• Ölandstoka

IVF hösten/vintern 2020

Är det fler som är på g med en behandling nu till sensommaren/hösten/vintern? Vore kul att få växla tankar och funderingar.

Jag ska äntligen få börja med en behandling efter att kliniken har haft stängt sedan i mars. Det blir min tredje ivf. Har ruvat på fyra embryon totalt och det sista vi hade i frysen blev jag gravid med men fick sorgligt nog missfall vecka 10 i mars. Så nu ska jag börja om från scratch, var ett år sedan sist så jag kommer knappt ihåg hur det är :P Mens idag, första injektionen gonal-f imorgon!

• Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020
  • Odengatan10
    Lina2302 skrev 2020-09-08 13:31:18 följande:

Hänger gärna på här.. varit igång med IVF sen i början av året. Gjort 1 ET och 2 FET (blastocyster) hittills, alla negativa.

Den här gången har jag självmedicinerat mig med Prednisolon eftersom jag har endometrios och misstänker att det kan vara anledningen och min kropp stöter ifrån sig embryona och därmed blir det ingen implementering. Insättning var igår och fick dessutom tillbaka 2!!! Blastocyster denna gången med grad 3AA och 4BA, så nu är jag ruvare och väääldigt spänd på utfallet ????

Spännande, nu hoppas vi att det fäster!

Jag satt in den 2/9 och har testdag den 13/9.

Intressant med graderingen, sa kliniken det eller frågade du? Jag kör via Carl von Linné i Uppsala och dom har egentligen bara sagt att dom klarade upptiningen och såg fina ut. Av 5 frysta blastocyster så har två inte klarat upptining, den ena ledde till graviditet med MA och den andra får jag som sagt veta om några dagar om den har fäst eller inte. En kvar i frys men känns ju lite osäkert...  Förklarade dom för dig hur de graderade? AA låter ju jättebra! Jag har försökt läsa på lite men har som sagt ingen aning hur mina var graderade
  • Carro9194
    Lunaymar skrev 2020-09-08 11:01:51 följande:

Hej!

Vi har precis haft vårt första möte och nu väntar vi på att jag ska få mens för att kunna starta med första behandlingen. Kul att vi är 3 och kan följas :)

Åh spännande!! :) när beräknar du att du ska ha mens? :)
  • Clemmentina
    Lina2302 skrev 2020-09-08 13:31:18 följande:

Hänger gärna på här.. varit igång med IVF sen i början av året. Gjort 1 ET och 2 FET (blastocyster) hittills, alla negativa.

Den här gången har jag självmedicinerat mig med Prednisolon eftersom jag har endometrios och misstänker att det kan vara anledningen och min kropp stöter ifrån sig embryona och därmed blir det ingen implementering. Insättning var igår och fick dessutom tillbaka 2!!! Blastocyster denna gången med grad 3AA och 4BA, så nu är jag ruvare och väääldigt spänd på utfallet ????

Välkommen hit och spännande med ruvning av två blasocyster! Är också nyfiken på den där graderingen. Vet du vad det betyder? Är AA bäst? :) Håller tummarna för dig!
  • Chajsa
    Lunaymar skrev 2020-09-08 11:01:51 följande:

Hej!

Vi har precis haft vårt första möte och nu väntar vi på att jag ska få mens för att kunna starta med första behandlingen. Kul att vi är 3 och kan följas :)

Verkligen! :D Mitt möte idag gick toppen, pga covid kunde inte mannen vara med men kände mig upplyft på vägen därifrån. Tryggad i att det inte finns så mycket risker med IVF, särskilt inte för barnet, och att det är hälften som får ägg till frysen och slipper gå igenom hela hormonstimuleringen flera gånger. Har också haft någon konstig skam över att göra IVF som helt släppte idag. Min partner är engagerad men tror att detta kommer bli mer känslomässigt för mig än honom, tur att jag har er!

Gynundersökningen visade 7 ägg i varje äggstock idag, så jag hoppas ju att det kan fästa något denna månad innan vi börjar (önsketänkande).

Hursomhelst, får starta upp redan vid nästa mens som är beräknad 22/9 om inte alla IVF- kvinnor visar sig få mens samma vecka och man får köa.

Berätta om er :) Vad sa er utredning och vad är ni mest oroliga för?
  • Chajsa
    Jojjo87 skrev 2020-09-07 16:33:10 följande:

Hej!

Ska nästan vecka på vårat första samtal hos en fertilitetsklinik. Känns otroligt blandat, min sambo vill hålla allt mellan oss. Båda är lättade över att få bollen i rullning så att vi förhoppningsvis kan bli gravida. Hur upplever ni andra att era män är, pratsamma om det eller håller dom det mest mellan er?

Känner igen mig. Min partner vill också hålla det mellan oss, jag är lite kluven. Helst skulle jag vilja vänta med att berätta för någon tills jag (förhoppningsvis) blir gravid, samtidigt finns det ju verkligen en poäng att öppna upp sig om det blir tuffare än man trott. Är också sjukt lättad över att komma igång:)
  • Lina2302
    Odengatan10 skrev 2020-09-08 13:53:29 följande:

Spännande, nu hoppas vi att det fäster!

Jag satt in den 2/9 och har testdag den 13/9.

Intressant med graderingen, sa kliniken det eller frågade du? Jag kör via Carl von Linné i Uppsala och dom har egentligen bara sagt att dom klarade upptiningen och såg fina ut. Av 5 frysta blastocyster så har två inte klarat upptining, den ena ledde till graviditet med MA och den andra får jag som sagt veta om några dagar om den har fäst eller inte. En kvar i frys men känns ju lite osäkert...  Förklarade dom för dig hur de graderade? AA låter ju jättebra! Jag har försökt läsa på lite men har som sagt ingen aning hur mina var graderade

Jag frågade om graderingen, har frågat varje gång och den bästa jag haft var väl 4AA men finns ju upp till 6 (då är det en hatching blastocyst) .

Så spännande med testdag 13/9, då har vi nästan samtidigt:) kände du något speciellt symptom den gången du blev gravid (MA) eller nu när du ruvar? Jag har känt svag mensvärk första dagarna efter insättning varje gång, gör det nu också..
  • Lina2302
    Clemmentina skrev 2020-09-08 14:12:51 följande:

Välkommen hit och spännande med ruvning av två blasocyster! Är också nyfiken på den där graderingen. Vet du vad det betyder? Är AA bäst? :) Håller tummarna för dig!

Tack! :) Ja AA är bäst och sen är graderingen 1-6 och mina har varit 3-4 med varierande A och B, får man C tror jag de kasseras. Från 3 räknas det som en fullgången blastocyst vad jag har förstått det som. :)
  • Jojjo87
    Chajsa skrev 2020-09-08 15:05:24 följande:

Känner igen mig. Min partner vill också hålla det mellan oss, jag är lite kluven. Helst skulle jag vilja vänta med att berätta för någon tills jag (förhoppningsvis) blir gravid, samtidigt finns det ju verkligen en poäng att öppna upp sig om det blir tuffare än man trott. Är också sjukt lättad över att komma igång:)

Jag vill gärna ha någon mer än honom att prata av mig om allt. Vill inte tjata håll i huvudet på han mer än vanligt haha!! Jag tror att min partner skäms lite över hela situationen. Han trodde inte att det skulle behöva gå så långt att vi skulle söka hjälp. Och hela det här med att lämna spermaprovet är något som tynger honom men han får fan gilla läget haha jag ska behöva vida upp min fiffi flera ggr om och jag gör det mer än gärna gör att få en bebis.
  • Carro9194
    Chajsa skrev 2020-09-08 14:52:34 följande:

Verkligen! :D Mitt möte idag gick toppen, pga covid kunde inte mannen vara med men kände mig upplyft på vägen därifrån. Tryggad i att det inte finns så mycket risker med IVF, särskilt inte för barnet, och att det är hälften som får ägg till frysen och slipper gå igenom hela hormonstimuleringen flera gånger. Har också haft någon konstig skam över att göra IVF som helt släppte idag. Min partner är engagerad men tror att detta kommer bli mer känslomässigt för mig än honom, tur att jag har er!

Gynundersökningen visade 7 ägg i varje äggstock idag, så jag hoppas ju att det kan fästa något denna månad innan vi börjar (önsketänkande).

Hursomhelst, får starta upp redan vid nästa mens som är beräknad 22/9 om inte alla IVF- kvinnor visar sig få mens samma vecka och man får köa.

Berätta om er :) Vad sa er utredning och vad är ni mest oroliga för?

Gud vad kul! Längtar så tills mitt första möte nästa vecka!!

Vår utredning sa att jag sällan eller aldrig har egen ägglossning, dock så har jag regelbunden mens. Sambon hade toppenbra spermier. Har försökt med letrozol i 6 månader i vintras, jag fick också ovitrelle varje gång men ingenting fäste ändå. Hoppas på det bästa nu :)

Är mest orolig över sprutorna, är väldigt spruträdd!

Vad fick man veta på mötet? :)
  • camper
    Odengatan10 skrev 2020-09-07 16:26:45 följande:

Då håller vi tummarna nu! Lycka till på UL

Vad glad jag blir av responsen. Älskar att vi alla är mitt uppe i detta. Idag fick jag reda på att det finns tre blåsor på ena sidan och två på andra. En förbättring mot första IVF omgången. Ska tillbaks på fredag för en sista koll och sedan blir det ÄP. :)

Nu måste jag sätta mig in i er process. Hur går det?
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020