• Jojjo87

BF Augusti 2021

Hej!

Plussade 1/12 och ska på första besöket hos barnmorskan imorgon :) Enligt appen jag har så bör jag vara i vecka 6.

Trött, illamående om jag inte äter regelbundet och otroligt pms bröst.

Hur känner ni andra inför pandemin? Att sambo inte får följa med osv. Mitt första barn så jag känner lite sorg över att göra dom sakerna själv men man får ju bara gilla läget.

• Jojjo87

Hej!

Första graviditeten så det är en helt ny värld jag kliver in i. Har koll på mkt men nu idag kom jag ju på gravidförsäkring. Från när tecknar man den eller ska man skaffa en direkt?

• Jojjo87

Hej allihop!

Hoppas alla mår bra :)

Tänkte kolla lite hur all ställer sig till att gravida räknas som riskgrupp from gravidvecka 20 och har rätt till graviditetpenning pga detta. Gäller om smittorisk inte kan undvikas och man kan inte jobba hemifrån!

• Jojjo87
    Seven Costanza skrev 2021-03-29 18:33:39 följande:

Vad menar du med hur man ställer sig till det? Tänker du att man själv väljer? Jag fick inte välja att jobba vidare utan var tvungen att gå hem - visserligen behöver jag inte gravidpenning eftersom jag kan jobba hemifrån men jag hade absolut inget val utan min chef sa bara att från och med nästa vecka måste du ju jobba hemifrån pga riskgrupp och så bara var det så. Däremot känns det trist ändå trots att jag inte förlorar pengar för de har inte hittat någon vikarie som kan vara på plats i stället för mig (är högstadielärare så när eleverna kommer tillbaka från fjärrundervisningen efter påsklovet så behöver ju någon vuxen finnas till hands) så det kan bli jobbigt ändå.

Vad jobbar du med och vad har din chef sagt? Har hen koll på att gravida är riskgrupp? Vissa chefer verkar ju inte vara så uppdaterade tyvärr.

Formulerade frågan fel kanske, undrade vad andra tycker om det. Och hur det ser ut på andras arbetsplatser.

Min chef hade ingen aning nämligen och vart mest ställd när jag började prata om det och förstod inte alls varför jag inte skulle kunna jobba. Men nu efter att HR haft möte om detta och givit mer info så har jag blivit avstängd. Jobbar i butik så mitt arbete kan inte utföras hemifrån.

Skönt att du kan jobba hemifrån och få betalt som vanligt ändå, det man får från försäkringskassan är inte i närheten av min ordinarie lön. Men hälsan och bebisen kommer först såklart :)
  • Jojjo87
    Holy93 skrev 2021-03-29 14:51:05 följande:

Tycker det är väldigt tråkigt, är hemma nu sen 1.5 vecka pga det. Hade gärna jobbat ett tag till för att kunna spara mer pengar inför bebis men man får tänka på att vara rädd om sig själv och bebisen :)

Ja så tänker jag också. Hälsan och bebisen kommer först :) Så tråkigt att det är dålig information om detta bara då många arbetsgivare inte har en aning om detta.
  • Jojjo87
    Seven Costanza skrev 2021-03-29 19:46:51 följande:

Aha då förstår jag hur du menade. Ja, min chef håller faktiskt riktigt bra koll på alla riktlinjer vad gäller covid men det är väl också för att rektorer regelbundet har möten med de andra rektorerna och deras chefer i kommunen så det är ju uppifrån som infon kommer. En chef i en butik kanske inte har samma nätverkande med andra chefer (såvida det t ex inte är i en matbutik eller klädkedja för då borde ju cheferna för hela koncernen t ex ICA eller HM skicka ut info till all sina butikschefer).

På många sätt har jag ju det bra att jag kan behålla min vanliga lön men chefen kunde ju inte låta bli att säga att det blir dyrt att både betala min lön och för en vikarie som kan hålla koll i klassrummet (det är alltså fortfarande jag som ansvarar för allt med undervisning, rättning och betygsättning men någon måste ju kolla att tekniken funkar, att ingen bråkar med varandra, vakta läxförhör, gå med dem och äta, rastvakta etc) så jag känner mig ändå väldigt mycket till besvär och att den här graviditeten inte blev som jag tänkt mig. Trodde ju att jag hade planerat perfekt att jobba som vanligt på plats fram till skolavslutningen och sedan föda i augusti men i november visste ju ingen att gravida skulle räknas som riskgrupp.

Får man fråga ungefär hur stort inkomstbortfall du får, är det typ halva lönen?

Skrev ett långt svar igår och ser att det inte har kommit med, typiskt :/

Tråkigt att din chef ska påpeka att det bli en belastning för hen. Din hälsa och bebisen kommer i första hand utan att man ska behöva känna sig besvärlig men jag förstår dig. Jag ?ställer? till det endel på mitt arbete också. Men något positivt är att dom slipper permitteringen nu i och med att det blir personalbrist så för att ha möjlighet att ta hjälp av andra så måste permitteringen bort. Och det är bara en fördel :) Jobbar inom en stor klädkedja så tyvärr har all info även där varit otroligt dålig.

Ja men när jag räknade på det där lite snabbt så är det lite mer än häften av lönen som ryker. Pengar är inte allt men jag är van att ha så jag klarar mig och kan spara mkt så det ger mig lite ångest. Och jag lever inte själv som tur är och har min partner som får dra det ekonomiska.
Svar på tråden BF Augusti 2021