Inlägg från: Anonym (Anna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anna)

Skulle ni behålla ett barn som blev till genom en våldtäkt?

Anonym (Eld) skrev 2020-07-20 08:10:16 följande:

Jag blev gravid efter en våldtäkt. Mannen var en nära vän till min familj och det handlade om en ren våldtäkt där han överföll mig på vägen hem från en familjemiddag.

Jag var aktivt mot abort och är fortfarande på grund av att det emot min världssyn så jag behöll barnet.

Idag är min son sex år gammal och ska börja förskoleklass efter sommaren. En vän till mig frågade en gång:

"Är det inte jobbigt att påminnas om honom (förövaren) varje gång du tittar på din son?"

Och jag tror det är det som gör att många gör abort, för ett barn skulle påminna om våldtäkten. Och ja, det är klart han påminner om våldtäkten men jag kommer aldrig kunna fly från det som skedde. Gjort är gjort och det är en del av mitt öde. Och ett barn är den största revanschen.

Jag vann. Inte våldtäktsmannen. Han fick sitt roliga i några minuter, jag har fått min välsignelse för hela livet. Ett barn är det ultimata priset, ett barn kan vända på en hel situation och göra det bättre.

En dag kommer min son fråga var hans pappa är, och tills vidare får svaret blir att han inte finns med i bilden. Punkt slut. En dag kanske jag kan svara på frågan. En dag kommer min son vara stark nog att höra vad som hänt och sedan bearbeta på ett moget sätt.

Men dedär känns som egoistiskt från din sida. Vadå att du vann? Hur tror du att din son känner sig när han får reda på att han kom genom en sådan handling? Jag kan inte ens föreställa mig detta, men hade jag varit barnet så skulle jag känna mig smutsig och äcklig. Deprimerande. Sen skulle jag fundera på vem jag egentligen är.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Eld) skrev 2020-07-20 08:45:22 följande:

Men så tycker inte jag att man kan tänka. Jag ger min son allt och jag tror att en stark och självsäker vuxen man ska kunna förstå att han kommer från en ondskefull handling men att det inte definierar honom. Att möta ett barn med kärlek, förståelse och ärlighet är nummer ett och jag tror att vem som är hans pappa kommer vara svårt att ta in men samtidigt handlar det ju också om vad han har att luta sig tillbaka på. Och det är min kärlek.

Ett barn är en vinst, och ingen materiell sådan utan en psykisk. Är det egoistiskt? I så fall är det alltid en egoistisk handling att skaffa barn för föräldrarna/föräldern har ofta baktankar med det (man vill ha sällskap, man vill rädda sitt äktenskap, man vill ha en sysselsättning osv).

Jag tror absolut att du älskar ditt barn, de har jag absolut inte sagt något om. Jag skaffa inte barn för att jag är rädd att bli själv eller rädda ett äktenskap. Vi skaffade barn av kärlek och att vara en familj som hittar på saker tillsammans. Inget annat. Sen vet jag inte när dom blir 20 så kan de faktiskt vara så att barnen tycker vi föräldrar är idioter och aldrig mer vill ha kontakt i värsta fall. Att skaffa barn betyder inte alltid att man står dom nära hela livet, men det är ju förstås något man hoppas. Men man vet aldrig och det är ingen garanti för att inte bli ensam.

Jag står fast att ditt barn kanske kommer att må skit den dagen detta kommer fram, sen kanske han inte säger något. Men innerst inne kanske han är trasig.
    Anonym (f) skrev 2020-07-20 11:17:22 följande:

Det här är ju varför jag inte skulle behålla. Jag är ju själv resulatet av en sådan handling, jag fick inte veta det förrän jag var över 30, och då har jag till och med tillåtits umgänge med min pappa periodvis under min uppväxt.Hur kunde min mamma tillåta det har jag undrat. Älskade hon mig inte?

Mina känslor är väldigt, väldigt konfliktfyllda inför det här. Jag känner mig inte lika älskad som mina halvsyskon, och känner mig mindre värd än de som var önskade. Min mamma har sagt att hon inte gjorde abort för att det var inte så vanligt som det är nu.

Jag kan inte ens föreställa mig hur du har det. Hoppas du får hjälp och prata med någon om dina känslor kring detta. Måste vara tuff tillvaro :(
Svar på tråden Skulle ni behålla ett barn som blev till genom en våldtäkt?