• Ölandstoka

IVF hösten/vintern 2020

Är det fler som är på g med en behandling nu till sensommaren/hösten/vintern? Vore kul att få växla tankar och funderingar.

Jag ska äntligen få börja med en behandling efter att kliniken har haft stängt sedan i mars. Det blir min tredje ivf. Har ruvat på fyra embryon totalt och det sista vi hade i frysen blev jag gravid med men fick sorgligt nog missfall vecka 10 i mars. Så nu ska jag börja om från scratch, var ett år sedan sist så jag kommer knappt ihåg hur det är :P Mens idag, första injektionen gonal-f imorgon!

• Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020
  • Grustradgarden
    Ölandstoka skrev 2020-08-26 18:44:15 följande:

Och där fick jag spottings..

Det är samma ruvdag som förra ivf som misslyckades så jag kastar in handduken. Skönt att slippa lutinus iaf. Är så konstigt, känner nästan ingenting. Klart jag är ledsen men det känndes väldigt förväntat. Nu väntar en lång cykel, sen blir det fet i oktober ungefär.

Hoppas att det bara är falskt alarm! Så tråkigt annars... men skönt att du redan nu kan fokusera på nästa behandling. Är du via landstinget eller privat?
  • Clemmentina
    Ölandstoka skrev 2020-08-26 18:44:15 följande:

Och där fick jag spottings..

Det är samma ruvdag som förra ivf som misslyckades så jag kastar in handduken. Skönt att slippa lutinus iaf. Är så konstigt, känner nästan ingenting. Klart jag är ledsen men det känndes väldigt förväntat. Nu väntar en lång cykel, sen blir det fet i oktober ungefär.

Åh nej vad trist! Håller tummarna för att det inte kört ännu. :( Måste du vänta en cykel eller varför blir det lång?
  • Linngustafssson18

Hejsan! Här är en till som ska börja nu i höst, närmare bestämt nästa vecka med sprutor. Detta är ett helt nytt forum för mig så är väldigt nervös. Äggplock är beräknat vecka 38, förutsagt att min mens kommer som vi räknat ut.

Jag och min sambo har försökt i lite mer än ett år, och har varit utan preventivmedel i cirkus 2,5-3 år. Vi kommer att utföra denna behandling på Sahlgrenska, GBG.

Hur går det för er? Är det er första runda eller har ni gjort den tidigare?

Önskar oss alla ett plus vid nästa försök. Kram på er.

• Grustradgarden
    Linngustafssson18 skrev 2020-08-26 20:05:16 följande:

Hejsan! Här är en till som ska börja nu i höst, närmare bestämt nästa vecka med sprutor. Detta är ett helt nytt forum för mig så är väldigt nervös. Äggplock är beräknat vecka 38, förutsagt att min mens kommer som vi räknat ut.

Jag och min sambo har försökt i lite mer än ett år, och har varit utan preventivmedel i cirkus 2,5-3 år. Vi kommer att utföra denna behandling på Sahlgrenska, GBG.

Spännande att få sätta igång! Jag går också på Sahlgrenska sedan i februari och har träffat fyra olika läkare totalt.. nu är vår ansvarige läkare Ali och det känns superbra. Min sambo och jag har varit gravida en gång för 9 år sedan... vi slarvade EN gång. Slutade i abort pga studier i usa. inte trodde jag att det skulle bli så svårt när vi väl ville bli med barn. Vi har inga fel på oss bortsett från att jag är överviktig med BMI ca 31. Båda är 30 år gamla.

Blivit plockad av dr nona två gånger efter korta protokoll, en gång i maj (6 ägg varav inget befruktades) och en gång igår. Då fick jag ut 8 ägg, 2 var omogna och 4 av 6 blev befruktade, denna gång via icsi (mikroinjektion). Nona är superförsiktig och jääääättesnäll. Inga onödiga smärtor under plocken. Man får så mycket eller lite smärtlindring man behöver. En del behöver också lugnande. Imorgon är det dags för min första återföring av ett embryo (2-dagars alltså). Börjat med lutinus vaginaltablett imorse. Inte supermysig...

Ett tips är att vara lite mer påläst än jag. Jag har INGEN aning om mina olika provsvar eller värden. Vet inte ens vad jag har för blodgrupp. Ibland känns det lite ?löpande band? hos en del av personalen, men överlag är de supermysiga och peppande. Slutligen - lycka till!
  • Ölandstoka
    Clemmentina skrev 2020-08-26 19:59:26 följande:

Åh nej vad trist! Håller tummarna för att det inte kört ännu. :( Måste du vänta en cykel eller varför blir det lång?

Jag tog ett test bara för att men jo, helt kört.

På min klinik måste man vänta en cykel efter färskförsök och min cykel blir så lång efter alla hormoner i ivf. Så jag räknar med fet kanske i mitten/slutet av oktober.
  • Ölandstoka
    Grustradgarden skrev 2020-08-26 19:00:18 följande:

Hoppas att det bara är falskt alarm! Så tråkigt annars... men skönt att du redan nu kan fokusera på nästa behandling. Är du via landstinget eller privat?

Tyvärr det det helt mörkt ut för den här omgången. Det här var andra via regionen, så en till behandling har vi innan vi måste börja betala.
  • Clemmentina
    Ölandstoka skrev 2020-08-26 21:24:09 följande:

Jag tog ett test bara för att men jo, helt kört.

På min klinik måste man vänta en cykel efter färskförsök och min cykel blir så lång efter alla hormoner i ivf. Så jag räknar med fet kanske i mitten/slutet av oktober.

Äsch vad trist! :( Trot det är samma på vår klinik faktiskt så det låter rimligt. Kroppen behöver återhämta sig. Hur många var det ni fick till frysen nu igen?
  • Clemmentina
    Linngustafssson18 skrev 2020-08-26 20:05:16 följande:

Spännande! Även vi tillhör Sahlgrenska. :) Jag har också träffat en rad läkare och barnmorskor och är i stort sett nöjd med bemötande och allt runt ikring. Vi gjorde vår första behandling på SU i våras (har även gått privat innan) men då gjordes inga återföringar. Fick tillbaka en blastocyst efter någon månad som inte blev något. Nu väntar vi på nästa återföring.
  • Linngustafssson18
    Grustradgarden skrev 2020-08-26 20:41:05 följande:
    Spännande att få sätta igång! Jag går också på Sahlgrenska sedan i februari och har träffat fyra olika läkare totalt.. nu är vår ansvarige läkare Ali och det känns superbra. Min sambo och jag har varit gravida en gång för 9 år sedan... vi slarvade EN gång. Slutade i abort pga studier i usa. inte trodde jag att det skulle bli så svårt när vi väl ville bli med barn. Vi har inga fel på oss bortsett från att jag är överviktig med BMI ca 31. Båda är 30 år gamla.

Blivit plockad av dr nona två gånger efter korta protokoll, en gång i maj (6 ägg varav inget befruktades) och en gång igår. Då fick jag ut 8 ägg, 2 var omogna och 4 av 6 blev befruktade, denna gång via icsi (mikroinjektion). Nona är superförsiktig och jääääättesnäll. Inga onödiga smärtor under plocken. Man får så mycket eller lite smärtlindring man behöver. En del behöver också lugnande. Imorgon är det dags för min första återföring av ett embryo (2-dagars alltså). Börjat med lutinus vaginaltablett imorse. Inte supermysig...

Ett tips är att vara lite mer påläst än jag. Jag har INGEN aning om mina olika provsvar eller värden. Vet inte ens vad jag har för blodgrupp. Ibland känns det lite ?löpande band? hos en del av personalen, men överlag är de supermysiga och peppande. Slutligen - lycka till!
    Ja jag är så taggad, men samtidigt nervös inför vilket "öde" vi kommer gå tillmötes. Vi har inte heller några upptäckta "fel" på någon utav oss, mer än mitt pucko till pojkvän använt anabola en gång i ungdomen( det räcker tydligen en omgång för att förstöra rätt mkt där nere på männen) och jag (lika stort pucko) har rökt hela min ungdom, ca 10 år. Vi är dock inte särskilt gamla, jag är 22 och min sambo 27.

Vad roligt att läsa, det är faktiskt Dr. Nona vi har. Detta dämpade min nervositet en aning. Men är lite skraj för att behöva göra äggplock själv, eftersom partner ej får följa med i rådande situation- Covid-19. Jag ska försöka läsa på så mycket jag kan! Tack för peppen , och detsamma till er!! Hoppas det går vägen för er nu denna vevan!
  • Linngustafssson18
    Clemmentina skrev 2020-08-26 21:38:52 följande:
    Spännande! Även vi tillhör Sahlgrenska. :) Jag har också träffat en rad läkare och barnmorskor och är i stort sett nöjd med bemötande och allt runt ikring. Vi gjorde vår första behandling på SU i våras (har även gått privat innan) men då gjordes inga återföringar. Fick tillbaka en blastocyst efter någon månad som inte blev något. Nu väntar vi på nästa återföring.
    Vad roligt att höra så mycket postivt om Sahlgrenska. Snart är det våran tur!!:) Stort lycka till! Vi är riktiga kämpar.
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020