• Lexikon

BF juni 2021

Hej!

Precis fått plus, och lite hemligt ännu. Någon mer som nyss fått ett positivt besked? Vill snabbspola till sommaren nu!

• Svar på tråden BF juni 2021
  • Louloy

Är det någon som äter åksjukepiller? Jag mår illa från morgon till kväll det tar knäcken på mig :(

• Anonym (Baby#2)
    Louloy skrev 2020-11-05 07:10:06 följande:

Är det någon som äter åksjukepiller? Jag mår illa från morgon till kväll det tar knäcken på mig :(

Jag ska nog börja äta postafen idag, för jag klarar inte av att jobba så som det ser ut just nu. Jag förstår dig helt och hållet, jag är också helt knäckt.
    light skrev 2020-11-04 13:40:57 följande:

Vad skönt för dig att få prata med din bm idag! Verkade hon bra, är det samma som du hade vid tidigare graviditet? Vad berättade hon om covid och nya rutiner? 

Jag var också på inskrivning idag ja. Det gick bra. Vi pratade mest om hur jag mår och min oro, utöver de vanliga hälsofrågorna och längd vikt mm. Hon var jättebra och varm och lätt att prata med. Vi pratade om att jag inte vågar berätta för nån att jag är gravid och inte tänker göra det förän jag måste.. om min oro för att förlora barnet under förlossningen om jag klarar mig så långt (höll på att hända senast, slutade i ur-akut snitt och i fick ligga kvar i flera dagar av olika anledningar). Hon bokade en tid med deras läkare nästa vecka så jag ska få prata med henne redan nu om tankar, ev snitt osv. Fick även ny tid hos bm precis innan jul, i vecka 16 då. Kändes skönt att få säga allt jag går och tänker på till någon som har erfarenhet.

Hon nämnde inget om vaccin. Ska fråga läkaren när jag ska dit! :)

Skönt för dig att du trivs med din barnmorska och att du fick det stöd du behövde just nu! Och det är superbra att barnmorskan tog din oro på allvar så du får träffa läkare <3 känner du att du skulle vilja ha ett planerat snitt? Jag kan inte ens föreställa mig traumat i att nästan förlora barnet vid förlossningen. Jag hoppas att du kan få hjälp att bearbeta det och få extra stöd vid förlossningen sen <3

Jag fick en ny barnmorska, min gamla hade slutat. Jag är supernöjd, känner mig trygg och nöjd än så länge. Angående covid sa hon att partnern tyvärr inte får följa med på besök och ultraljud. Hon sa att båda två blir topsade/testade vid ankomst till förlossning och att de rekommenderar isolering och föräldraledighet från ca v 36. Allt för att jag ska få en säker och trygg förlossning när det blir dags. Man vill ju helst inte sitta på förlossningen med covid och föda barn....

Angående vaccinet sa hon ju att det är frivilligt, men eftersom vi gravida är i riskgrupp så rekommenderas det att ta influensavaccinet i år. :) hon sa även att det inte ska tas innan v 16, så ingen av oss har någon brådska än! Prata med din barnmorska om det, du kan säkert få mer info genom henne :)
  • Anonym (Baby#2)
    EmiliaSol skrev 2020-11-04 20:59:30 följande:

Hejsan! Enligt min beräkningar ska bf vara 29/6. Är i v 6+1. Har inte supermycket symtom. Ömma bröst, har haft lite molvärk, ev lite tröttare. Jag och min sambo har inga barn sedan tidigare. Var hos gynekolog igår i annat ärende och hon gjorde ett snabbt vul där hon såg antydan till hjärtaktivitet. Så det är ju positivt. Dock väldigt orolig och känns som jag jinxar varje gång jag berättar det för någon jag känner. Jobbar också med ett sådant jobb där många arbetsuppgifter man kan behöva göra ibland är sådant man inte sk göra som gravid, så har behövt berätta för en del kollegor.

Jag förstår att det känns jobbigt att berätta, men det är ju helt rätt utifrån din situation :) spännande att ni sett antydan till hjärtslag! Det är bara att fortsätta hålla tummarna och vänta ut dessa jobbiga första veckor.
    borglin skrev 2020-11-04 14:15:30 följande:

Hej. Fått plus jag med. ser ut att hamna på 20/6

blir mitt tredje barn. men de va ett tag sedan. Grabbarna har hunnit bli 12 och 14.

Grattis till pusset! :)
  • Louloy

[quote=80748503][quote-nick]Anonym (Baby#2) skrev 2020-11-05 07:36:06 följande:[/quote-nick]

Jag ska nog börja äta postafen idag, för jag klarar inte av att jobba så som det ser ut just nu. Jag förstår dig helt och hållet, jag är också helt knäckt.

Tog en halv postafen nyss. Hoppas det räcker :/ har inte mått såhär illa med tidigare barn... Har inte varit gravid på 8 år så inte 20 längre haha

• rutins
    EmiliaSol skrev 2020-11-04 20:59:30 följande:

Hejsan! Enligt min beräkningar ska bf vara 29/6. Är i v 6+1. Har inte supermycket symtom. Ömma bröst, har haft lite molvärk, ev lite tröttare. Jag och min sambo har inga barn sedan tidigare. Var hos gynekolog igår i annat ärende och hon gjorde ett snabbt vul där hon såg antydan till hjärtaktivitet. Så det är ju positivt. Dock väldigt orolig och känns som jag jinxar varje gång jag berättar det för någon jag känner. Jobbar också med ett sådant jobb där många arbetsuppgifter man kan behöva göra ibland är sådant man inte sk göra som gravid, så har behövt berätta för en del kollegor.

Hej,

Jag har också BF 29/6 :) har även liknande symptom som dig och har inte heller barn sen tidigare, vilket sammanträffande. GRATTIS till er iaf :) 
  • light
    Anonym (Baby#2) skrev 2020-11-05 07:36:06 följande:

Jag ska nog börja äta postafen idag, för jag klarar inte av att jobba så som det ser ut just nu. Jag förstår dig helt och hållet, jag är också helt knäckt.Skönt för dig att du trivs med din barnmorska och att du fick det stöd du behövde just nu! Och det är superbra att barnmorskan tog din oro på allvar så du får träffa läkare <3 känner du att du skulle vilja ha ett planerat snitt? Jag kan inte ens föreställa mig traumat i att nästan förlora barnet vid förlossningen. Jag hoppas att du kan få hjälp att bearbeta det och få extra stöd vid förlossningen sen <3

Jag fick en ny barnmorska, min gamla hade slutat. Jag är supernöjd, känner mig trygg och nöjd än så länge. Angående covid sa hon att partnern tyvärr inte får följa med på besök och ultraljud. Hon sa att båda två blir topsade/testade vid ankomst till förlossning och att de rekommenderar isolering och föräldraledighet från ca v 36. Allt för att jag ska få en säker och trygg förlossning när det blir dags. Man vill ju helst inte sitta på förlossningen med covid och föda barn....

Angående vaccinet sa hon ju att det är frivilligt, men eftersom vi gravida är i riskgrupp så rekommenderas det att ta influensavaccinet i år. :) hon sa även att det inte ska tas innan v 16, så ingen av oss har någon brådska än! Prata med din barnmorska om det, du kan säkert få mer info genom henne :)

Oj! Hon sa ingenting om det där till mig. Men kanske för att vi hade så mycket annat så hon kanske inte ville lägga mer oro i mina händer. Var i landet bor du, om jag får fråga? Jag bor i Stockholm så undrar mest om det borde gälla mig med eller om det är olika..
  • Anonym (Baby#2)
    light skrev 2020-11-05 08:06:45 följande:

Oj! Hon sa ingenting om det där till mig. Men kanske för att vi hade så mycket annat så hon kanske inte ville lägga mer oro i mina händer. Var i landet bor du, om jag får fråga? Jag bor i Stockholm så undrar mest om det borde gälla mig med eller om det är olika..

Jag bor i Norrbotten, så det kan helt klart vara olika rekommendationer. :)
  • Ewi

Beräknad med 3:an till 10/6. De äldre är 8 och 11. Har inget minne av att jag mådde såhär illa vid tidigare graviditeter men är ju äldre nu. Svårt att dölja på jobbet men vill inte säga något än, då jag är chef och det kommer bli oroligt på mottagningen när det kommer fram att jag ska vara borta och någon tf ska ta vid.

Gjort VUL där vi såg 1 foster med konstaterade hjärtslag den här veckan och ska på NIPT om 2v. Sen kanske jag vågar berätta för familjen åtminstone.

• Emmuu89

Hej! Hoppar in på den här tråden ???? Grattis till alla plus!!!

Här plussade vi lite oväntat den 23/10 med barn nr 2. Tyvärr vet jag inte 100% säkert när, var och hur än ???? Lider av pco så jag har grymt oregelbunden mens så tog ett test så där på magkänsla.... Har dock mina misstankar om när detta under skett men samtidigt så kan det vara helt fel med. Enligt min "magkänsla" så bör mitt bf ligga mellan 7/6 och 16/6 ???? Men kan vara allt från mitten av maj till slutet av juni. Var på inskrivningssamtal i veckan och fick barnmorskan att förstå att det verkligen är super osäkert när och fick ett TUL inbokat. Tyvärr måste jag vänta ända till 17/11 innan jag får veta ????????

Plusset var väldigt överraskande och otroligt efterlängtat för oss. Sonen som är född 2017 tog oss 6,5 år och mängder av ferilitetsutredningar och en chansning på ett naturläkemedel att få till så drömmen om ett syskon kändes typ omöjligt. Men tydligen hade vi tur en gång till ????????

Med sonen hade jag rätt bra koll på när var och hur och felade endast med 3 dagar när vi var på ultraljudet i v.20 ???? så att inte veta alls och en skillnad på typ v.6 och v.13 skrämmer mig liiite....

• Therese356

Känns grymt frustrerande men är sååå förkyld. Legat snart 1 vecka och är helt utmattad och slut och på måndag har jag mitt tidiga ultraljud som jag väntat så länge på... inser att jag troligen behöver byta den tiden och vänta ännu längre. Kasst!!!

Någon mer som blivit sjuk lättare under graviditeten? Andra gången jag är förkyld och riktigt dålig och det är inte likt mig.

Gjorde Corona test igår som jag väntar svar på...

Svar på tråden BF juni 2021