jag redan misstänker nu, det är att man även kommer återvinna bladen längre fram, allt handlar bara om utveckla den tekniken.

• klyban
    nattuw skrev 2024-10-07 17:52:05 följande:
    Så vindkraftens baksidor börjar så smått uppmärksammas även utanför de grupper som har ett specialintresse för energi och miljö. Bra.

Värt och nämna att det avfallet är ingenting mot det radiativa avfallet från kärnkraftverk.
    Och sen säger mig något att de kommer lösa frågan i hur återvinna dessa blad.

Och sen fossila bränslen, ja, det gör dessa två avfall en blek kopia, även om radiativa är mycket länge.

Men där är det inga problem av någon anledning med miljö och klimat, utan det uppmuntras att köra mer bil :lol:

Även intressant och se någon mindre smutsigt skulle vara det värsta mot det värsta på jorden, det blir lite skrattvarning på sånt.

• klyban
    Tom Araya skrev 2024-10-07 20:56:34 följande:
    Det förutsätter att det återvunna materialets värde överstiger kostnaden för bearbetningen, vilket vi inte vet något om.
    Vi alla vet redan att det är något som kommer ske.
    Padirac skrev 2024-10-07 21:31:22 följande:
    Det verkar som att kostnaden för nedmontering och återställning av mark är inräknat i kostnader för anläggningen enligt uppgifterna i mitt inlägg ovan

'Av senare praxis för vindkraftsverksamheter framgår att den ekonomiska säkerheten ska avsättas innan anläggningsarbetet påbörjas. I två avgöranden från Mark- och miljööverdomstolen framgår att den ekonomiska säkerheten alltid ska motsvara behovet av efterbehandling. Domstolen konstaterar att behovet uppkommer vid uppförande av vindkraftverken och att den ekonomiska säkerheten därför ska avsättas i sin helhet innan vindkraftverk uppförs eller anläggningsarbete påbörjas.'

Oops, ett narrativ till dör då.
    Detta börjar bli tragikomiskt och se agendan mot vindkraftverk fallera med sina attacker.
    Och sen står de hyllar riktigt smutsiga saker, undrar vad som gick fel för dom där?

• klyban
    Tom Araya skrev 2024-10-10 11:22:38 följande:

Är detta därför du då inte vill veta av viss fakta?
    För om inte, så är detta den mest malplacerade man kan hitta som du just gav där.

Om du inte haft haft en agenda, så kanske du skulle lyckats återger energipolitiken korret.
    Är själv inte ens emot kärnkraftverk, dock överdriva med en massa teknik inkommande är bara ett enda stort slöseri med pengar.

Och det är ingen billig kaffe med bullar heller :lol::lol::lol:

Eller den ynka koppen med radioaktivt avfall, som väger tusentals ton och bara ska förvaras i 3 dagar, oops, 100000 år var det visst Solig

• klyban
    Tom Araya skrev 2024-10-12 12:16:39 följande:
    Nollräntor och gröna lån ? med Christian Sandström

Vilka incitament finns det för politiker och företag att fortsätta investera i gröna projekt trots bristande resultat? Vilken roll spelar subventioner och bidrag i skapandet av gröna bubblor? Företag får stora ekonomiska bidrag för gröna initiativ utan tillräcklig utvärdering av effekterna eller genomförbarheten och utan att behöva ta ansvar för konsekvenserna, menar denna veckas gäst Christian Sandström, biträdande professor i företagsekonomi.

Är du så lättlurad att du inte klarar av att se alla felen denna person ger?
    Och rätt komiskt att man inte förstår att alla företag alla satsningar kommer inte klara sig.
    För det är ju helt normalt i satsningar som vi sett historiskt också.

Och det mest intressanta, vad är dessa fel ett argument för?
    För det glömde du av att berätta.

• klyban
    Tom Araya skrev 2024-10-12 15:19:38 följande:
    Det här är alltså vindkraft finansierad med förmånliga lån från stater och EU samt subventionerad via elcertifikaten och ändå inte är lönsam.

Är det adresserat vilka företag, byggen det kan handla om?
    För detta låter som en riktigt grav generalisering.

Och steg två nu man introducerar ny teknologi, så är det helt normalt att en del fallerar andra lyckas.

För det är i förlängningen sen vi har ett fungerande system och inga subventioner, du vet som på vindkraftverk.

Och ingen idé att prata om samhällsviktig infrastruktur nu, för den brukar väldigt ofta subventioneras och även för kärnkraften.
    För det är väl inte så att det är någon som försöker påstå det är skillnad på en elkabel och bara för det råkar vara kärnkraftsenergi iden?

Dock har regeringen berättat att de inte tänker subventionera infrastrukturen, är det någon som inbillar sig att det är andra klockor som ringer då? :lol::lol::lol:

• klyban
    KillBill skrev 2024-10-12 18:11:41 följande:
    Den förra regeringen beslöt att fasa ut subventioner av vindkraften och ny vindkraft får inte får ta del av elcertifikaten. Samtidigt har värdet på elcertifikat sjunkit och värdet är sedan några år tillbaka nära noll och det innebär att äldre vindkraftverk i praktiken inte heller subventioneras (värdet på ett elcertifikat har sjunkit från över 300 kronor till idag drygt 1 krona).

Mycket intressant, det betyder nu då att det Tom har sagt ett tag här, att det är inte ens sant.
    Men såklart den information som h*n tar in ifrån, den är ju också känd att ljuga och desinformera men det hindrar inte att vi får höra dessa lögner ändå och presenteras som fakta.

Tom ett gott råd till dig, ta in flera källor som beskriver något, så kanske det itne blir dessa felen för dig.
    Och en sak man ska lära sig, om någon tigger pengar före efter och under videoklippet, så är det mest troligt att det du hör är fel eller förvridet.

För detta med elcertifikaten är riktigt pinsamt för dig.

Svar på tråden Regeringens el-fiasko