• Ölandstoka

IVF hösten/vintern 2020

Är det fler som är på g med en behandling nu till sensommaren/hösten/vintern? Vore kul att få växla tankar och funderingar.

Jag ska äntligen få börja med en behandling efter att kliniken har haft stängt sedan i mars. Det blir min tredje ivf. Har ruvat på fyra embryon totalt och det sista vi hade i frysen blev jag gravid med men fick sorgligt nog missfall vecka 10 i mars. Så nu ska jag börja om från scratch, var ett år sedan sist så jag kommer knappt ihåg hur det är :P Mens idag, första injektionen gonal-f imorgon!

• Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020
  • Lunaymar

Hej!

Hoppar in här också då jag har första mötet med läkaren och barnmorskan nästa vecka. Har aldrig gjort IVF förut (vi har försökt i över ett år utan framgång + jag har låga progesteronvärden) och jag vet inte vad jag ska förvänta mig. Är såklart lite nervös.

Är det vanligt att behandlingen börjar på en gång eller gör de ytterligare undersökningar? Tänker att det kan också vara olika från par till par.. hoppas att vi kan följas åt och peppa varandra :)

• Clemmentina
    Ölandstoka skrev 2020-08-19 22:03:09 följande:

Kul att du är igång! Hoppas att det blir bra med dagar, gör de återföringar på helger också?

Ja de kör 18 dagar efter återföring här. Men funkar det inte så kommer jag att få mens redan om ca en vecka (fick på ruvdag 8 med 5dagars och 10 med 2dagars). Lutinus verkar inte skjuta upp min mens vid färskförsök. Och då behöver jag inte testa. Jag har ju sån ångest för att testa, tycker av någon anledning att det är värre med ett negativt test än att bara vänta och få mens. Försöker att inte fundera på när testning ska ske, har tittat ut det perfekta datumet och målat upp en så bra bild i huvudet hur jag testar pos för många gånger. Bara för att få mens en vecka innan det, så känner jag mig så dum. Men det är fullständigt omöjligt att tankarna inte vandrar iväg liiite :)

Ja nu hoppas jag på ägglossning i nästa vecka. De gör återföringar alla dagar i veckan men förmodligen blir det inte aktuellt med helg för mig. I så fall blir ägglossningen väldigt sen.

Förstår dig precis. Det bästa är nog att inte fundera för mycket kring det där med testning. Men den här gången ska mensen inte dyka upp. Det bestämmer vi! :) Hur känns det idag?
  • Clemmentina
    Carro9194 skrev 2020-08-19 22:24:26 följande:

Tack! :)

Det är så tråkigt när man vet att man har haft ägglossning och en ärlig chans men det tar sig ändå inte.. så otroligt orättvist. Försökte med det i 6 månader och varje vul var jättebra, både med fin slemhinna och fin blåsa. Hoppas att det är till fördel när vi nu går vidare till ivf.

Har räknat ut att min nästa mens kommer nån gång mellan 3 och 5 september.

Hur länge har du försökt? :)

Eller hur, så himla trist. De vet ju i alla fall att det är möjligt att stimulera fram en ägglossning tänker jag.

Då hoppas vi ni får börja när du får mens i oktober (om den är regelbunden), annars får du kanske ta Provera. Det gjorde jag!

Vi har försökt i drygt 2,5 år nu. Det blir tredje återföringen för oss (andra ivf:en). Blev gravid vid första försöket men fick ett tidigt missfall i början av året.
  • Clemmentina
    Lunaymar skrev 2020-08-21 00:40:29 följande:

Hej!

Hoppar in här också då jag har första mötet med läkaren och barnmorskan nästa vecka. Har aldrig gjort IVF förut (vi har försökt i över ett år utan framgång + jag har låga progesteronvärden) och jag vet inte vad jag ska förvänta mig. Är såklart lite nervös.

Är det vanligt att behandlingen börjar på en gång eller gör de ytterligare undersökningar? Tänker att det kan också vara olika från par till par.. hoppas att vi kan följas åt och peppa varandra :)

Välkommen! Spännande med möte nästa vecka. Ofta kan man börja vid nästa mens men vissa kliniker har så mycket att göra (särskilt nu när verksamheten varit stängd/begränsad på grund av Covid) att man kan få vänta ytterligare lite. Hoppas ni får starta direkt!
  • Ölandstoka
    Söstrami83 skrev 2020-08-20 23:10:12 följande:

Ooh, det känns så bra! Skulle ha börjat i april, men som för många andra blev det uppskjutet, och nu är det äntligen dags :D Samtidigt är jag halvt livrädd. Hoppas så innerligt att det kommer gå vägen denna gången.

Förra ivfen genererade 2 blaston, varav ett guldägg. Eller det var vad jag trodde, men sen gick det inte hela vägen iallafall pga fosteravvikelser :( Gjorde sent avbrytande i januari.

Jag kommer att köra Menopur igen, fast med lite högre dos. Börjar i morgon, om inget händer... Så overkligt :)

Beklagar verkligen hur det gick. Men det kanske finns någon tröst i att veta att man kan bli gravid? Efter mitt missfall så var det en stark tröst för min del.

Hoppas verkligen att det är nu det går hela vägen :)
  • Ölandstoka
    Clemmentina skrev 2020-08-21 06:59:35 följande:

Ja nu hoppas jag på ägglossning i nästa vecka. De gör återföringar alla dagar i veckan men förmodligen blir det inte aktuellt med helg för mig. I så fall blir ägglossningen väldigt sen.

Förstår dig precis. Det bästa är nog att inte fundera för mycket kring det där med testning. Men den här gången ska mensen inte dyka upp. Det bestämmer vi! :) Hur känns det idag?

Vad skönt att de har öppet alla dagar. Spännande att det närmar sig :) Vet du om det blir med lutinus?

Jag mår bra men lutinus alltså.. Blir så fruktansvärt svullen, det ser inte klok ut :P Annars rullar det på, har varit mycket på jobbet så jag har tänkt på det ganska lite.
  • AnneP
    Ölandstoka skrev 2020-08-21 08:27:46 följande:

Vad skönt att de har öppet alla dagar. Spännande att det närmar sig :) Vet du om det blir med lutinus?

Jag mår bra men lutinus alltså.. Blir så fruktansvärt svullen, det ser inte klok ut :P Annars rullar det på, har varit mycket på jobbet så jag har tänkt på det ganska lite.

Alltså lutinus.. jag mår så fruktansvärt dåligt. Är ju första gången jag använder det. Men är det normalt att ha sån extrem mensvärk ? Sen rd1 har jag haft jätte ont minst 1 gång om dagen, det högger till så hårt att jag måste lägga mig ned. Och tröttheten ska vi inte ens prata om haha. Är på rd4 idag. Jag har precis blivit arbetslös på gott och ont , vet inte om jag hade klarat av att jobba
  • Ölandstoka
    AnneP skrev 2020-08-21 08:38:19 följande:

Alltså lutinus.. jag mår så fruktansvärt dåligt. Är ju första gången jag använder det. Men är det normalt att ha sån extrem mensvärk ? Sen rd1 har jag haft jätte ont minst 1 gång om dagen, det högger till så hårt att jag måste lägga mig ned. Och tröttheten ska vi inte ens prata om haha. Är på rd4 idag. Jag har precis blivit arbetslös på gott och ont , vet inte om jag hade klarat av att jobba

Det är ett väldigt lurigt läkemedel, ger alla möjliga symtom. Jag känner lite som stick i magen, inte alls så ont som du har. Men det är säkert vanligt. Vad jobbigt att du blir trött också, stackars! Det är ju skengraviditetens medicin tyvärr. Är elakt hur gravid många känner sig av det. Men så blir ju många som använder det gravida på riktigt också :)
  • Juni13

Så roligt att följa alla era framgångar för er som just nu ruvar! Håller tummarna!

Idag tog jag de sista vanliga sprutorna så har bara en slutlig kvar natten mellan lör och sön då äggplock är bokat till på måndag 24/8!

Gällande förberedelser har jag fått till mig att inte ha nagellack. Har dock ganska korta naturella akrylnaglar. Har någon av er fått till sig att slipa bort detta?

• AnneP
    Juni13 skrev 2020-08-21 22:48:56 följande:

Så roligt att följa alla era framgångar för er som just nu ruvar! Håller tummarna!

Idag tog jag de sista vanliga sprutorna så har bara en slutlig kvar natten mellan lör och sön då äggplock är bokat till på måndag 24/8!

Gällande förberedelser har jag fått till mig att inte ha nagellack. Har dock ganska korta naturella akrylnaglar. Har någon av er fått till sig att slipa bort detta?

Har också akrylnaglar , ingen som har sagt något!

Lycka till :)
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020