Seven Costanza skrev 2021-03-29 19:46:51 följande:
Aha då förstår jag hur du menade. Ja, min chef håller faktiskt riktigt bra koll på alla riktlinjer vad gäller covid men det är väl också för att rektorer regelbundet har möten med de andra rektorerna och deras chefer i kommunen så det är ju uppifrån som infon kommer. En chef i en butik kanske inte har samma nätverkande med andra chefer (såvida det t ex inte är i en matbutik eller klädkedja för då borde ju cheferna för hela koncernen t ex ICA eller HM skicka ut info till all sina butikschefer).
På många sätt har jag ju det bra att jag kan behålla min vanliga lön men chefen kunde ju inte låta bli att säga att det blir dyrt att både betala min lön och för en vikarie som kan hålla koll i klassrummet (det är alltså fortfarande jag som ansvarar för allt med undervisning, rättning och betygsättning men någon måste ju kolla att tekniken funkar, att ingen bråkar med varandra, vakta läxförhör, gå med dem och äta, rastvakta etc) så jag känner mig ändå väldigt mycket till besvär och att den här graviditeten inte blev som jag tänkt mig. Trodde ju att jag hade planerat perfekt att jobba som vanligt på plats fram till skolavslutningen och sedan föda i augusti men i november visste ju ingen att gravida skulle räknas som riskgrupp.
Får man fråga ungefär hur stort inkomstbortfall du får, är det typ halva lönen?
Skrev ett långt svar igår och ser att det inte har kommit med, typiskt :/
Tråkigt att din chef ska påpeka att det bli en belastning för hen. Din hälsa och bebisen kommer i första hand utan att man ska behöva känna sig besvärlig men jag förstår dig. Jag ?ställer? till det endel på mitt arbete också. Men något positivt är att dom slipper permitteringen nu i och med att det blir personalbrist så för att ha möjlighet att ta hjälp av andra så måste permitteringen bort. Och det är bara en fördel :) Jobbar inom en stor klädkedja så tyvärr har all info även där varit otroligt dålig.
Ja men när jag räknade på det där lite snabbt så är det lite mer än häften av lönen som ryker. Pengar är inte allt men jag är van att ha så jag klarar mig och kan spara mkt så det ger mig lite ångest. Och jag lever inte själv som tur är och har min partner som får dra det ekonomiska.