• AndreaBD

Respiratorvård vid covid-19 gör mer skada än nytta

Det är dem senaste rönen! Framför allt i Tyskland har  man  märkt det. Många som ligger i respirator dör och de som överlever har ofta skador i lungorna. Det finns uppenbarligen bättre metoder - med syrgas och andra symptom-lindrande mediciner.

Hoppas svenska läkarna har märkt det också. Det borde ju bli stor skillnad också om man då inte behöver respiratorer (däremot kanske ändå intensivvård? Kan det vara en fördel för sjukvården, alltså att de då lättare kan hinna med? Fler platser kanske ändå? 

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=7468217

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-ventilators-specia/special-report-as-virus-advances-doctors-rethink-rush-to-ventilate-idUSKCN2251PE

• Svar på tråden Respiratorvård vid covid-19 gör mer skada än nytta
  • Kjell2

Och vi kommer säkert i december kunna konstatera att om vi haft den kunskapen nu skulle vi kunnat rädda flera från död och biverkningar.

Min farmor fick på 60-talet cancer och fick väldigt bra behandling enligt vad man viste och kunde göra då och hon dog ändå. Idag går det att bota väldigt nästan alla med den cancerformen. Betyder det att läkarna på 60-talet gjorde fel och behandlade henne fel?

• Disa35
    AndreaBD skrev 2020-05-14 08:54:57 följande:
    Vad bra! Det låter ju positivt. Det var ju inte så bra resultat i England och USA heller (där dog ju också hälften), så det var inte bara Kina där det gick dåligt. 

Och det är ju jättebra om man provar att klara det på annat sätt om man bedömer att någon inte klarar respirator. 

Jag tänkte, det kan vara bra att uppmärksamma ämnet lite, eftersom många människor verkar vara lite misstänksamma och tror att man kanske "sorterar ut" dem gamla och sjuka för att de inte behandlas på IVA. Men det kan ju faktiskt vara så att man gör det som är bäst. 
    Håller med, det ser väldigt bra ut. Fast man får komma ihåg att IVA-vård inte nödvändigtvis betyder respirator - det kan betyda att man bara ligger under extra uppsikt (som någon annan redan har skrivit i tråden).
  • AndreaBD
    Kjell2 skrev 2020-05-14 10:11:43 följande:

Och vi kommer säkert i december kunna konstatera att om vi haft den kunskapen nu skulle vi kunnat rädda flera från död och biverkningar.

Min farmor fick på 60-talet cancer och fick väldigt bra behandling enligt vad man viste och kunde göra då och hon dog ändå. Idag går det att bota väldigt nästan alla med den cancerformen. Betyder det att läkarna på 60-talet gjorde fel och behandlade henne fel?

Jo, jag vet. En av mina direkta förfäder dog i blindtarmsinflammation 1925. Det är ju så att medicinen utvecklas framåt. Apropå cancer så verkar mitt ex ha tillfrisknat ifrån lungcancer med metastaser. Det trodde man inte heller. 

Det kanske är det att det där viruset ju även kan ge ganska lätta symptom eller t.o.m. inga alls hos många. Då tänker man ju att man kanske kan göra något åt övriga också. 
  • AndreaBD
    Kjell2 skrev 2020-05-14 10:07:20 följande:
    Bäst för vem då, en multisjuk 80-åring, en 20-åring med diabetes, en kraftig överviktig 50-åring eller en helt normal 40-åring? Någon som kommer in sent och i väldigt dålig skick till sjukvården eller en med bara minder symtom?

Ny sjukdom innebär att vi hela tiden lär oss om hur olika behandlingar funkar, risker, biverkningar. Som tur är finns det inom sjukvården rätt väletablerade internationella nätverk för att dela erfarenhet och data.

Hur vi behandlar idag skiljer sig från hur vi behandlade i mars och kommer skilja sig från hur vi behandlar i september.
    Jo, tyvärr. Men man kan ju åtminstone sträva efter att lära sig snabbt. ;)
  • AndreaBD
    Disa35 skrev 2020-05-14 10:33:48 följande:
    Håller med, det ser väldigt bra ut. Fast man får komma ihåg att IVA-vård inte nödvändigtvis betyder respirator - det kan betyda att man bara ligger under extra uppsikt (som någon annan redan har skrivit i tråden).
    Ja, och då är det svårare igen att jämföra med studier där de bara har utgått ifrån dem som var intuberade. 
  • Kjell2
    AndreaBD skrev 2020-05-14 11:28:41 följande:
    Jo, tyvärr. Men man kan ju åtminstone sträva efter att lära sig snabbt. ;)
    Är rätt övertygad om att det sker. Få saker som läkare och andra inom vården  ogillar som när patienter dör eller far illa.

Det finns också en lång historia av att dela med sig av information, ta åt sig vad andra har gjort, dokumentera mm. Men kanske inte så mycket via Reuters och SR utan andra nätverk som Medline

• Feminina
    AndreaBD skrev 2020-05-14 11:27:13 följande:
    Jo, jag vet. En av mina direkta förfäder dog i blindtarmsinflammation 1925. Det är ju så att medicinen utvecklas framåt. Apropå cancer så verkar mitt ex ha tillfrisknat ifrån lungcancer med metastaser. Det trodde man inte heller. 

Det kanske är det att det där viruset ju även kan ge ganska lätta symptom eller t.o.m. inga alls hos många. Då tänker man ju att man kanske kan göra något åt övriga också. 
    Förlåt för OT!
    När du ändå nämnde det vill jag bara passa på och fråga om du hört mer om
    coronajuka som inte uppvisar några symtom?

Har det konstaterats att det finns många, eller är det endast uppskattningar? Har de testat och fått positiva svar trots att personerna saknar symtom? Det vore intressant att veta. Jag har tyvärr inte lyckats hittat så mycket info om det.
  • Michael 310
    AndreaBD skrev 2020-05-14 10:06:12 följande:

Jo, så är det. Jag var medveten om det, men inte om att risken att dö skulle vara större med respirator än utan. Fast, det verkar ju inte riktigt säkert att det är så. 

Nej risken är inte större att dö om du ligger i respirator än om du inte gör det. Min sambo jobbar på Iva på ks, de flesta av deras patienter skulle inte överleva utan respiratorn. Om man hamnar i resp så är det för att man inte kan andas själv eller med de andra hjälpmedel de har, masker grimmor mm. Det är liksom sista steget när de andra alternativen inte fungerar.
  • AndreaBD
    Feminina skrev 2020-05-14 12:14:16 följande:
    Förlåt för OT!
    När du ändå nämnde det vill jag bara passa på och fråga om du hört mer om
    coronajuka som inte uppvisar några symtom?

Har det konstaterats att det finns många, eller är det endast uppskattningar? Har de testat och fått positiva svar trots att personerna saknar symtom? Det vore intressant att veta. Jag har tyvärr inte lyckats hittat så mycket info om det.
    Mitt intryck är att de inte alls är överens när det gäller det. Nu verkar man vara inne på att, WHO igår, att inte så många har haft det, som man har trott. Man hade räknat med många asymptomatiska smittade. Men de gjorde någon studie där det inte alls var så. Det var bara det senaste. Kanske ändras det inte också...
  • AndreaBD
    Michael 310 skrev 2020-05-14 12:26:09 följande:
    Nej risken är inte större att dö om du ligger i respirator än om du inte gör det. Min sambo jobbar på Iva på ks, de flesta av deras patienter skulle inte överleva utan respiratorn. Om man hamnar i resp så är det för att man inte kan andas själv eller med de andra hjälpmedel de har, masker grimmor mm. Det är liksom sista steget när de andra alternativen inte fungerar.
    Visst, så är det generellt. Men det kan ju alltid hända att det kommer någon virus, någon sjukdom då det inte är så. Och om någon säger sig ha sett att det verkar inte fungera bra, så är det ju bra att kolla vad orsaken är. 
Svar på tråden Respiratorvård vid covid-19 gör mer skada än nytta