• Anonym (UndrarBara)

Skulle ni behålla ett barn som blev till genom en våldtäkt?

Som frågan lyder. Skulle ni behålla ett barn som blev till genom en våldtäkt.
    Motivera gärna era svar oavsett om svaret är ja eller nej.
    Varför? varför inte?

• Svar på tråden Skulle ni behålla ett barn som blev till genom en våldtäkt?
  • Anonym (f)
    Anonym (jag har) skrev 2020-07-20 21:13:20 följande:
    Jo, det får "man". Han. Får umgäge också om han vill ha det. Logikten är att han våldtog mamman, inte barnet och barnet har rätt till sitt ursprung och sina föräldrar oberoende hur barnet kom till.
    Sjukt om det är så.
  • jeanette02
    Anonym (Eva) skrev 2020-07-20 07:58:53 följande:

Ja det skulle jag. Barnet är inte våldtäksmannen oavsett om det skulle vara en släkting. Jag står för att allt liv ska få leva oavsett hur den blev till. Punkt slut. Även om barnet skulle vara handikappat. Så lätt tar man bort liv nu och har alltid gjort. Och det finns tusen ursäkter till att döda ett barn. Men skulle inte gjort det.

Frågar igen, som från tidigare inlägg... Spelar det ingen roll ens om släktingen skulle vara din far eller bror? Ingen säger att våldtäkt är barnets fel, utan det handlar ju om helt andra saker. Varför tror du dessutom att det är enkelt att ta bort liv el vad du nu menar? Och vadå har alltid gjort? Du menar när unga flickor dör vid förlossningar i fattiga områden för att deras bäcken inte kan föda fram ett barn än? Barn som föder barn? Inte helt ovanligt att 9-10 åringar har mens.

O vilka tusen ursäkter menar du? Själv kan jag komma på flertalet verkliga anledningar till abort. Inte alls svårt man måste bara tänka lite längre än näsan räcker. Behöver inte ens prata om ev. funktionshinder hos barnet, utan det finns faktiskt andra omständigheter.
  • Anonym (Tänkte)

Skulle vara hemskt situation .Spontant känner jag att jag skulle kunna älska barnet och barnet är oskyldig.

• jeanette02
    Anonym (Moa) skrev 2020-07-20 16:57:20 följande:

Jag skulle förhoppningsvis inte ens veta om att det fanns ett barn, eftersom jag hade sett till att få ett dagen eftre piller. Är inte det rutin vid våldtäkt att få ett dagen efter piller?

Eller menar du om man som kvinna skulle vägra dagen efterpiller och sedan visar det sig att man blev gravid?

Verkar ju på svaren, jag menar bristen på svar som att de som blev våldtagna och gravida levde vidare utan att anmäla eller söka sjukhusvård. Kanske var för tabu och "fult"

Men det kan ju ha hänt för många, många år sedan och då var man kanske tvungen att hålla god min. Talar inte för alla här nu givetvis.

Inte kunde man anmäla en vän till familjen tex? Eller en släkting. Sådant tänk finns ju fortfarande, tänk inom vissa kulturer/religion har ju mannen rätt till sex t ex i äktenskap. Man kanske aldrig ens nämnde att en våldtäkt ägt rum om vi går tillbaka några årtionden. Utan barnet blev till via vanligt samlag och tillfällig förbindelse helt enkelt, rent officiellt.

Gäller givetvis inte alla. Men känner själv till kvinnor nu döda, som fått föda barn tillkommna genom våldtäkt och övergrepp, men när de var unga fanns inte alltid så många möjligheter. Samtidigt kunde det ju vara fult att vara gravid som ogift. Även om möjlighet fanns att få abort då var det ju inte så lätt process i insnöade byhålor. Det är ju inte ens nuförtiden i vårat toleranta som kvinnor vågar, orkar, klarar anmäla tex en våldtäkt. Vilket jag kan förstå också.
  • Xenia
    Anonym (Eld) skrev 2020-07-20 21:02:21 följande:
    Jag läste ett reportage häromdagen som var rätt gammalt om våldtäkterna under Kosovokriget. Och även något som handlade om Bosnienkriget. Där beskrev dom att många kvinnor som redan var gifta aldrig berättade något för sina makar utan födde barnet som om det varit deras mans barn.
    Ja, det var säkert det bästa för kvinnan och barnet.

Även om mannen trott på att kvinnan blivit våldtagen (och inte varit otrogen) och  "förlåtit" henne så hade han inte "förlåtit" barnet för att det existerade. Barnet fick en far och en normal barndom till priset av att kvinnan fick leva i en lögn.

Men den lösningen fungerade bara om mannen kom hem från kriget snart efter våldtäkten. Eller var hemma hela tiden och inte märkte något.
  • Anonym (Vanja)

Aldrig! Vet att det inte är ett fosters fel hur det blev till men en tidig abort är inte ett barn- det är celler som skulle blivit ett barn .

• Anonym (Moa)
    Anonym (f) skrev 2020-07-20 18:16:40 följande:
    Dagen efter-piller har relativt låg säkerhet.
    Akut-p-piller minskar graviditetsrisken med 85% om man tar tabletten inom 72 timmar efter det oskyddade samlaget.
  • Anonym (f)
    Anonym (Moa) skrev 2020-07-21 13:13:18 följande:
    Akut-p-piller minskar graviditetsrisken med 85% om man tar tabletten inom 72 timmar efter det oskyddade samlaget.
    Risken är när man redan haft ägglossning, eller precis har den då våldtäkten sker. Då blir man ändå gravid.
  • Anonym (NEJ)
    Anonym (Moa) skrev 2020-07-21 13:13:18 följande:
    Risken att det inte fungerar ökar även om man är överviktig. 
Svar på tråden Skulle ni behålla ett barn som blev till genom en våldtäkt?