• Anonym (Förtvivlad mamma)

Barnen känner sig oönskade!

Bakgrund: Jag och barnens pappa separerade som vänner och har båda träffat någon ny. Min förhoppning var att vi skulle kunna umgås allihopa och ses t ex när barnen fyller år. Min nya (som inte bor i samma stad) är helt öppen för detta, förstår att barnens bästa alltid går först och tycker bra om barnens pappa.

Dessvärre är barnens pappa och hans nya av en annan uppfattning. Det började med att barnen påtalade att de kände att hon inte tyckte om dem, att de inte kände sig välkomna och helst inte ville träffa henne och hennes barn mer. Jag pratade såklart med deras pappa som menade att så inte alls var fallet. Men han var också väldigt tydlig med att det inte fanns någon anledning att jag fick träffa den nya och att det inte fanns någon anledning att göra saker ihop. 

(Vid det enda tillfälle jag träffat henne gjorde hon klart att jag inte var önskvärd genom ett mycket kort sätt och sura blickar. Ungefär detsamma som barnen beskrivit att de upplever).

Han började också dra sig undan från all kontakt med mig och avsäga sig all information om barnen när de är hos mig. Till saken hör att jag pga sjukdom vissa dagar är i behov av viss praktisk hjälp - som att ta barnen till skolan - vilket han sagt tidigare att han alltid kommer ställa upp och hjälpa till med. Detta då jag lämnade familj och vänner och flyttade 30 mil för hans skull (det var redan innan vi skaffade barnen) och inte har någon annan att vända mig till. Ber aldrig om hjälp med något annat än barnen och när jag gör det så rör det sig om enstaka gånger/vecka. 

Jag har sagt till honom nu att jag helt enkelt får försöka klara det så bra som möjligt själv och alltid kommer göra mitt yttersta, men att det kommer innebära att barnen vissa dagar inte kommer iväg till skolan eller aktiviteter för att min kropp strejkar. 

Jag är så ledsen över att han verkar sumpar relationen till sina barn genom att ignorera deras känslor. Barnen vet och ser att jag kämpar för att klara av vardagen och påpekar (utöver att de ogillar hans nya), att deras pappa har blivit "elak" mot mig.

Vet inte vad jag ska göra. Har fram tills nu försökt vara positiv gentemot barnen och påtala hur mycket deras pappa älskar dem och att han alltid kommer lyssna om de påtalar vad de känner. Men jag orkar inte mer. Det är som en kniv i hjärtat varje gång de uttrycker att de inte längre tycker om sin pappa och att de känner att hans nya önskar att de inte fanns. Vill inte att de ska behöva vara hos honom om de känner så, men vill samtidigt att de ska ha en relation med sin pappa och jag skulle dessutom omöjligt klara av att ta hand om dem på heltid. 

Vad ska jag göra? 

• Svar på tråden Barnen känner sig oönskade!
  • Ess
    Tow2Mater skrev 2020-09-21 17:02:43 följande:

Se till att få hela vårdnaden. Vill han inte ha barnen vill han inte, oavsett. Annars slutar det ju till slut med att ni båda kommer forlora vårdnaden om inte barnen kommer iväg till skolan.

Ja, ts bör prata allvar med exet. Ställer han inte upp och kör dem till skolan så får han skriva över vårdnaden på ts så att hon blir berättigad hjälp.

Men sen är ju frågan om hon kommer få hjälp trots det om han har umgänge med barnen och bor så nära. Hade han övergett dem så hade det varit annorlunda.

Hon kan ju alltid prata med elevhälsoteamet på skolan hur de tycker hon kan lösa problemet, för kommer inte barnen till skolan så kommer de ändå bli inkopplade, och då kan det va bra för ts att ha pratat med dem innan.
  • ventilera mera
    Anonym skrev 2020-09-21 16:20:59 följande:
    Va??? Ringer du till soc för den skitsaken?
    Snälla säg att du ringer "rätt" förälder först iallafall!
    "Jag" ringer inte till Soc för den "skitsaken". Våra regler säger att i det fall en förälder vägrar hämta sjuka barn så ska man ringa socialjouren. Ska. Som i måste. 

Eller du tycker kanske att en pappa, för ja, det är genomgående pappor som testar att skylla på att det inte är "deras vecka"... är en bra pappa? Inte vet jag, men min reaktion när skolan har ringt om MINA barn är "hämta så snabbt som möjligt" vare sig det är min eller exets vecka. Och samma tänker exet när de får tag i honom istället för mig.

I de fall vårdnadshavarna har angett vem som ska ringas först gör man naturligtvis det, men om en unge ligger och spyr, bryr man sig jättemycket om vilken förälder man ringer först då? Nej, det gör man inte. Man bryr sig om sin elev som mår dåligt och behöver en förälder. Säger då den man råkat ringa först "Det är inte min vecka, jag ringer/kan du ringa mamma/pappa?" så är det helt okej.

Och om det var svårt att förstå, så provar man naturligtvis BÅDA vårdnadshavarnas nummer och socjouren kommer bara upp som alternativ om man får det väldigt tydligt bekräftat att vederbörande verkligen inte tänker komma och hämta... men gissa vad? Man behöver faktiskt bara nämna ordet så brukar folk dyka upp.

Vad det landar i här, och vad det i TS fall handlar om, är att man har ansvar för sina barns välbefinnande hela tiden. Och vi för oss som jobbar med de här barnen, så går faktiskt barnen före föräldrarnas behov av att inte behöva ta ansvar 50% av tiden.
  • Anonym (ace)
    ventilera mera skrev 2020-09-21 15:53:09 följande:
    Fortfarande, nej. Oavsett vad du säger eller tycker eller whatever. 
    Vad jag sa var inte min åsikt, utan vad som finns i lagen. Och anledningen till att jag säger det är för att jag VET det på grund av att jag har ett arbete som kräver att jag har kunskap om ämnet.

Så, en gång till. Barnen ska komma till skolan eftersom de har skolplikt. Det spelar ingen som helst roll att vårdnadshavare har "ansvaret varannan vecka" eftersom bara det faktum att de ÄR VÅRDNADSHAVARE gör att de ständigt har ansvaret för att barnen ska komma till skolan. Skolan och lagen skiter fullkomligt i vad du som förälder/vårdnadshavare tycker att du kommit överens om med ditt ex, för kommer inte barnet till skolan så spelar det ingen roll var barnet bor den veckan. 
    Båda vårdnadshavarna är lika ansvariga för att barnet eller barnen kommer till skolan, oavsett vilken vecka det är.
    Att blanda in "du går inte hem till exet för att...." är bara löjligt, för skolplikten är enligt lag, resten är bara blaj och ordbajs för att du ska få fram din åsikt som fakta, vilket den inte är.

På samma sätt fungerar det om en elev i skolan blir sjuk eller gör illa sig under skoldagen. Man ringer först till en vårdnadshavare, sen till den andra vårdnadshavaren. Kanske har man en sambo eller maka/make som man vill ha in som nummer två på "sin" vecka, och visst ringer man vederbörande då, men bara för att det är "fel vecka" så är det inte så att man slipper undan sitt ansvar.

Och ja, det finns konsekvenser som kickar in om man fortfarande tror att man står över lagen. Jag har varit med om vårdnadshavare som vägrat hämta magsjuka barn för att det inte är "deras vecka" och då ringer man socialjouren istället. Du kan själv räkna ut vad som händer efter det.
    Nu är du ute och cyklar igen. Ja, skolplikt. Ja, 100% förälder 100% av tiden. Men om ingen av föräldrarna tar barnen till skolan så är BÅDA föräldrarna ansvariga. Men jo, pappan kan i detta fallet också ta ansvar och hyra in en nanny/liknande som kan ta barnen till skolan de aktuella dagarna, så får de dela på kostnaden.
  • ventilera mera
    Anonym (ace) skrev 2020-09-22 01:10:51 följande:
    Nu är du ute och cyklar igen. Ja, skolplikt. Ja, 100% förälder 100% av tiden. Men om ingen av föräldrarna tar barnen till skolan så är BÅDA föräldrarna ansvariga. Men jo, pappan kan i detta fallet också ta ansvar och hyra in en nanny/liknande som kan ta barnen till skolan de aktuella dagarna, så får de dela på kostnaden.
    Och på vilket sätt skiljer det sig från det jag sa menar du?
  • Anonym
    ventilera mera skrev 2020-09-21 18:50:32 följande:
    "Jag" ringer inte till Soc för den "skitsaken". Våra regler säger att i det fall en förälder vägrar hämta sjuka barn så ska man ringa socialjouren. Ska. Som i måste. 

Eller du tycker kanske att en pappa, för ja, det är genomgående pappor som testar att skylla på att det inte är "deras vecka"... är en bra pappa? Inte vet jag, men min reaktion när skolan har ringt om MINA barn är "hämta så snabbt som möjligt" vare sig det är min eller exets vecka. Och samma tänker exet när de får tag i honom istället för mig.

I de fall vårdnadshavarna har angett vem som ska ringas först gör man naturligtvis det, men om en unge ligger och spyr, bryr man sig jättemycket om vilken förälder man ringer först då? Nej, det gör man inte. Man bryr sig om sin elev som mår dåligt och behöver en förälder. Säger då den man råkat ringa först "Det är inte min vecka, jag ringer/kan du ringa mamma/pappa?" så är det helt okej.

Och om det var svårt att förstå, så provar man naturligtvis BÅDA vårdnadshavarnas nummer och socjouren kommer bara upp som alternativ om man får det väldigt tydligt bekräftat att vederbörande verkligen inte tänker komma och hämta... men gissa vad? Man behöver faktiskt bara nämna ordet så brukar folk dyka upp.

Vad det landar i här, och vad det i TS fall handlar om, är att man har ansvar för sina barns välbefinnande hela tiden. Och vi för oss som jobbar med de här barnen, så går faktiskt barnen före föräldrarnas behov av att inte behöva ta ansvar 50% av tiden.
    Ok, bra. Då ringer du inte soc för den skitsaken.
    Varför gör du en sån lång utläggning istället för att bara skriva det?

Fast det får mig att undra varför du skrev följande: " Jag har varit med om vårdnadshavare som vägrat hämta magsjuka barn för att det inte är "deras vecka" och då ringer man socialjouren istället.". Inlägg #48.

OCh att du sen hotar med soc? 
    "Man behöver faktiskt bara nämna ordet så brukar folk dyka upp."

Det är tur att inte lärare/dagisfröknar betedde sig som hormonstinna, maktgalna poliser när mina barn var små!
    Är du en sån som räknar när sekunderna till hämtningsdags också, en sån som får tuppjuck de luxe om en förälder skulle hastat in på vägen någon enstaka gång och köpt ett par liter mjölk och är tio minuter sen?
  • Anonym (Förtvivlad mamma)

Uppdatering från mig:

Efter att ha försökt lösa situationen bad jag tillslut familjerätten om hjälp. Barnens pappa var på dessa möten väldigt tillmötesgående och sa sig vilja vara med barnen så mycket som möjligt och gärna ta dem lite extra för att avlasta mig.

Tyvärr var det inget som sedan hände.

Barnen började signalera om ännu större vantrivsel hos sin pappa. Och berättade om hur de fick höra av både honom och hans nya hur dumma och elaka de är. Att de bara ska hålls sig undan, hålla käften och att de bara är i vägen.

Tillslut vägrade de alls gå dit.

Vid nytt samtal med familjerätten påtalade jag detta och föreslog ensam vårdnad som en lösning. Det borde jag aldrig gjort. Resultatet blev att barnens pappa ansåg sig kränkt och illa behandlad av mig och vände sin familj + gemensamma vänner mot mig. Familjerätten gick på hans linje och försvarade beteendet mot barnen med att som pappa är det ofta en större utmaning att ta hand om barn och att stress tex på jobbet kan göra att man inte har det tålamod man borde med sina barn, men rätten att ha dem kvarstår.

För att det ska fungera har jag nu noll kontakt med barnens pappa. Min vecka sköter jag allt och informerar inte honom längre om något (enligt hans önskan). Samma gäller hans veckor. Men det känns hemskt att veta att barnen vantrivs och jag inte kan/får finnas där för dem. Att hans rätt till sina barn går före deras rätt till en trygg och varm hemmiljö.

• Anonym (Olga)
    Anonym (Förtvivlad mamma) skrev 2021-01-29 16:52:47 följande:

Uppdatering från mig:

Efter att ha försökt lösa situationen bad jag tillslut familjerätten om hjälp. Barnens pappa var på dessa möten väldigt tillmötesgående och sa sig vilja vara med barnen så mycket som möjligt och gärna ta dem lite extra för att avlasta mig.

Barnen började signalera om ännu större vantrivsel hos sin pappa. Och berättade om hur de fick höra av både honom och hans nya hur dumma och elaka de är. Att de bara ska hålls sig undan, hålla käften och att de bara är i vägen.

Vid nytt samtal med familjerätten påtalade jag detta och föreslog ensam vårdnad som en lösning. Det borde jag aldrig gjort. Resultatet blev att barnens pappa ansåg sig kränkt och illa behandlad av mig och vände sin familj + gemensamma vänner mot mig. Familjerätten gick på hans linje och försvarade beteendet mot barnen med att som pappa är det ofta en större utmaning att ta hand om barn och att stress tex på jobbet kan göra att man inte har det tålamod man borde med sina barn, men rätten att ha dem kvarstår.

För att det ska fungera har jag nu noll kontakt med barnens pappa. Min vecka sköter jag allt och informerar inte honom längre om något (enligt hans önskan). Samma gäller hans veckor. Men det känns hemskt att veta att barnen vantrivs och jag inte kan/får finnas där för dem. Att hans rätt till sina barn går före deras rätt till en trygg och varm hemmiljö.

Ja det är något helt stört med detta nya pappa-upplägg. Pappan har i familjerättens ögon bara rättigheter, inga skyldigheter.

De är skyldiga att göra en utredning utifrån vad som är bäst för barnen! Det här är ju vidrigt! Det gör ju att du inte kan skydda barnen utan att riskera sitt eget umgänge med dem. Att kritiken mot pappan tolkas som umgängessabbotage.

Kan skolan hjälpa till här? Typ att barnen får till en skolpsykolog och att dessa möten loggas? Tänker att du behöver ha mer stöd här mot honom.

Har du någon kontakt med hans familj som du kan ringa och förklara sin oro för barnen? Om de kan hjälp till här?
  • Anonym (R)
    Anonym (Förtvivlad mamma) skrev 2021-01-29 16:52:47 följande:

Uppdatering från mig:

Så vidrigt!! Hur gamla är barnen?
  • Anonym (mmm)

Du kan givetvis gå vidare till advokat. Familjerätten bestämmer inget. Hur gamla är barnen?

Dessutom är ju vårdnad inte samma som umgänge. Du kunde ha sagt att det var umgänget med pappan som skulle minska eftersom barnen inte vill dit, inte att det handlade om vårdnaden. 
    Är du säker på att barnen inte har det bra hos pappan så går du till advokat! Man gör allt för sin barns bästa. 

• Olivera
    Anonym (Vaz) skrev 2020-09-17 20:14:11 följande:

Det är båda föräldrarnas ansvar att se till att barnen kan komma till skolan. Varför skulle hon vara mer ansvarig än han? Barnen är ju deras hela tiden, inte bara varannan vecka. Alltså om pappan nu har möjlighet och sagt innan att han kan hjälpa till så borde väl han vara den första att hjälpa till, han är ju som sagt också ansvarig för sina barn. Samma om pappan är sjuk.

Alltså tänk nu i coronatider om mamman ligger hemma snorig och hostig, då ska hon inte lämna sina barn, då får ju den andra föräldern lämna.

Bara för att man har barn varannan vecka försvinner inte ansvaret och skyldigheten man har för sina barn.

Håller med, gemensam vårdnad betyder att man hjälps åt att lösa barnens bästa, klart pappan kanske inte heller kan de dagar som behövs pga att han tex kanske behövs för nya barn osv, men då kanske han kan hjälpa till med nån från sin familj el dyl? Utpressning är självklart inte okej, men det är inte heller så att ansvaret för barnen kopplas av och på varannan vecka. Det vore annat om ts ville ha barnvakt för att gå till gymmet typ, men att barnen ska till skolan är ju i barnens intresse, inte ts.
Svar på tråden Barnen känner sig oönskade!