Jojjo87 skrev 2021-03-29 19:33:32 följande:
Formulerade frågan fel kanske, undrade vad andra tycker om det. Och hur det ser ut på andras arbetsplatser.
Min chef hade ingen aning nämligen och vart mest ställd när jag började prata om det och förstod inte alls varför jag inte skulle kunna jobba. Men nu efter att HR haft möte om detta och givit mer info så har jag blivit avstängd. Jobbar i butik så mitt arbete kan inte utföras hemifrån.
Skönt att du kan jobba hemifrån och få betalt som vanligt ändå, det man får från försäkringskassan är inte i närheten av min ordinarie lön. Men hälsan och bebisen kommer först såklart :)
Aha då förstår jag hur du menade. Ja, min chef håller faktiskt riktigt bra koll på alla riktlinjer vad gäller covid men det är väl också för att rektorer regelbundet har möten med de andra rektorerna och deras chefer i kommunen så det är ju uppifrån som infon kommer. En chef i en butik kanske inte har samma nätverkande med andra chefer (såvida det t ex inte är i en matbutik eller klädkedja för då borde ju cheferna för hela koncernen t ex ICA eller HM skicka ut info till all sina butikschefer).
På många sätt har jag ju det bra att jag kan behålla min vanliga lön men chefen kunde ju inte låta bli att säga att det blir dyrt att både betala min lön och för en vikarie som kan hålla koll i klassrummet (det är alltså fortfarande jag som ansvarar för allt med undervisning, rättning och betygsättning men någon måste ju kolla att tekniken funkar, att ingen bråkar med varandra, vakta läxförhör, gå med dem och äta, rastvakta etc) så jag känner mig ändå väldigt mycket till besvär och att den här graviditeten inte blev som jag tänkt mig. Trodde ju att jag hade planerat perfekt att jobba som vanligt på plats fram till skolavslutningen och sedan föda i augusti men i november visste ju ingen att gravida skulle räknas som riskgrupp.
Får man fråga ungefär hur stort inkomstbortfall du får, är det typ halva lönen?