Anonym (bero) skrev 2021-03-10 11:28:07 följande:
Jag tror inte att du kommer att förstå hur mycket jag än förklarar. Du kanske tror att du skapar nåt slags debatt här med mig, men egentligen gör du dig bara lite löjlig.
Jag tror att alla kommer att komma till sin egen slutsats om vad som är rimligt och bäst att göra om en sån situation uppstod. Och jag tror inte alltid att man kan veta innan hur man skulle agera eller reagera.
Men däremot är det ju ingen illusion att det farligaste stadiet i en relation för en kvinna är när hon försöker lämna. Att stanna i en våldsam relation med barnen är såklart mycket skadligt, men ett ännu värre scenario kan vara att lämna barnen ensamma varannan vecka med en våldsam förälder.
Det är också bra om du förstår att mitt svar är hypotetiskt i en hypotetisk situation. Jag skadar inte mina barn, varken de eller jag lever i en med en våldsam förälder/partner.
Man lämnar inte barnen ensamma med en våldsam människa, man anmäler och ser till att pappan inte får vara ensam med barnet.
I ditt alternativ, att stanna kvar med en våldsam förälder, innebär det att du måste vakta på den andre 24/7, hur rimligt är det? Och om den andre vill skada barnen, så gör hen det även om du är hemma. Och hur ska du kunna skydda dina barn om han slår halv ihjäl dig?
Ja, jag fattar att du inte är i en sådan situation. Man att du ens tänker att det är bättre för barnen att stanna i en relation där den ena är våldsam är illa nog.