Milie skrev 2021-03-23 19:13:37 följande:
Svårt läge. Jag tänker att ni eller du får stålsätta dig lite och helt enkelt bara berätta. Man är ju lite hormonell och känslig som gravid och detta med vad barnen tycker om bebis är väldigt känsligt. Förbered er på att han kanske blir arg och ledsen. Sen accepterar ni hans reaktion. Det är okej att bli vadhannublir. Sen kan man säga att det kommer kännas bättre snart. Jag tror det är viktigt att inte försöka tysta om han yttrar sitt missnöje, även om det skär i hjärtat. Man själv har ju också föreställningar om kön och vuxna människor gråter över pojke/flicka, så det är helt normalt att barn måste få reagera. Men som sagt. Tufft känslomässigt för er också. Lycka till <3
Tack, vad fint skrivet av dig! Vi berättade faktiskt i fredags så lite drygt en vecka efter RUL behövde jag för att smälta det och vara redo - det har inte hjälpt mitt humör heller att covid-situationen gör att jag med kort varsel blev informerad att jag som gravid inte får vara på jobbet nu från v 20 och måste göra om massa planering för att kunna göra jobbet hemifrån. Saker som jag sett fram emot och som jag aldrig hade kunnat tro i november när jag blev gravid att det skulle vara såhär fortfarande med covid, så måendet har inte varit det bästa heller.
Men i alla fall så skrev vi ett fint kuvert till honom (han kan läsa ganska bra) där det stod Till (namn) från Lillasyster och ett hjärta, sedan inuti på ett kort hade vi skrivit ett meddelande att Lillasyster finns i mammas mage och kommer i slutet av sommaren och lade i ultraljudsbilderna och han kunde först inte tro det och han blev faktiskt JÄTTEGLAD!!! Han nämnde inte en enda gång något om en lillebror så nu känns det helt rätt att vi väntade till efter RUL så att vi visste ifall det skulle bli en bror eller en syster. Igår hade han tydligen berättat för alla på förskolan att han ska få en lillasyster
. Jag är SÅ lättad att han blev glad så nu känns det mycket bättre.