Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

Regeringens el-fiasko

Digestive skrev 2024-11-14 07:03:16 följande:
    Vad pratar du om? Diagram och länk är postat tidigare i tråden.

Du har redan fått svar på vad jag argumenterar för. Var det svårt att minnas svaret så finns även det postat tidigare i tråden.

Vilket slöseri på ettor och nollor.

Så inget om vindkraften då, utan bara om dåliga affärer.

Men det är svårt att förstå dina inlägg faktiskt och med tanke på att du hela tiden flyr ifrån vissa delar av faktan.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Digestive skrev 2024-11-14 07:51:44 följande:
    Nja, av allt att döma så har du svårt att förstå inlägg. Just mina råkar bara inte vara ett undantag.
    Sjukligt enkelt att förstå att du inte pratar om vindkraften i sig, utan bara dåliga affärer.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Digestive skrev 2024-11-14 22:41:20 följande:
    ... trots att det i flera artiklar tydligt framgår att det är dåliga PPA-avtal som behövts uppfyllas med handel på spotmarkanden till högre priser än säljpriser för vindkraftsbolagen i fråga.

Aktuella vindkraftsbolag skulle inte gynnas av elavtal som skulle göra inköpen dyrare för dem.

Jag kollade upp kapaciteten som Markbygden Ett har vilket motsvarar två reaktorer - en 'bollpark'-referens på mängden el som de behöver köpa in när det blåser dåligt.

Och du tror fortfarande att elhandelsbolagen skulle/kan erbjuda Markbygden Ett avtal som är viktade mot hushåll i Sverige, inte sant? 🙂

Så dåliga affärer igen och inget om vindkraften i sak.
    Verkar vara en sak som du inte klarar av att hoppa över även nu Solig

• klyban
    Digestive skrev 2024-11-15 01:02:38 följande:
    Då säger vi så: ~50% av Sveriges alla vindkraftsverk och ~60% av alla vindkraftsbolag ägs och drivs av inkompetenta jävla som gör dåliga affärer.

I det ljuset så ser det verkligen så mycket bättre ut för Sveriges framtid. 🙂

DÅ säger vi så, du menar fakta är så, eller?
    Och dåliga affärer har inte mycket med vindkraft att göra alls, eller inte alls är väl mer rätt.
    Kan du förklara hur Sverige har en bättre framtid för att dessa bolag har gjort dåliga affärsbeslut?
    Ohh, du var bara sarkastisk Solig

Rätt intressant och se dig så svårt fokuserad på något som saknar betydelse för vindkraften i sig.
    Vad är argumentet ens, för en sak är helt säker, det har inte med själva vindkraften och göra.

• klyban
    Digestive skrev 2024-11-15 12:07:19 följande:
    Klart det har betydelse för både vindkraften och Sverige att mer än hälften av vindkraftsbolagen numera går med förluster.

Varför skulle jag istället vara 'svårt fokuserad' på sådant som har med vindkraften i sig att göra? Mycket märkliga anmärkningar.

Tycker du att vindkraftsbolagens lönsamhetsproblem är oväsentligheter så behöver du inte blanda dig i. Så enkelt är det.

Ja, pga dåliga affärer, inte pga vindkraften i sig självt.
    Och lönsamhetsproblemen är pga dåliga affärer, är detta din första dag med fakta här?

• klyban
    Digestive skrev 2024-11-15 14:18:37 följande:
    Hur många andra branscher känner du till där hela ~60% av aktörerna är olönsamma?

Prova att nämna en enda förutom vinkraftsbranschen.

Det säger sig självt att det finns mer till det hela än enbart 'dåliga affärer'.

Samma artikelserien nämner även storleken på projekten, ålder på vindkraftsverken, marknadsförutsättningarna som gemensamma nämnare samt även kinesiska ägare i stort.

Din vinkraftsagenda verkar betyda mer än problemen som Sverige står inför. Fjompigt, kan man tycka om sådant larv.

Olönsamma pga dåliga affärer är värt och notera.

Den mer intressanta frågan är(Och ingen av dina.) det är varför är det en så omfattande inkompetens i dessa företag för?

Du vet redan att jag står bakom all energi, så varför ljuger du om agenda för?
    Eller kanske inte står bakom kol och olja speciellt mycket alls, men resten inga problem.
    Och DU VET OM DETTA, och ändå skriver du detta, varför gör du det för, för saknar alla logiska grunder och påstå något du redan vet jag inte är.

Mycket perplexande måste man säga.

• klyban
    Digestive skrev 2024-11-15 18:27:58 följande:
    Och värt att notera är alla övriga gemensamma faktorer.

Sluta göra skäl för din fotnot. Bättre kan du. 🙂

Men precis - varför så orimligt många 'dåliga affärer' inom vindkraften?

Det är ett problem, ett stort problem... som vi nog kan samsas om. Jag vill inte låta allt för konspiratorisk men Kina rimmar allt för ofta med saken.

Varför jag var väldigt glad när Norge satsade på de aktuella vindkraftsverken i Sverige som tyvärr var ivägen för våra militära intressen. Fuck Putin, fuck Kina, helt enkelt.

Tänk om våran produktion - inklusive elproduktion - inte var så sårbart lagt i händerna på Kina et al (vilket inkludera Ryssland).

Som du kanske förstår så hoppas jag på blott 'dåliga affärer' är orsaken även om det i sig vore illa nog.

Kina är en ohyggligt stor ekonomi och med möjligheter bara diktaturer har - att spendera tiotals miljarder SEK på att jävlas med oss (en strategisk punkt i Östersjön) är absolut ingenting för Kina - det är inte ens en nys som är värd en servett för deras ekonomi.

Det är sådant som jag oroar mig mest för kring det här även om vi behöver en gedigen balans i vår elproduktion (vilket idag kräver mer planerbar produktion i södra Sverige).

✌️

Inget med Kina är relevant för dessa dåliga affärer, och nu pratar vi nivån 0%.

Enda frågan som är intressant, och det är vart har dom hittat denna inkompetens att sköta dessa företag.
    För man tycker att vilken idiot som helst skulle fatta man inte kan göra affären på det viset.
    Men misstänker det var en spekulation och att de hoppades att tjäna massa pengar istället.
    Som Nick Leeson på barings-bank när det begav sig och när spekulation aldrig höll.

• klyban
    Tom Araya skrev 2024-11-21 19:36:58 följande:
    Varför ska det byggas vindkraft?

....

För energi och billigare el?
    Eller menar du att en agenda finns för något annat?
    Och jag och vi andra sakliga är inte emot annan energi, mest du och andra som du.

• klyban
    Tom Araya skrev 2024-11-23 01:38:16 följande:
    Jag ställde en fråga och istället för att svara på den så upprepar du samma påståenden som du inte kan styrka och visa på hur olika medier skiljer sig... I rest my case!

Vi förstår att du inte har förmågan att se sakligheten och faktan i det du ger.

Det är ofta man får känslan av att du trillat ned i ett kaninhål, och mer och mer det senaste, speciellt dina Ukraina-tråd inlägg har berättat något stämmer inte.

Men när någon som dessa gör många av dom, sitter och tigger pengar det första dom gör.och inte ovanligtvis om och om igen.
    Så ska du ställa dig frågan varför, steg två, så ska du se om sakligheten och fakta stämmer och detta gör du inte genom titta på såna skräpvideos.

Men jag får aldrig känslan av att du vill bry dig om fakta fullt ut, och pga du har en agenda känns det som, och speciellt hur du attackerar vindkraft främst och sätter kärnkraft som det är guds gåva till jorden och i en situation där alla energi är välkommen.
    Så är det väldigt väldigt konstigt, och varför vill du inte att folket ska få billigare el är enda frågan som uppstår där, för det är väldigt konstigt, för vad skulle syftet vara med det och dyr el?
    Är det för det ses som ett hot för kärnkraften?
    Som komiskt nog ska lägga ha en garantis summa lagd på den elen direkt, du vet det som var ett så hemskt problem med vindkraften och som du vet är utfasad nu.

Och det går att gå och tugga tuggummi samtidigt, så det går även bygga kärnkraft.

Dock är mitt råd att du slutar att vara på media som ger konspirationer, för komiskt nog kommer du hit sen och försöker försvar konspirationerna och vägrar släppa dom även om du får fakta.
    Du vet som den riktiga anledningen till man inte renoverade två reaktorer som du än idag inte förstått fast du fått fakta gång på gång och påstår saker om partier som inte ens var inblandade i delar.

• klyban
    KillBill skrev 2024-11-23 10:30:39 följande:
    Det är tydligt att du försvarar SD och regeringen oavsett vad den än gör (eller inte gör).  Olika regeringar har genom åren ökat eller sänkt fastighetsskatten på energi och det hade varit enkelt för regeringen att besluta om en sänkning. 

Det borde råda konsensus om att det är ett löftesbrott och ett valsvek av SD och regeringen att elskatten inte har sänkts och att den inte agerar när fastighetskatten för exempelvis kärnkraft för år 2025 ökar med 600%. 

Den moderata finansministern borde skämmas. 

Den valaffischen är väldigt komiskt idag, om inte ni kan så kan jag.
    Och svaret är nej, du ville inte ens.

Och det mest komiska av allt, det är att deras väljare står och hurrar ändå och fast de är svikna, sånt är mycket fascinerande att iakttaga.
    Och berättar också att de röstade aldrig för att något skulle bli bättre för dom, man undrar där varför de ens röstade och när vallöften betyder så lite.

Och ja, alla regeringar bryter vallöften, men sälla har man sett så många och stora som nu.
    Eller sällan, aldrig sett detta innan är mer korrekt.

Svar på tråden Regeringens el-fiasko