• Xenia

Skulle ni behålla ett barn som blev till genom en våldtäkt?

Men tror du verkligen att allt är genetiskt bestämt?

En våldtäktsmans söner är förutbestämda att själva bli våldtäktsmän? En rånares söner är förutbestämda att bli rånare. En mördares söner är förutbestämda att bli mördare. Etc etc. Får man en dotter, så är dottersönerna dömda?

På vilket sätt blir våldtäktsmannen belönad? Särskilt om han inte vet om det.

Om jag länge längtat efter ett barn och tiden börjar rinna ut så kanske jag behållit barnet. Men då under förutsättning att mannen aldrig fick veta. T ex om det var en okänd våldtäktsman som aldrig åkt fast.

Vad säga till barnet? Ja, antingen att man blivit inseminerad med anonym donator utomlands. Eller att barnet blivit till genom ett ONS (fast det vore lite pinsamt att säga till sitt barn).

Anonym (nej tack) skrev 2020-07-19 11:33:52 följande:

Nej, självklart inte. Ska vi belöna våldsmän genom att de får sprida sina gener? 

Ni som skulle behålla belönar kriminellt våld.

Det är moraliskt fel och skadligt för hela samhället, enligt min mening. Ni bidrar då till att vi inte får bort de våldbenägna och impulsstyrda männen ur befolkningen.

Om ni behåller det barnet, då har våldsmannen vunnit. Både över er personligen, och alla kvinnor.

• Xenia
    Anonym (f) skrev 2020-07-19 17:33:28 följande:
    Och sedan gör barnet ett dna-test hos ancestry i framtiden och får veta att du ljugit hela tiden.
    Hur skulle barnet få veta det? Skulle hen kontakta den biologiske fadern och han skulle säga "Nej, jag har aldrig haft något ONS med din mor/med någon alls, däremot har jag våldtagit henne/brukar jag våldta kvinnor"?

Betr om insemination, om mannen sagt "Nej, jag har aldrig donerat sperma". Ja, då skulle jag få säga att efter inseminationen blev jag så glad att jag gick ut och firade, blev full och hamnade i säng med en man.

Förresten får man väl bara veta vilka man är släkt med bland dem som själva lagt upp sitt DNA. Om inte våldtäktsmannen blivit intresserad av släktforskning skulle han inte finnas med i Ancestry. En brottsling lär knappast göra det.

• Xenia

Det har säkert funnits massor av kvinnor som blivit våldtagna och sedan gravida. Tänk på hur det går till i krig. Kvinnorna är för fattiga för att kunna betala för en abort/det är kaos efter kriget. När barnet väl är fött så kanske de älskar barnet ändå men hur ska de försörja sig?

Undrar om det finns någon undersökning hur det brukar gå för dessa kvinnor och deras barn. Är de gifta blir de utstötta av sina män, kanske även av sin egen ursrpungsfamilj.

I många fall håller kvinnorna tyst om våldtäkterna, eftersom de anses som en skam för kvinnan.

• Xenia
    Anonym (Eld) skrev 2020-07-20 21:02:21 följande:
    Jag läste ett reportage häromdagen som var rätt gammalt om våldtäkterna under Kosovokriget. Och även något som handlade om Bosnienkriget. Där beskrev dom att många kvinnor som redan var gifta aldrig berättade något för sina makar utan födde barnet som om det varit deras mans barn.
    Ja, det var säkert det bästa för kvinnan och barnet.

Även om mannen trott på att kvinnan blivit våldtagen (och inte varit otrogen) och  "förlåtit" henne så hade han inte "förlåtit" barnet för att det existerade. Barnet fick en far och en normal barndom till priset av att kvinnan fick leva i en lögn.

Men den lösningen fungerade bara om mannen kom hem från kriget snart efter våldtäkten. Eller var hemma hela tiden och inte märkte något.
Svar på tråden Skulle ni behålla ett barn som blev till genom en våldtäkt?