• Kikijiki

BF Augusti 2021

Hej! Likt traditionen är det dags att skapa en tråd för oss som hoppas på tillskott i Augusti!

Jag börjar med en presentation: Jag och sambon väntar första barnet. Jag är 31 år, och har tidigare fått ett tidigt missfall i somras - Så hoppas det går vägen denna gången.

Tänker att jag också skapar en privat facebook-grupp där dom som vill kan gå med.

Hoppas vi blir ett gäng som vill följas åt :)

• Svar på tråden BF Augusti 2021
  • Milie

Skriv PM till Perssonlund om ni vill vara med i vår lilla Facebookgrupp så den blir större. Tror man behöver adda som vän för att bli inbjuden och sen kan man ta bort när man gått med i gruppen.

• Seven Costanza
    Milie skrev 2021-03-23 19:13:37 följande:

Svårt läge. Jag tänker att ni eller du får stålsätta dig lite och helt enkelt bara berätta. Man är ju lite hormonell och känslig som gravid och detta med vad barnen tycker om bebis är väldigt känsligt. Förbered er på att han kanske blir arg och ledsen. Sen accepterar ni hans reaktion. Det är okej att bli vadhannublir. Sen kan man säga att det kommer kännas bättre snart. Jag tror det är viktigt att inte försöka tysta om han yttrar sitt missnöje, även om det skär i hjärtat. Man själv har ju också föreställningar om kön och vuxna människor gråter över pojke/flicka, så det är helt normalt att barn måste få reagera. Men som sagt. Tufft känslomässigt för er också. Lycka till <3

Tack, vad fint skrivet av dig! Vi berättade faktiskt i fredags så lite drygt en vecka efter RUL behövde jag för att smälta det och vara redo - det har inte hjälpt mitt humör heller att covid-situationen gör att jag med kort varsel blev informerad att jag som gravid inte får vara på jobbet nu från v 20 och måste göra om massa planering för att kunna göra jobbet hemifrån. Saker som jag sett fram emot och som jag aldrig hade kunnat tro i november när jag blev gravid att det skulle vara såhär fortfarande med covid, så måendet har inte varit det bästa heller.

Men i alla fall så skrev vi ett fint kuvert till honom (han kan läsa ganska bra) där det stod Till (namn) från Lillasyster och ett hjärta, sedan inuti på ett kort hade vi skrivit ett meddelande att Lillasyster finns i mammas mage och kommer i slutet av sommaren och lade i ultraljudsbilderna och han kunde först inte tro det och han blev faktiskt JÄTTEGLAD!!! Han nämnde inte en enda gång något om en lillebror så nu känns det helt rätt att vi väntade till efter RUL så att vi visste ifall det skulle bli en bror eller en syster. Igår hade han tydligen berättat för alla på förskolan att han ska få en lillasyster . Jag är SÅ lättad att han blev glad så nu känns det mycket bättre.
  • Carrie123

Hur känner ni med viktuppgång? Jag var inte alls hungrig de första veckorna men nu känner jag att jag fikar något varje dag och har ?slutat bry mig?. Har gått upp 6,5kg i vecka 19+3. Gick upp 17.5 med sonen totalt och vill inte gå upp så mycket egentligen. Tränar inte mer än promenader och har liksom ingen lust eller energi. Mycket hormoner som påverkar mitt humör och intresse för saker. Känner mig bara tjock och tråkig!!! Vet att jag kände liknande med sonen med så inget unikt för denna graviditeten. Vägde 61-62 när jag blev gravid (9 månader efter sonen var född och vikten innan honom var 59). Så gick ner allt utan större energi mer eller mindre. Är 169cm lång.

• Seven Costanza
    Carrie123 skrev 2021-03-24 14:17:05 följande:

Hur känner ni med viktuppgång? Jag var inte alls hungrig de första veckorna men nu känner jag att jag fikar något varje dag och har ?slutat bry mig?. Har gått upp 6,5kg i vecka 19+3. Gick upp 17.5 med sonen totalt och vill inte gå upp så mycket egentligen. Tränar inte mer än promenader och har liksom ingen lust eller energi. Mycket hormoner som påverkar mitt humör och intresse för saker. Känner mig bara tjock och tråkig!!! Vet att jag kände liknande med sonen med så inget unikt för denna graviditeten. Vägde 61-62 när jag blev gravid (9 månader efter sonen var född och vikten innan honom var 59). Så gick ner allt utan större energi mer eller mindre. Är 169cm lång.

Gick upp 18 kg med min son för fem år sedan (är 168 cm). Gick ner allt på ett halvår utan problem men sedan smög sig kilona på när jag började jobba och inte tog långa promenader varje dag. Innan jag blev gravid nu i november hade jag dock gått ner 12kg så jag hade en bra startvikt och ja jag känner också att jag helst inte vill gå upp lika mycket som i förra graviditeten. I vecka 18+6 har jag den här gången gått upp 5,5 kg. Tror att det är ganska normalt ändå. Det är två veckor sedan nu och har dock inte vägt mig sedan dess. Har varit på väldigt dåligt humör pga mycket stress på jobbet under covid (får inte vara där längre men jobbar hemifrån) och dåligt väder så nej jag har inte heller känt för att röra på mig utomhus vilket är enda alternativet för mig under pandemin. Jag tänker att ju ljusare och varmare det blir desto mer kommer jag känna för att röra på mig nu under andra halvan av graviditeten, och sedan är det åtminstone 1-2 månader efter förlossningen tills det blir dåligt höstväder hoppas jag , så att man kan komma igång med barnvagnen.
  • Elvii91
    Milie skrev 2021-03-23 19:18:05 följande:

Ganska nyss började jag känna bebis. Hon är min tredje. Moderkakan i framvägg vilket gör att det dröjt till nu i vecka 20 trots att jag vet hur det ska kännas :) Det är som en väldigt djup, kraftig och dov puls. Långt in i buken, nästan så det känns mest bakåt mot svanskotan. Kan bero på moderkakan att jag inte känner något framåt.

Okej, jag vet som sagt inte om det var bebis eller något annat men det kändes inte som gaser eller lite bubblig mage. Men då kan det mycket väl vara bebis jag känner! Jag väntar med spänning på den dagen då jag med säkerhet kan säga att det är bebis! (:

Jag vet inte vart min moderkaka ligger ännu. Jag hoppas att de kan tala om det på RUL om två veckor.
  • Elvii91
    Holy93 skrev 2021-03-23 10:43:07 följande:

För mig kändes det precis så första gången :) små buffande kanske tre-fyra gånger sen försvann det, nästan som pulserande. Nu är jag i vecka 19+6 och känner samma buffande fast starkare och oftare! Både jag och mannen har känt utanpå magen också :)

Okej, då var det kanske bebis jag kände då! Ja exakt, jag kände 3 buffar sen försvann det.

Så spännande! Jag ser fram emot att kunna säga säkert att det är bebis och att min man ska kunna känna på utsidan.
  • lifeiswonderful
    Milie skrev 2021-03-23 20:00:04 följande:

Skriv PM till Perssonlund om ni vill vara med i vår lilla Facebookgrupp så den blir större. Tror man behöver adda som vän för att bli inbjuden och sen kan man ta bort när man gått med i gruppen.

Jag hittar inte Perssonlund här, vet att jag sett namnet i tråden tidigare dock..  Skapade precis ett FB-konto så hade gärna hoppat in i en Augusti-grupp där. :)
  • Anonym (Glass)

Hej!
    Verkar inte vara så mkt aktvitet här längre men har en fråga;)

Jag får gå på gravledigt i v32+0 pga tungt arbete men känner att jag vill försöka arbeta till v34+0. Vi brukar ha sommaravtal då vi har vår lön *2,5 from mitten av juni så jag måste ju hinna med några sådana pass;)

Har 36 sparade semester dagar och har missat lägga in så tar bara ut semster v.23. Vad är bäst. Ta gravpenning from v.34+0 tom BF och då alltså bara få halva lönen i juli, och då ha för mkt semester kvar nästa år så de kommer betalas ut och då dras det mer skatt va?

Eller ska jag "slösa" min semester och lägga 2v i slutet av juli för att då få en hel månadslön men 2v mindre semester på kontot som annars hade betalts ut nästa år?

Otydligt blev det men summa summarum: lönar det sig att semester och få hel lön, eller spara semestern och ta grav.peng och senare få semstern utbetald fast med högre skatt?

• Jojjo87

Hej allihop!

Hoppas alla mår bra :)

Tänkte kolla lite hur all ställer sig till att gravida räknas som riskgrupp from gravidvecka 20 och har rätt till graviditetpenning pga detta. Gäller om smittorisk inte kan undvikas och man kan inte jobba hemifrån!

• Holy93
    Jojjo87 skrev 2021-03-29 08:48:39 följande:

Hej allihop!

Hoppas alla mår bra :)

Tänkte kolla lite hur all ställer sig till att gravida räknas som riskgrupp from gravidvecka 20 och har rätt till graviditetpenning pga detta. Gäller om smittorisk inte kan undvikas och man kan inte jobba hemifrån!

Tycker det är väldigt tråkigt, är hemma nu sen 1.5 vecka pga det. Hade gärna jobbat ett tag till för att kunna spara mer pengar inför bebis men man får tänka på att vara rädd om sig själv och bebisen :)
Svar på tråden BF Augusti 2021