Skulle ni behålla ett barn som blev till genom en våldtäkt?
Som frågan lyder. Skulle ni behålla ett barn som blev till genom en våldtäkt.
Motivera gärna era svar oavsett om svaret är ja eller nej.
Varför? varför inte?
Varför? varför inte?
Jag har ett barn som blev till genom en våldtäkt. Graviditeten upptäcktes sent så jag hade inte så mycket till val annat än att föda barnet. Jag hade många samtal med alla möjliga människor för att reda ut både alternativ och känslor och jag valde att ha kvar barnet och inte låta placera eller adoptera bort barnet men det var verkligen inget lätt beslut åt något håll.
Hade jag upptäckt att jag varit gravid tidigare hade jag gjort abort utan att blinka.
Och varför missade jag (ursäkta spam). Jo, för jag har blivit våldtagen och jag har gjort abort (inte relaterade till varandra) och aborten var värre. Det värsta jag gjort faktiskt. Så en abort efter en våldtäkt skulle vara som ett till övergrepp på mig helt enkelt.
Vill här påpeka att jag är 100 % för kvinnans valfrihet till abort i ALLA lägen, men JAG vill aldrig behöva gå igenom en abort igen.
Nej. Om jag ska skaffa barn så vill jag att det ska vara mott val. Efter en våldtäkt skulle hag nog må för dåligt psykiskt och därför ej vara mitt bästa jag att ta hand om ett barn. (Även om psykisk ohälsa inte behöver betyda ty man är en dålig förälder) Och barnet skulle dessutom påminna mig om förövaren. Nej, jag skulle göra abort utan tvekan.
Tillägg: jag har både gjort abort och blivit våldtagen, ej relaterade till varandra. Aborten var mycket jobbig mentalt. Men mitt val. Våldtäkten påverkar mitt liv negativt idag 30 år senare trots terapi. Jag har fortfarande ptsd och jag har utvecklat panikattacker och diagnostiserats med ångestsyndrom och inte sovit utan sömnmedel på 20 år. Jag var ett barn när jag blev våldtagen vilket kan bidra till att jag inte lyckats komma vidare med terapi. Jag vet inte. Men mentalt skulle jag nog inte klara en våldtäkt igen.
Om jag verkligen längtade efter barn.
Nej, som någon annan skrev, barnets pappa kan när som helst ställa krav och om barnets pappa är en våldtäktsman som utsatt mig för en av de mest kränkande handlingar som existerar är det en can of crazy jag inte på några villkor skulle öppna upp.
Absolut abort, på studs.
Jag hade gjort abort hade inte klarat att ev behöva uppfostra ett barn tillsammans med min våldtäktsman eller behöva ha kontakt med honom i 18år.
Jag hade gjort abort direkt. Jag skulle aldrig kunna leva med att ha en ständig påminnelse om vad som hände mig. Våldtäktsmän får även träffa sina barn så fatta vad sjukt att behöva träffa och co-parent med sin våldtäktsman. Genom barnet kan förövaren även kontrollera ditt liv i hög grad.
Och som någon annan skrev, tänk om barnet växer upp och ser ut som sin pappa.. ska man behöva se sin förövares ansikte varje dag..
Varför? varför inte?
Svår fråga. Är så mycket som spelar roll här.
Skulle behålla om:
*Jag var singel
*Om det inte våldtäkten är något som jag mår så dåligt för. En våldtäkt är aldrig okej, men att tjata till sig ett samlag om den ena egentligen inte vill är ju också en slags våldtäkt. Så kan vara våldtäkt även om det inte gör ont.
*Ifall det är en våldtäkt som skadat mig mycket så skulle jag bara behålla om jag är garanterad ensam vårdnad.
*Om den som genomförde våldtäkten är min pojkvän och om det skedde genom att han tjatade till sig sex och jag ställer upp för att jag inte orkar säga nej fler gånger. (Detta beteende är inte alls okej heller)
*Om förövaren bor långt bort
&Om förövaren skulle dö innan barnet föddes.
Skulle göra abort om:
*Jag är i en relation och förövaren inte är min partner
*Om våldtäckten skadat mig psykiskt eller fysiskt och om jag inte är garanterad att få ensam vårdnad
*Om förövaren är en släkting
*Om förövaren sysslar med andra farliga saker eller håller på med gängkriminalitet.
-Jag är rätt så säker på att jag skulle älska ett barn som kom till från en våldtäkt lika mycket som ett annat barn. Tror att jag skulle ha lättare att gå vidare från det som hänt om det kommer en fin gåva (barnet) efteråt. Har vart med om en hel del jobbiga saker och vart utsatt för endel under mitt 30 åriga liv. Hur än jobbiga saker vart så länner jag inget hat mot någon som skadat mig. Utan idag blivkar jag allt frammåt och känner mig starkare än någonsin.
Men en abort är självklar för mig om den skulle skada den lilla familj jag har idag.