• Anonym (UndrarBara)

Skulle ni behålla ett barn som blev till genom en våldtäkt?

Som frågan lyder. Skulle ni behålla ett barn som blev till genom en våldtäkt.
    Motivera gärna era svar oavsett om svaret är ja eller nej.
    Varför? varför inte?

• Svar på tråden Skulle ni behålla ett barn som blev till genom en våldtäkt?
  • Anonym (bero)
    Cornellia skrev 2021-03-09 15:51:51 följande:

Nej, jag skulle göra abort utan att ens fundera på det.

Annars skulle det innebära att jag måste samarbeta med min våldtäktsman i mer än 18 år, något jag inte alls tror att jag har ett dugg lust med. 

Skulle man kunna säga fader okänd om man vill föda barnet men inte ha fadern med i bilden? Om han nekar till våldtäkt så kan det kanske inte bevisas faderskap heller? Eller skulle han kunna påstå att det var samtycke och därmed hävda rätt till faderskap?
  • Anonym (bero)
    Glinda från Oz skrev 2021-03-09 15:39:11 följande:

Jag hade adopterat bort barnet. För många år sedan gjorde jag en abort och jag ångrar än idag att jag inte födde och adopterade bort, tanken att behålla barnet och uppfostra det finns inte. Det finns många som vill adoptera och det är långa köer så det borde inte vara ett problem.

Varför tänker du att det skulle vara bättre att adoptera bort än abortera bort? Är det för barnets skull eller av omtanke om dessa barnlösa? Eller tänker du att allt liv är heligt så även ett bortlämnat barn får det per automatik bättre än om det aldrig fått födas?
  • Anonym (.)
    Anonym (bero) skrev 2021-03-09 15:54:26 följande:
    Skulle man kunna säga fader okänd om man vill föda barnet men inte ha fadern med i bilden? Om han nekar till våldtäkt så kan det kanske inte bevisas faderskap heller? Eller skulle han kunna påstå att det var samtycke och därmed hävda rätt till faderskap?
    Bevisa faderskap kan man alltid göra. DNA-test. 
  • Anonym (Q)

Nej. Jag skulle vara rädd att jag skulle förknippa händelsen med barnet och alltid bli påmind om vad som hänt mig. Sedan finns ju risken att barnet kommer se ut som pappan och det gör det hela ännu svårare.

Med det sagt så säger jag inte att det inte hade varit ett svårt beslut. Jag är för abort men tycker ändå att det är svårt att avsluta något som är eller kan bli ett liv.

• Moder1

Om jag hade blivit gravid genom en våldtäkt innan jag hade barn så hade jag nog behållt barnet. Jag hade däremot uppgett fadern som okänd.

Idag hade jag gjort abort då jag anser mig färdig med barn.

• Anonym (.)
    Anonym (bero) skrev 2021-03-09 15:52:52 följande:
    Det beror ju helt på, en våldtäkt kan ju gå helt olika till, det sker tom inom en relation många gånger.

Om våldtäkten skedde när jag var väldigt ung, av en främling eller var mycket traumatisk skulle jag inte tvekat att göra en abort.

Om det var en våldtäkt inom en relation så är det inte lika enkelt, då kanske vissa delar i relationen är okej medan andra inte är det och ett barn skulle kunna stjälpa allt eller kunna få födas. 
    Ja, har man inga problem att låta ett barn växa upp med en våldtäktsman, kan man naturligtvis stanna i äktenskapet. 
  • Anonym (bero)
    Anonym (.) skrev 2021-03-09 15:59:54 följande:
    Ja, har man inga problem att låta ett barn växa upp med en våldtäktsman, kan man naturligtvis stanna i äktenskapet. 
    Ja, vill man göra det enkelt för sig kan man alltid se tillvaron i svart eller vitt. 
  • Stårschan2

För mig vore det en solklar abort. Dels har jag ju redan de barn jag vill ha, dels vill jag verkligen inte föra den typen av våldsbenägna gener vidare.

De kan bytas ut mot Vi. Dem kan bytas ut mot Oss.
  • Anonym (.)
    Anonym (bero) skrev 2021-03-09 16:01:13 följande:
    Ja, vill man göra det enkelt för sig kan man alltid se tillvaron i svart eller vitt. 
    Förstår inte vad du menar. Om du blir våldtagen så är din man en våldtäktsman. Om du blir gravid och behåller barnet och stannar hos din man så växer barnet upp med en våldtäktsman. Är det känsligt för dig att medge att det blir så?

Du får ju tycka vad du vill om våldtäktsmän, men jag undrar vad det finns för egenskaper som är så viktiga att man frivilligt accepterar att leva med en våldtäktsman?
  • Anonym (bero)
    Anonym (.) skrev 2021-03-09 16:11:38 följande:
    Förstår inte vad du menar. Om du blir våldtagen så är din man en våldtäktsman. Om du blir gravid och behåller barnet och stannar hos din man så växer barnet upp med en våldtäktsman. Är det känsligt för dig att medge att det blir så?

Du får ju tycka vad du vill om våldtäktsmän, men jag undrar vad det finns för egenskaper som är så viktiga att man frivilligt accepterar att leva med en våldtäktsman?
    Nej, jag märker att du inte förstår. Det är helt okej, men jag är inte säker på att du skulle förstå även om jag försökte förklara. 

Kan du ändå förstå att det inte alltid är så enkelt att lämna, att även relationer kan vara komplicerade och svåra att dela in i aningen det ena eller det andra? Att det kanske finns andra parametrar och personer att ta hänsyn till i en sån ekvation?

Jag skrev i mitt förta inlägg att jag inte tycker att frågan är enkel, och det står jag fast vid. 
Svar på tråden Skulle ni behålla ett barn som blev till genom en våldtäkt?