• Lexikon

BF juni 2021

Hej!

Precis fått plus, och lite hemligt ännu. Någon mer som nyss fått ett positivt besked? Vill snabbspola till sommaren nu!

• Svar på tråden BF juni 2021
  • light
    Anonym (Baby#2) skrev 2020-11-02 17:52:12 följande:
    So far, so good! Jag fortsätter hålla tummarna för dig och tror/hoppas att vi får fortsätta denna resan tillsammans. Två veckor av att ta det lugnt, det klarar du! Det kanske kommer kännas som en lång tid, men då kan du ju skriva här med oss och få stöd. Snart är du (vi?) på andra sidan största missfallsrisken, snart är du i vecka 12 <3

Jag är "bara" i v 8 och jag mår såå dåligt nu. Jag undrar om det verkligen är värt det, men sen ser jag på min dotter och inser att i slutändan så är det ju det. Men det är kämpigt att må så här dåligt och vara tillräcklig för dottern. Känner mig som en dålig mamma som inte orkar vara med (behöver sova) eller kan busa lika mycket (behöver vara still pga illamående och yrsel).
    Tack för pepp! <3

Du är en jättebra mamma till din dotter även om du är trött och illamående. Det här är en kort period av hennes liv och hon tar ingen skada av att du behöver ta det lite lugnt ett tag. Ni får mysa och försöka hitta på lugnare aktiviteter. Pussla pyssla se på film. Vecka 8 är ändå en bit in i den värsta perioden så det är inte länge kvar! Tiden går så fort.

Jag har tur som slipper illamående men känner mig också tråkig som är så extremt trött (ihop med deppigheten som varit). Jag spelar tv-spel med min 8-åring, vi har hittat ett som båda tycker är kul nu.. sen tar jag vara på de stunder jag orkar och då prioterar honom och kanske inte att börja storstäda, det får ligga lite efter. Sen läser jag alltid för honom på kvällarna och då ligger vi och pratar en bra stund efteråt så vi får vår tid ändå. Han märker att jag är trött men det är ju alla ibland, det är ingen fara.
  • light
    Louloy skrev 2020-11-03 10:00:17 följande:

Hej vecka 7 här tredje barnet. Mina barn nu är 9 och 7 år.

Välkommen! Jag har en 8-åring :) Spännande att börja om haha.
  • Louloy

Mycket spännande haha mår illa precis hela tiden plus att jag måste även ta hand om en hundvalp haha man är ju inte direkt 20 längre :)

• FnR96

Är det någon mer som blir täppt i näsan som symtom? Jag blir täppt i näsan och så slemmig i halsen under graviditeten. Det var lika förra gången med sonen också.. så äckligt :( redan less på slem som inte släpper.

• Jensan88

Hej alla junimammor!

Jag har en Facebook grupp för oss mammor som väntar barn i juni.

Det är en mindre grupp som ska göra att den känns mer personlig.

Vill du vara med så skicka ett meddelande till mig.

• Anonym (Baby#2)
    light skrev 2020-11-03 10:30:06 följande:

Tack för pepp! <3

Du är en jättebra mamma till din dotter även om du är trött och illamående. Det här är en kort period av hennes liv och hon tar ingen skada av att du behöver ta det lite lugnt ett tag. Ni får mysa och försöka hitta på lugnare aktiviteter. Pussla pyssla se på film. Vecka 8 är ändå en bit in i den värsta perioden så det är inte länge kvar! Tiden går så fort.

Jag har tur som slipper illamående men känner mig också tråkig som är så extremt trött (ihop med deppigheten som varit). Jag spelar tv-spel med min 8-åring, vi har hittat ett som båda tycker är kul nu.. sen tar jag vara på de stunder jag orkar och då prioterar honom och kanske inte att börja storstäda, det får ligga lite efter. Sen läser jag alltid för honom på kvällarna och då ligger vi och pratar en bra stund efteråt så vi får vår tid ändå. Han märker att jag är trött men det är ju alla ibland, det är ingen fara.

Tack, jag försöker att hålla humöret uppe, men det är svårt när man är sängliggandes hela eftermiddagen och kvällen. Minns jag rätt att du skulle på första barnmorskebesöket idag? Hur känns det?

Jag hade också mitt första besök hos barnmorskan idag och det kändes så skönt att få prata om illamåendet och få stöd/hjälp i att må bättre. Fick information av vad som ändrats i rutinerna sen senaste graviditeten och vad som gäller nu med covid. Hon rekommenderade mig att ta influensavaccinet, eftersom vi gravida är i riskgrupp. Det hade jag inte ens tänkt på.
  • light
    Anonym (Baby#2) skrev 2020-11-04 10:50:46 följande:
    Tack, jag försöker att hålla humöret uppe, men det är svårt när man är sängliggandes hela eftermiddagen och kvällen. Minns jag rätt att du skulle på första barnmorskebesöket idag? Hur känns det?

Jag hade också mitt första besök hos barnmorskan idag och det kändes så skönt att få prata om illamåendet och få stöd/hjälp i att må bättre. Fick information av vad som ändrats i rutinerna sen senaste graviditeten och vad som gäller nu med covid. Hon rekommenderade mig att ta influensavaccinet, eftersom vi gravida är i riskgrupp. Det hade jag inte ens tänkt på.
    Vad skönt för dig att få prata med din bm idag! Verkade hon bra, är det samma som du hade vid tidigare graviditet? Vad berättade hon om covid och nya rutiner? 

Jag var också på inskrivning idag ja. Det gick bra. Vi pratade mest om hur jag mår och min oro, utöver de vanliga hälsofrågorna och längd vikt mm. Hon var jättebra och varm och lätt att prata med. Vi pratade om att jag inte vågar berätta för nån att jag är gravid och inte tänker göra det förän jag måste.. om min oro för att förlora barnet under förlossningen om jag klarar mig så långt (höll på att hända senast, slutade i ur-akut snitt och i fick ligga kvar i flera dagar av olika anledningar). Hon bokade en tid med deras läkare nästa vecka så jag ska få prata med henne redan nu om tankar, ev snitt osv. Fick även ny tid hos bm precis innan jul, i vecka 16 då. Kändes skönt att få säga allt jag går och tänker på till någon som har erfarenhet.

Hon nämnde inget om vaccin. Ska fråga läkaren när jag ska dit! :)
  • light
    FnR96 skrev 2020-11-03 17:58:41 följande:

Är det någon mer som blir täppt i näsan som symtom? Jag blir täppt i näsan och så slemmig i halsen under graviditeten. Det var lika förra gången med sonen också.. så äckligt :( redan less på slem som inte släpper.

Ingen egen erfarenhet men har läst om många andra som har samma :) hoppas det släpper snart. Måste ju va extremt jobbigt nu också när alla är livrädda för förkyldningssymtom.
  • borglin

Hej. Fått plus jag med. ser ut att hamna på 20/6

blir mitt tredje barn. men de va ett tag sedan. Grabbarna har hunnit bli 12 och 14.

• EmiliaSol

Hejsan! Enligt min beräkningar ska bf vara 29/6. Är i v 6+1. Har inte supermycket symtom. Ömma bröst, har haft lite molvärk, ev lite tröttare. Jag och min sambo har inga barn sedan tidigare. Var hos gynekolog igår i annat ärende och hon gjorde ett snabbt vul där hon såg antydan till hjärtaktivitet. Så det är ju positivt. Dock väldigt orolig och känns som jag jinxar varje gång jag berättar det för någon jag känner. Jobbar också med ett sådant jobb där många arbetsuppgifter man kan behöva göra ibland är sådant man inte sk göra som gravid, så har behövt berätta för en del kollegor.

Svar på tråden BF juni 2021