• Anonym (UndrarBara)

Skulle ni behålla ett barn som blev till genom en våldtäkt?

Som frågan lyder. Skulle ni behålla ett barn som blev till genom en våldtäkt.
    Motivera gärna era svar oavsett om svaret är ja eller nej.
    Varför? varför inte?

• Svar på tråden Skulle ni behålla ett barn som blev till genom en våldtäkt?
  • Anonym (Moa)

Jag skulle förhoppningsvis inte ens veta om att det fanns ett barn, eftersom jag hade sett till att få ett dagen eftre piller. Är inte det rutin vid våldtäkt att få ett dagen efter piller?

Eller menar du om man som kvinna skulle vägra dagen efterpiller och sedan visar det sig att man blev gravid?

• Anonym (f)
    Anonym (Moa) skrev 2020-07-20 16:57:20 följande:

Jag skulle förhoppningsvis inte ens veta om att det fanns ett barn, eftersom jag hade sett till att få ett dagen eftre piller. Är inte det rutin vid våldtäkt att få ett dagen efter piller?

Eller menar du om man som kvinna skulle vägra dagen efterpiller och sedan visar det sig att man blev gravid?

Dagen efter-piller har relativt låg säkerhet.
  • Anonym (K)
    Anonym (Moa) skrev 2020-07-20 16:57:20 följande:

Trodde alla visste att dagenefterpiller inte är speciellt säkert?
  • Xenia

Det har säkert funnits massor av kvinnor som blivit våldtagna och sedan gravida. Tänk på hur det går till i krig. Kvinnorna är för fattiga för att kunna betala för en abort/det är kaos efter kriget. När barnet väl är fött så kanske de älskar barnet ändå men hur ska de försörja sig?

Undrar om det finns någon undersökning hur det brukar gå för dessa kvinnor och deras barn. Är de gifta blir de utstötta av sina män, kanske även av sin egen ursrpungsfamilj.

I många fall håller kvinnorna tyst om våldtäkterna, eftersom de anses som en skam för kvinnan.

• Räkan77

Om jag var singel och utan barn och hade en barnlänktan så hade jag nog behållit. Men jag har varit i ett förhållande sen jag var 21 och även om min partner är mycket barnkär tror jag inte han hade klarat av att älska barnet som sitt eget. Så jag skulle göra abort. Om det skulle vara försent hoppas jag att min partner skulle klara av att älska barnet.

• Anonym (Eld)
    Xenia skrev 2020-07-20 18:36:54 följande:

Det har säkert funnits massor av kvinnor som blivit våldtagna och sedan gravida. Tänk på hur det går till i krig. Kvinnorna är för fattiga för att kunna betala för en abort/det är kaos efter kriget. När barnet väl är fött så kanske de älskar barnet ändå men hur ska de försörja sig?

Undrar om det finns någon undersökning hur det brukar gå för dessa kvinnor och deras barn. Är de gifta blir de utstötta av sina män, kanske även av sin egen ursrpungsfamilj.

I många fall håller kvinnorna tyst om våldtäkterna, eftersom de anses som en skam för kvinnan.

Jag läste ett reportage häromdagen som var rätt gammalt om våldtäkterna under Kosovokriget. Och även något som handlade om Bosnienkriget. Där beskrev dom att många kvinnor som redan var gifta aldrig berättade något för sina makar utan födde barnet som om det varit deras mans barn.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Eld) skrev 2020-07-20 08:45:22 följande:

Men så tycker inte jag att man kan tänka. Jag ger min son allt och jag tror att en stark och självsäker vuxen man ska kunna förstå att han kommer från en ondskefull handling men att det inte definierar honom. Att möta ett barn med kärlek, förståelse och ärlighet är nummer ett och jag tror att vem som är hans pappa kommer vara svårt att ta in men samtidigt handlar det ju också om vad han har att luta sig tillbaka på. Och det är min kärlek.

Ett barn är en vinst, och ingen materiell sådan utan en psykisk. Är det egoistiskt? I så fall är det alltid en egoistisk handling att skaffa barn för föräldrarna/föräldern har ofta baktankar med det (man vill ha sällskap, man vill rädda sitt äktenskap, man vill ha en sysselsättning osv).

Jag tror absolut att du älskar ditt barn, de har jag absolut inte sagt något om. Jag skaffa inte barn för att jag är rädd att bli själv eller rädda ett äktenskap. Vi skaffade barn av kärlek och att vara en familj som hittar på saker tillsammans. Inget annat. Sen vet jag inte när dom blir 20 så kan de faktiskt vara så att barnen tycker vi föräldrar är idioter och aldrig mer vill ha kontakt i värsta fall. Att skaffa barn betyder inte alltid att man står dom nära hela livet, men det är ju förstås något man hoppas. Men man vet aldrig och det är ingen garanti för att inte bli ensam.

Jag står fast att ditt barn kanske kommer att må skit den dagen detta kommer fram, sen kanske han inte säger något. Men innerst inne kanske han är trasig.
    Anonym (f) skrev 2020-07-20 11:17:22 följande:

Det här är ju varför jag inte skulle behålla. Jag är ju själv resulatet av en sådan handling, jag fick inte veta det förrän jag var över 30, och då har jag till och med tillåtits umgänge med min pappa periodvis under min uppväxt.Hur kunde min mamma tillåta det har jag undrat. Älskade hon mig inte?

Mina känslor är väldigt, väldigt konfliktfyllda inför det här. Jag känner mig inte lika älskad som mina halvsyskon, och känner mig mindre värd än de som var önskade. Min mamma har sagt att hon inte gjorde abort för att det var inte så vanligt som det är nu.

Jag kan inte ens föreställa mig hur du har det. Hoppas du får hjälp och prata med någon om dina känslor kring detta. Måste vara tuff tillvaro :(
  • Anonym (jag har)
    Anonym (f) skrev 2020-07-20 11:18:11 följande:
    Det får man inte om våldtäkten är dokumenterad tror jag.
    Jo, det får "man". Han. Får umgäge också om han vill ha det. Logikten är att han våldtog mamman, inte barnet och barnet har rätt till sitt ursprung och sina föräldrar oberoende hur barnet kom till.
  • Anonym (dna)
    Xenia skrev 2020-07-20 00:45:11 följande:
    Hur skulle barnet få veta det? Skulle hen kontakta den biologiske fadern och han skulle säga "Nej, jag har aldrig haft något ONS med din mor/med någon alls, däremot har jag våldtagit henne/brukar jag våldta kvinnor"?

Betr om insemination, om mannen sagt "Nej, jag har aldrig donerat sperma". Ja, då skulle jag få säga att efter inseminationen blev jag så glad att jag gick ut och firade, blev full och hamnade i säng med en man.

Förresten får man väl bara veta vilka man är släkt med bland dem som själva lagt upp sitt DNA. Om inte våldtäktsmannen blivit intresserad av släktforskning skulle han inte finnas med i Ancestry. En brottsling lär knappast göra det.

Jag har lite koll på det här med släktforsknings-DNA. Även om inte våldtäktamannen själv väljer att finnas med så kan hans sykson, kusin, tremänning, eller tom ett av hans andra barn finnas med där. Med tur, kunskap och massa detektivarbete kan det visst gå att ringa in misstänkt fader. Absolut inte i alla fall, men det KAN gå 
Svar på tråden Skulle ni behålla ett barn som blev till genom en våldtäkt?