• Kikijiki

BF Augusti 2021

Hej! Likt traditionen är det dags att skapa en tråd för oss som hoppas på tillskott i Augusti!

Jag börjar med en presentation: Jag och sambon väntar första barnet. Jag är 31 år, och har tidigare fått ett tidigt missfall i somras - Så hoppas det går vägen denna gången.

Tänker att jag också skapar en privat facebook-grupp där dom som vill kan gå med.

Hoppas vi blir ett gäng som vill följas åt :)

• Svar på tråden BF Augusti 2021
  • Seven Costanza
    Jojjo87 skrev 2021-03-29 08:48:39 följande:

Hej allihop!

Hoppas alla mår bra :)

Tänkte kolla lite hur all ställer sig till att gravida räknas som riskgrupp from gravidvecka 20 och har rätt till graviditetpenning pga detta. Gäller om smittorisk inte kan undvikas och man kan inte jobba hemifrån!

Vad menar du med hur man ställer sig till det? Tänker du att man själv väljer? Jag fick inte välja att jobba vidare utan var tvungen att gå hem - visserligen behöver jag inte gravidpenning eftersom jag kan jobba hemifrån men jag hade absolut inget val utan min chef sa bara att från och med nästa vecka måste du ju jobba hemifrån pga riskgrupp och så bara var det så. Däremot känns det trist ändå trots att jag inte förlorar pengar för de har inte hittat någon vikarie som kan vara på plats i stället för mig (är högstadielärare så när eleverna kommer tillbaka från fjärrundervisningen efter påsklovet så behöver ju någon vuxen finnas till hands) så det kan bli jobbigt ändå.

Vad jobbar du med och vad har din chef sagt? Har hen koll på att gravida är riskgrupp? Vissa chefer verkar ju inte vara så uppdaterade tyvärr.
  • Jojjo87
    Seven Costanza skrev 2021-03-29 18:33:39 följande:

Vad menar du med hur man ställer sig till det? Tänker du att man själv väljer? Jag fick inte välja att jobba vidare utan var tvungen att gå hem - visserligen behöver jag inte gravidpenning eftersom jag kan jobba hemifrån men jag hade absolut inget val utan min chef sa bara att från och med nästa vecka måste du ju jobba hemifrån pga riskgrupp och så bara var det så. Däremot känns det trist ändå trots att jag inte förlorar pengar för de har inte hittat någon vikarie som kan vara på plats i stället för mig (är högstadielärare så när eleverna kommer tillbaka från fjärrundervisningen efter påsklovet så behöver ju någon vuxen finnas till hands) så det kan bli jobbigt ändå.

Vad jobbar du med och vad har din chef sagt? Har hen koll på att gravida är riskgrupp? Vissa chefer verkar ju inte vara så uppdaterade tyvärr.

Formulerade frågan fel kanske, undrade vad andra tycker om det. Och hur det ser ut på andras arbetsplatser.

Min chef hade ingen aning nämligen och vart mest ställd när jag började prata om det och förstod inte alls varför jag inte skulle kunna jobba. Men nu efter att HR haft möte om detta och givit mer info så har jag blivit avstängd. Jobbar i butik så mitt arbete kan inte utföras hemifrån.

Skönt att du kan jobba hemifrån och få betalt som vanligt ändå, det man får från försäkringskassan är inte i närheten av min ordinarie lön. Men hälsan och bebisen kommer först såklart :)
  • Jojjo87
    Holy93 skrev 2021-03-29 14:51:05 följande:

Tycker det är väldigt tråkigt, är hemma nu sen 1.5 vecka pga det. Hade gärna jobbat ett tag till för att kunna spara mer pengar inför bebis men man får tänka på att vara rädd om sig själv och bebisen :)

Ja så tänker jag också. Hälsan och bebisen kommer först :) Så tråkigt att det är dålig information om detta bara då många arbetsgivare inte har en aning om detta.
  • Seven Costanza
    Jojjo87 skrev 2021-03-29 19:33:32 följande:

Formulerade frågan fel kanske, undrade vad andra tycker om det. Och hur det ser ut på andras arbetsplatser.

Min chef hade ingen aning nämligen och vart mest ställd när jag började prata om det och förstod inte alls varför jag inte skulle kunna jobba. Men nu efter att HR haft möte om detta och givit mer info så har jag blivit avstängd. Jobbar i butik så mitt arbete kan inte utföras hemifrån.

Skönt att du kan jobba hemifrån och få betalt som vanligt ändå, det man får från försäkringskassan är inte i närheten av min ordinarie lön. Men hälsan och bebisen kommer först såklart :)

Aha då förstår jag hur du menade. Ja, min chef håller faktiskt riktigt bra koll på alla riktlinjer vad gäller covid men det är väl också för att rektorer regelbundet har möten med de andra rektorerna och deras chefer i kommunen så det är ju uppifrån som infon kommer. En chef i en butik kanske inte har samma nätverkande med andra chefer (såvida det t ex inte är i en matbutik eller klädkedja för då borde ju cheferna för hela koncernen t ex ICA eller HM skicka ut info till all sina butikschefer).

På många sätt har jag ju det bra att jag kan behålla min vanliga lön men chefen kunde ju inte låta bli att säga att det blir dyrt att både betala min lön och för en vikarie som kan hålla koll i klassrummet (det är alltså fortfarande jag som ansvarar för allt med undervisning, rättning och betygsättning men någon måste ju kolla att tekniken funkar, att ingen bråkar med varandra, vakta läxförhör, gå med dem och äta, rastvakta etc) så jag känner mig ändå väldigt mycket till besvär och att den här graviditeten inte blev som jag tänkt mig. Trodde ju att jag hade planerat perfekt att jobba som vanligt på plats fram till skolavslutningen och sedan föda i augusti men i november visste ju ingen att gravida skulle räknas som riskgrupp.

Får man fråga ungefär hur stort inkomstbortfall du får, är det typ halva lönen?
  • Jojjo87
    Seven Costanza skrev 2021-03-29 19:46:51 följande:

Aha då förstår jag hur du menade. Ja, min chef håller faktiskt riktigt bra koll på alla riktlinjer vad gäller covid men det är väl också för att rektorer regelbundet har möten med de andra rektorerna och deras chefer i kommunen så det är ju uppifrån som infon kommer. En chef i en butik kanske inte har samma nätverkande med andra chefer (såvida det t ex inte är i en matbutik eller klädkedja för då borde ju cheferna för hela koncernen t ex ICA eller HM skicka ut info till all sina butikschefer).

På många sätt har jag ju det bra att jag kan behålla min vanliga lön men chefen kunde ju inte låta bli att säga att det blir dyrt att både betala min lön och för en vikarie som kan hålla koll i klassrummet (det är alltså fortfarande jag som ansvarar för allt med undervisning, rättning och betygsättning men någon måste ju kolla att tekniken funkar, att ingen bråkar med varandra, vakta läxförhör, gå med dem och äta, rastvakta etc) så jag känner mig ändå väldigt mycket till besvär och att den här graviditeten inte blev som jag tänkt mig. Trodde ju att jag hade planerat perfekt att jobba som vanligt på plats fram till skolavslutningen och sedan föda i augusti men i november visste ju ingen att gravida skulle räknas som riskgrupp.

Får man fråga ungefär hur stort inkomstbortfall du får, är det typ halva lönen?

Skrev ett långt svar igår och ser att det inte har kommit med, typiskt :/

Tråkigt att din chef ska påpeka att det bli en belastning för hen. Din hälsa och bebisen kommer i första hand utan att man ska behöva känna sig besvärlig men jag förstår dig. Jag ?ställer? till det endel på mitt arbete också. Men något positivt är att dom slipper permitteringen nu i och med att det blir personalbrist så för att ha möjlighet att ta hjälp av andra så måste permitteringen bort. Och det är bara en fördel :) Jobbar inom en stor klädkedja så tyvärr har all info även där varit otroligt dålig.

Ja men när jag räknade på det där lite snabbt så är det lite mer än häften av lönen som ryker. Pengar är inte allt men jag är van att ha så jag klarar mig och kan spara mkt så det ger mig lite ångest. Och jag lever inte själv som tur är och har min partner som får dra det ekonomiska.
  • Seven Costanza
    Jojjo87 skrev 2021-03-30 08:44:02 följande:

Skrev ett långt svar igår och ser att det inte har kommit med, typiskt :/

Tråkigt att din chef ska påpeka att det bli en belastning för hen. Din hälsa och bebisen kommer i första hand utan att man ska behöva känna sig besvärlig men jag förstår dig. Jag ?ställer? till det endel på mitt arbete också. Men något positivt är att dom slipper permitteringen nu i och med att det blir personalbrist så för att ha möjlighet att ta hjälp av andra så måste permitteringen bort. Och det är bara en fördel :) Jobbar inom en stor klädkedja så tyvärr har all info även där varit otroligt dålig.

Ja men när jag räknade på det där lite snabbt så är det lite mer än häften av lönen som ryker. Pengar är inte allt men jag är van att ha så jag klarar mig och kan spara mkt så det ger mig lite ångest. Och jag lever inte själv som tur är och har min partner som får dra det ekonomiska.

Så jobbigt men det är ju som det är. Trodde nog att de stora kedjorna skulle ha bra koll nu. Då ska jag vara glad att få behålla min lön i alla fall för mer än halva lönen är ju verkligen kännbart. Om du har gravidförsäkring och/eller hemförsäkring kan du ju kolla upp om den täcker något av ditt inkomstbortfall. Man kan ju alltid hoppas .
  • Perssonlund

Hej hej! Om ni vill vara med i vår fb grupp så vill jag bara säga att ni kan skicka en vänförfrågan till Stephanie Lund (bor i Jönköping) så kan jag lägga till folk i gruppen då den fortfarande är hemlig o för att man bara kan lägga till vänner. När ni godtagit inbjudan till gruppen så kan ni själva ta bort vänförfrågan. Skicka gärna på Messenger om att ni vill vara med i gruppen så att det blir rätt :)

Min inloggning här krånglar ibland så kan inte alltid komma in o kika här.

Hoppas att allt går bra med er alla här annars och att de flesta kan njuta av graviditeten. Själv är jag hemma och vilar denna vecka och hoppas att svimningarna försvinner snart :)

• Perssonlund
    Carrie123 skrev 2021-03-24 14:17:05 följande:

Hur känner ni med viktuppgång? Jag var inte alls hungrig de första veckorna men nu känner jag att jag fikar något varje dag och har ?slutat bry mig?. Har gått upp 6,5kg i vecka 19+3. Gick upp 17.5 med sonen totalt och vill inte gå upp så mycket egentligen. Tränar inte mer än promenader och har liksom ingen lust eller energi. Mycket hormoner som påverkar mitt humör och intresse för saker. Känner mig bara tjock och tråkig!!! Vet att jag kände liknande med sonen med så inget unikt för denna graviditeten. Vägde 61-62 när jag blev gravid (9 månader efter sonen var född och vikten innan honom var 59). Så gick ner allt utan större energi mer eller mindre. Är 169cm lång.

Just nu är jag i ätperiod ;) v20+0 jag är 161cm och har gått upp 9kg. Tredje barnet och med dom andra har jag Max gått upp 12kg. Känns som att jag kommer gå över det ;) Men det är inget jag mår dåligt över. Jag tänker att jag bara vill njuta den här gången. Vikten får jag ta tag i sen :D
  • Holy93
    Perssonlund skrev 2021-03-30 16:54:15 följande:

Just nu är jag i ätperiod ;) v20+0 jag är 161cm och har gått upp 9kg. Tredje barnet och med dom andra har jag Max gått upp 12kg. Känns som att jag kommer gå över det ;) Men det är inget jag mår dåligt över. Jag tänker att jag bara vill njuta den här gången. Vikten får jag ta tag i sen :D

Haha, igenkänning! Sugen på all skräpmat som finns, skyller på att det har med låga blodtrycket att göra! Brukar bli en cheeseburgare till frukost/lunch ibland haha
  • Perssonlund
    Holy93 skrev 2021-03-30 18:27:17 följande:

Haha, igenkänning! Sugen på all skräpmat som finns, skyller på att det har med låga blodtrycket att göra! Brukar bli en cheeseburgare till frukost/lunch ibland haha

Hahaha! Jag brukar säga att det egentligen är bra för min del men bebisen vill gärna ha XD
  • isabelle81

Hej på er tjejer! RUL idag och allt såg bra ut, var rätt nervös (är nog åldern haha) Det är en liten kille där inne!! Jag som var 99,9 % säker på tjej, alltså bombsäker haha. En kille, kan fortfarande inte tro det ;) Kört varannan från första så kille, tjej, kille, tjej och nu då kille :)

Det här med jobb. Jag är i v 20 nu, 19+1 idag men jobbar fordrande. Hos oss får vi själv bestämma om vi ska forttta eller inte. Trots att jag jobbar på sjukhus är jag fanatiskt inte orolig. Våra patienter (kvinnokliniken) är ju en väldigt kontrollerad grupp och jag känner mig säker och trygg trots att jag oftast är den person de möter först i dörren. Hur är det för er? Jag hade tänkt jobba fram till midsommar ungefär annars.

Letar hus mitt i allt så imorgon 8.30 kommer en mäklare hit. Jättekul tycker barnen då det är påsklov här ;)

• Seven Costanza
    isabelle81 skrev 2021-03-30 23:19:52 följande:

Hej på er tjejer! RUL idag och allt såg bra ut, var rätt nervös (är nog åldern haha) Det är en liten kille där inne!! Jag som var 99,9 % säker på tjej, alltså bombsäker haha. En kille, kan fortfarande inte tro det ;) Kört varannan från första så kille, tjej, kille, tjej och nu då kille :)

Det här med jobb. Jag är i v 20 nu, 19+1 idag men jobbar fordrande. Hos oss får vi själv bestämma om vi ska forttta eller inte. Trots att jag jobbar på sjukhus är jag fanatiskt inte orolig. Våra patienter (kvinnokliniken) är ju en väldigt kontrollerad grupp och jag känner mig säker och trygg trots att jag oftast är den person de möter först i dörren. Hur är det för er? Jag hade tänkt jobba fram till midsommar ungefär annars.

Letar hus mitt i allt så imorgon 8.30 kommer en mäklare hit. Jättekul tycker barnen då det är påsklov här ;)

Grattis till lyckat RUL! Var också bombsäker på könet men tvärtom trodde jag att det var en till pojke men det var en flicka. Tog ett tag att smälta men nu känns det bra för vår son blev superglad och ser fram emot lillasyster.

Vad märkligt att ni får välja om ni ska jobba eller ej - så trodde jag verkligen inte att det gick till? Jag jobbar som högstadielärare och jag blev bara meddelad att jag från v 20 ska jobba hemma pga covidrisken så jag fick absolut inte intrycket att jag kunde ha sagt att jag kände mig trygg med att jobba på plats. Har ju redan haft fjärrundervisning hela terminen så jag är redan SÅ trött på att jobba hemma. Hade sett fram emot att vara tillbaka med alla andra på skolan efter påsklovet men så blir det alltså inte. Det känns så ensamt då vi heller inte har några vänner nu som vill träffas pga covid. Vi har ganska unga föräldrar så dem träffar vi men annars inga andra så det är så trist att inte vara på jobbet heller.
  • Elvii91
    isabelle81 skrev 2021-03-30 23:19:52 följande:

Grattis! Vad skönt att allt gick bra! Oj, vilken chock!

Vi har vårt RUL på tisdag, så jag ska genomlida hela påsken innan vi får se att allt är bra med lilla plutten i magen och förhoppningsvis veta kön. Jag är så spänd och nervös!!

Det med jobbet blir inte så stor förändring för mig då jag har jobbat hemifrån sedan mars 2020 och som det ser ut just nu så är det tillsvidare. Men jag förstår att det blir svårt när man kanske inte har möjlighet att jobba hemifrån..

Åh vad roligt med husköp! Hoppas ni hittar något som passar er!
  • Milie
    Seven Costanza skrev 2021-03-23 20:59:59 följande:

Tack, vad fint skrivet av dig! Vi berättade faktiskt i fredags så lite drygt en vecka efter RUL behövde jag för att smälta det och vara redo - det har inte hjälpt mitt humör heller att covid-situationen gör att jag med kort varsel blev informerad att jag som gravid inte får vara på jobbet nu från v 20 och måste göra om massa planering för att kunna göra jobbet hemifrån. Saker som jag sett fram emot och som jag aldrig hade kunnat tro i november när jag blev gravid att det skulle vara såhär fortfarande med covid, så måendet har inte varit det bästa heller.

Men i alla fall så skrev vi ett fint kuvert till honom (han kan läsa ganska bra) där det stod Till (namn) från Lillasyster och ett hjärta, sedan inuti på ett kort hade vi skrivit ett meddelande att Lillasyster finns i mammas mage och kommer i slutet av sommaren och lade i ultraljudsbilderna och han kunde först inte tro det och han blev faktiskt JÄTTEGLAD!!! Han nämnde inte en enda gång något om en lillebror så nu känns det helt rätt att vi väntade till efter RUL så att vi visste ifall det skulle bli en bror eller en syster. Igår hade han tydligen berättat för alla på förskolan att han ska få en lillasyster . Jag är SÅ lättad att han blev glad så nu känns det mycket bättre.

Men vad kul att höra! Ibland är man lite för tidigt ute med sina farhågor :)
  • Seven Costanza
    Milie skrev 2021-04-15 08:14:35 följande:

Men vad kul att höra! Ibland är man lite för tidigt ute med sina farhågor :)

Jo, så är det ju. Han pratar med magen nästan varje dag nu .

För mig själv är det andra saker nu som jag tänker på, särskilt kring detta med att partnern fortfarande inte på vara med på BB i vårt landsting pga pandemin (förstår inte hur ett negativt test kan räcka för att få vara med på förlossningen men inte för att få följa med till BB). Jag känner mig stressad att gå hem snabbt om jag inte får ha min man där för förra gången var jag helt utslagen och klarade ingenting själv.

Hur känner ni andra kring detta? Man hoppas ju att situationen förbättras till augusti men det är ju ingen garanti.
Svar på tråden BF Augusti 2021