Skulle ni behålla ett barn som blev till genom en våldtäkt?
Som frågan lyder. Skulle ni behålla ett barn som blev till genom en våldtäkt.
Motivera gärna era svar oavsett om svaret är ja eller nej.
Varför? varför inte?
Som frågan lyder. Skulle ni behålla ett barn som blev till genom en våldtäkt.
Motivera gärna era svar oavsett om svaret är ja eller nej.
Varför? varför inte?
Jag hade gjort abort (alt adopterat bortol jag upptäckte grav sent). Hade inte klarat av att ha behålla barnet dom blir en konstant påminnelse av våldtäkten.
Nej, skulle göra abort. Om jag var för långt gången skulle jag adoptera bort barnet, helst till ett annat land.
I och med samtyckeslagen så kan man väl faktiskt dömas för våldtäkt efter tjatsex?
Jag hade tur, jag fick tid redan dagen efter stickan visade positivt. Kan inte tänka mig hur det hade varit att behöva vänta.
Om det var en överfallsvåldtäkt så skulle jag inte behålla barnet, det skulle bli hemskt att försöka förklara för barnet längre fram vem pappan är och genom vilket sätt barnet blev till. Visst, man kan ju ljuga men sanningen brukar ju komma fram. Sedan skulle jag säkert fundera på vilka gener det här barnet bär på.
Om jag skulle blivit våldtagen av min partner kanske jag skulle känna annorlunda. Där har det kanske funnits kärlek innan och jag hade inte direkt behövt ljuga om vem som är pappan och gå in på hur det hela gått till.
Om det var en överfallsvåldtäkt så skulle jag inte behålla barnet, det skulle bli hemskt att försöka förklara för barnet längre fram vem pappan är och genom vilket sätt barnet blev till. Visst, man kan ju ljuga men sanningen brukar ju komma fram. Sedan skulle jag säkert fundera på vilka gener det här barnet bär på.
Om jag skulle blivit våldtagen av min partner kanske jag skulle känna annorlunda. Där har det kanske funnits kärlek innan och jag hade inte direkt behövt ljuga om vem som är pappan och gå in på hur det hela gått till.
Skulle behållt. Det är inte barnets fel att jag skulle blivit våldtagen. Skulle kunna älska barnet iallafall. Man måste försöka sepatera våldtäkten och barnet. Det är nästan samma sak när någon kvinna med barn blir slagen och flyr med sitt barn ifrån sin man. Barnet kommer påminna om den våldsamme mannen hela tiden varje dag. Men inte hatar jag barnet för det fast barnet på pricken liknar sin far.
Men tror du verkligen att allt är genetiskt bestämt?
En våldtäktsmans söner är förutbestämda att själva bli våldtäktsmän? En rånares söner är förutbestämda att bli rånare. En mördares söner är förutbestämda att bli mördare. Etc etc. Får man en dotter, så är dottersönerna dömda?
På vilket sätt blir våldtäktsmannen belönad? Särskilt om han inte vet om det.
Om jag länge längtat efter ett barn och tiden börjar rinna ut så kanske jag behållit barnet. Men då under förutsättning att mannen aldrig fick veta. T ex om det var en okänd våldtäktsman som aldrig åkt fast.
Vad säga till barnet? Ja, antingen att man blivit inseminerad med anonym donator utomlands. Eller att barnet blivit till genom ett ONS (fast det vore lite pinsamt att säga till sitt barn).
Nej, självklart inte. Ska vi belöna våldsmän genom att de får sprida sina gener?
Ni som skulle behålla belönar kriminellt våld.
Det är moraliskt fel och skadligt för hela samhället, enligt min mening. Ni bidrar då till att vi inte får bort de våldbenägna och impulsstyrda männen ur befolkningen.
Om ni behåller det barnet, då har våldsmannen vunnit. Både över er personligen, och alla kvinnor.
Men tror du verkligen att allt är genetiskt bestämt?
En våldtäktsmans söner är förutbestämda att själva bli våldtäktsmän? En rånares söner är förutbestämda att bli rånare. En mördares söner är förutbestämda att bli mördare. Etc etc. Får man en dotter, så är dottersönerna dömda?
På vilket sätt blir våldtäktsmannen belönad? Särskilt om han inte vet om det.
Om jag länge längtat efter ett barn och tiden börjar rinna ut så kanske jag behållit barnet. Men då under förutsättning att mannen aldrig fick veta. T ex om det var en okänd våldtäktsman som aldrig åkt fast.
Vad säga till barnet? Ja, antingen att man blivit inseminerad med anonym donator utomlands. Eller att barnet blivit till genom ett ONS (fast det vore lite pinsamt att säga till sitt barn).