• AndreaBD

Respiratorvård vid covid-19 gör mer skada än nytta

Det är dem senaste rönen! Framför allt i Tyskland har  man  märkt det. Många som ligger i respirator dör och de som överlever har ofta skador i lungorna. Det finns uppenbarligen bättre metoder - med syrgas och andra symptom-lindrande mediciner.

Hoppas svenska läkarna har märkt det också. Det borde ju bli stor skillnad också om man då inte behöver respiratorer (däremot kanske ändå intensivvård? Kan det vara en fördel för sjukvården, alltså att de då lättare kan hinna med? Fler platser kanske ändå? 

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=7468217

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-ventilators-specia/special-report-as-virus-advances-doctors-rethink-rush-to-ventilate-idUSKCN2251PE

• Svar på tråden Respiratorvård vid covid-19 gör mer skada än nytta
  • Disa35
    AndreaBD skrev 2020-05-13 18:03:28 följande:
    Det är just det som är poängen kanske? Man förväntar sig att de de ska syresätter BRA, annars går man upp till nästa åtgärd. Men om de nu bara syresätter någorlunda? Så att de överlever. 

Och så länge man tänker att man kan lägga folk i respirator, letar man ju inte efter andra behandlingsalternativ. Men om det är så, att de flesta som läggs i respirator dör (i Kina t.ex. var det 86 %, och det var liknande siffror i några länder till) - då kan det väl vara värt att planera in andra behandlingsmetoder och undvika respirator så långt det bara går? 
    Det här börjar påminna om gamla tiders krig och fältskärer, och många fler dog av fältskärens "behandling" än av själva krigen.
    Och bara för att vara petig; respirator betyder andningshjälp. Det kan röra sig om allt från grimma eller syrgasmask till trakeostomi (öppning i halsen in till luftstrupen).

Men jag håller med dig; är det så att man klarar sig med syrgasmask borde man sätta in det i första hand - särskilt om dödstalen för intubering är så höga.
  • AndreaBD
    Disa35 skrev 2020-05-13 18:29:21 följande:
    Det här börjar påminna om gamla tiders krig och fältskärer, och många fler dog av fältskärens "behandling" än av själva krigen.
    Och bara för att vara petig; respirator betyder andningshjälp. Det kan röra sig om allt från grimma eller syrgasmask till trakeostomi (öppning i halsen in till luftstrupen).

Men jag håller med dig; är det så att man klarar sig med syrgasmask borde man sätta in det i första hand - särskilt om dödstalen för intubering är så höga.
    Ja, det var intubation med nedsövning som jag främst avsåg. Jag antar att det är det läkaren menade. 
  • AndreaBD
    Kjell2 skrev 2020-05-13 18:17:06 följande:

Hur vi behandlar Covid sjuk kommer nog utvecklas i snabb takt allt eftersom olika metoder prövas och utvärderas. 

Och det kan vara stora skillnader. Det verkar ju lite konstigt att man inte ska kunna rädda folk, också eftersom folk dör av lite olika orsaker. Iofs så är ju förstås underliggande kroniska sjukdomar inblandade där. 
  • Kjell2
    AndreaBD skrev 2020-05-13 18:46:09 följande:
    Och det kan vara stora skillnader. Det verkar ju lite konstigt att man inte ska kunna rädda folk, också eftersom folk dör av lite olika orsaker. Iofs så är ju förstås underliggande kroniska sjukdomar inblandade där. 
    De flesta som får det dör inte. Långt ifrån alla som hamnar på intensivvård dör.

Troligtvis kommer ännu färre dö i framtiden när vi hittat bättre behandlingsmetoder.

• Ällingen

Man väntar med respirator så länge det bara går. Sen hur det ser ut på alla andra covid-ivor vet inte jag. Men jag tror inte att man jobbar så väldigt olika i Sverige.

Det här är ett nytt virus som beter sig på märkliga sätt. Läkare över hela världen lär sig fortfarande om viruset.

• Disa35
    AndreaBD skrev 2020-05-13 18:44:09 följande:
    Ja, det var intubation med nedsövning som jag främst avsåg. Jag antar att det är det läkaren menade. 
    Det tror jag också. Det borde inte vara så ansträngande att ligga med syrgasmask, och jag kan inte tänka mig att man genomför trakeostomi på alla som läggs i respirator.
  • Disa35
    Ällingen skrev 2020-05-13 18:50:55 följande:

Man väntar med respirator så länge det bara går. Sen hur det ser ut på alla andra covid-ivor vet inte jag. Men jag tror inte att man jobbar så väldigt olika i Sverige.

Det här är ett nytt virus som beter sig på märkliga sätt. Läkare över hela världen lär sig fortfarande om viruset.

Kan det vara så att man gör annorlunda på andra håll i världen? Att man lägger folk i respirator "bara för att"?
  • Coccolina
    AndreaBD skrev 2020-05-13 13:02:25 följande:

Det är dem senaste rönen! Framför allt i Tyskland har  man  märkt det. Många som ligger i respirator dör och de som överlever har ofta skador i lungorna. Det finns uppenbarligen bättre metoder - med syrgas och andra symptom-lindrande mediciner.

Hoppas svenska läkarna har märkt det också. Det borde ju bli stor skillnad också om man då inte behöver respiratorer (däremot kanske ändå intensivvård? Kan det vara en fördel för sjukvården, alltså att de då lättare kan hinna med? Fler platser kanske ändå? 

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=7468217

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-ventilators-specia/special-report-as-virus-advances-doctors-rethink-rush-to-ventilate-idUSKCN2251PE

Fast det är ju en sanning med modifikation... De flesta som hamnar i respirator skulle inte överleva utan... Här i Sverige så har fler dött bland de som inte hamnat i respirator än bland de som hamnat där. Bland annat för att man inte placerar personer i respirator om de inte har hälsa nog för att klara av det. 

Det är något som är välkänt och inte bara gäller vid Covid 19. Utan det är alltid risk för skador på lungor och massor med annat. 

Man lägger inte folk i respirator om det finns andra utvägar, dessutom så lägger man bara de som har tillräckligt med hälsa för att klara av det i respirator. Det är därför man till exempel inte lägger äldre i respirator lika ofta, något som ju många undrat över. Det är påfrestande för kroppen att hamna i respirator, det är inte säkert att man klarar det. Men väljer man det så är det för att det är den enda chansen man har samtidigt som man fortfarande har nog med hälsa för att klara det! 

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • AndreaBD
    Kjell2 skrev 2020-05-13 18:48:29 följande:
    De flesta som får det dör inte. Långt ifrån alla som hamnar på intensivvård dör.

Troligtvis kommer ännu färre dö i framtiden när vi hittat bättre behandlingsmetoder.
    Så var det inte i Kina. 

" A paper from China involved 710 Covid-19 patients; 52 were admitted to an ICU. Of the 22 who eventually required mechanical ventilation, 19 (86%) died. Another early study reported 31 of 32 (97%) mechanically ventilated patients died."

"
    Of the 98 patients who received advanced respiratory support?defined as invasive ventilation, BPAP or CPAP via endotracheal tube, or tracheostomy, or extracorporeal respiratory support?66% died."   (Storbritannien)

https://www.physiciansweekly.com/mortality-rate-of-covid-19-patients-on-ventilators/

• Ällingen
    AndreaBD skrev 2020-05-13 18:03:28 följande:

Det är just det som är poängen kanske? Man förväntar sig att de de ska syresätter BRA, annars går man upp till nästa åtgärd. Men om de nu bara syresätter någorlunda? Så att de överlever. 

Och så länge man tänker att man kan lägga folk i respirator, letar man ju inte efter andra behandlingsalternativ. Men om det är så, att de flesta som läggs i respirator dör (i Kina t.ex. var det 86 %, och det var liknande siffror i några länder till) - då kan det väl vara värt att planera in andra behandlingsmetoder och undvika respirator så långt det bara går? 

Vilka andra behandlingsalternativ? Det finns syrgas på grimma och i mask, syrgas via cpapmask och via optiflow (noninvasivt). Sen finns respiratorn (invasiv), alltså tub i halsen, och via trach(intuberad patient).

Nu är det ju så att väldigt många överlever efter ha legat i respirator, ialla fall i Sverige.
Svar på tråden Respiratorvård vid covid-19 gör mer skada än nytta