• Lexikon

BF juni 2021

Hej!

Precis fått plus, och lite hemligt ännu. Någon mer som nyss fått ett positivt besked? Vill snabbspola till sommaren nu!

• Svar på tråden BF juni 2021
  • Therese356
    Jennipenny skrev 2020-10-30 07:47:12 följande:

Jag är i vecka 7+6 är har knappt inga symptom.... Lite oroväckande då det känns att alla har massa symptom och kräks etc. Jag blir bara akut hungrig jämt, ?måste ha mat nu? och lite tröttare än vanligt, har vilat mitt på dagen 2ggr denna vecka som jag aldrig brukar göra.

Om Det är till någon tröst så hade jag knappt några symtom vid min första graviditet. Den var verkligen symtomfri förutom mot slutet när jag av ytterst lite foglossning och illamående var jag knappt. Vara vid tandborstning
  • Therese356

Mina symtom just nu är: extrem muntorrhet (någon annan som har det? Aldrig upplevt innan på detta viset så bidrar till att jag dricker en massa......hjälper bara kort stund). Ömma bröst emellanåt. Ingen jätte aptit som innan. Sötsaker är inte jätte gott. Lite illamående vid tandborstning. Har också svårt för dofter. Väldigt trött.

• light
    Therese356 skrev 2020-10-30 19:37:03 följande:

Mina symtom just nu är: extrem muntorrhet (någon annan som har det? Aldrig upplevt innan på detta viset så bidrar till att jag dricker en massa......hjälper bara kort stund). Ömma bröst emellanåt. Ingen jätte aptit som innan. Sötsaker är inte jätte gott. Lite illamående vid tandborstning. Har också svårt för dofter. Väldigt trött.

Nej du är inte ensam om deppigheten! Har läst om det och det verkar va normalt.. jag har varit totalt nere och tvivlat på allt. Förhållandet, att skaffa ett till barn, livet över lag, bara blah... Plötsligt vill jag ingenting och räknar hur många dagar jag har på mig att ångra mig istället för hur många dagar det är till missfallsrisken sjunker :/

Jag är också torr i munnen och törstig hela tiden typ. Har börjat ha med mig vattenflaska överallt
  • Anonym (Baby#2)

Jag har också haft en del muntorrhet, men det har lugnat sig nu. Det är därför det är extra viktigt att borsta tänderna noga under en graviditet, för att man ofta får just muntorrhet och kan få problem med tänder och tandkött. Det sa min tandläkare till mig vid min förra graviditet.
  • Therese356
    light skrev 2020-10-30 23:52:14 följande:

Nej du är inte ensam om deppigheten! Har läst om det och det verkar va normalt.. jag har varit totalt nere och tvivlat på allt. Förhållandet, att skaffa ett till barn, livet över lag, bara blah... Plötsligt vill jag ingenting och räknar hur många dagar jag har på mig att ångra mig istället för hur många dagar det är till missfallsrisken sjunker :/

Jag är också torr i munnen och törstig hela tiden typ. Har börjat ha med mig vattenflaska överallt

Ja, det är väl vanligt men känns så främmande när man inte känt en sån deppighet på flera flera år!! Är ju överlag en känslig människa men kände inte alls så vid min förra graviditet så nu inser jag verklìgen att alla graviditeter är olika... Hoppas det ska gå över för oss båda!

Riktigt jobbigt med muntorrhet, folk som inte vet i min omgivning tror väl att jag har diabetes! Haha!
  • Jennipenny
    Therese356 skrev 2020-10-30 19:33:19 följande:

Om Det är till någon tröst så hade jag knappt några symtom vid min första graviditet. Den var verkligen symtomfri förutom mot slutet när jag av ytterst lite foglossning och illamående var jag knappt. Vara vid tandborstning

Oh ja alltid skönt att höra att det inte är något ovanligt att inte ha några symptom! :)
  • Anonym (U)

Yes, muntorrhet har jag med fått!
  • light

Har ni tips för att få fart på magen eller? Haha jag är så förstoppad och uppsvälld. Tycker jag dricker mycket vatten och äter mycket fibrer men det hjälper inte. Blir tokig. Har köpt massa kiwi nu, ska testa att överäta det.

Har för övrigt skrivit in mig nu, ska på första samlar på onsdag. Fick en blödning dagen efter jag ringd mvc såklart så är lite nervös men tänkte även ringa min läkare imorgon och be att få komma på en koll innan onsdag...

• Anonym (Baby#2)
    light skrev 2020-11-01 20:58:42 följande:

Har ni tips för att få fart på magen eller? Haha jag är så förstoppad och uppsvälld. Tycker jag dricker mycket vatten och äter mycket fibrer men det hjälper inte. Blir tokig. Har köpt massa kiwi nu, ska testa att överäta det.

Har för övrigt skrivit in mig nu, ska på första samlar på onsdag. Fick en blödning dagen efter jag ringd mvc såklart så är lite nervös men tänkte även ringa min läkare imorgon och be att få komma på en koll innan onsdag...

Mycket vatten, som du redan nämnt. Sen är äpple, katrinplommon och päron bra för att få igång magen. Vår BVC sköterska har även sagt att mosad banan kan hjälpa (visst, fokus barn, men borde ju vara samma för oss?). Tydligen utsöndras något när man mosar bananen, som kan ge en mjukgörande effekt på magen. Då ska det helst vara en mogen banan, som har lite svarta fläckar på skalet. Grön/gula bananer ska ha motsatt effekt.

Prata med din barnmorska, hon kan säkert ge dig tips på medicin som kan funka. Exempelvis laktulos? Det bästa är som sagt att rådfråga med barnmorskan :)

Jag förstår att du blev orolig för blodet. Även om det är helt normalt med sköra slemhinnor och att blöda lite, så skulle jag nog också bli nervös. :) hoppas du får en tid hos din läkare och kan bli lugnad. Troligtvis är det ju inga problem, och allt är som det ska. <3

Kul att du ska få komma till barnmorskan på första besöket. Jag har också min på onsdag :)
  • rutins

Hej!

Jag har har nu fått 2-3 orange/rosa småblödningar. Om det jag får det, så får jag en lite blödning(?ej röd) på morgonen sen lägger det sig. Försöker intala mig själv att det är vanligt med mindre blödningar tidigt i graviditeten. Men är så orolig för MA/MF..

Är i v 5+5 och har följande symptom:
    Ömma bröst
    Kissnödigare
    Molvärk (liknande mensvärk)
    Extrem trötthet på kvällarna
    Trög i magen

När man radar upp alla "symptom" så är det ju ett gäng. Men inget illamående. Och egentligen inga "nya" symptom sen jag plussade.

Är jag ensam om detta? Småblödningar, inget illamående samt inga nya symptom? 

Svar på tråden BF juni 2021