Inlägg från: Disa35 |Visa alla inlägg
  • Disa35

Respiratorvård vid covid-19 gör mer skada än nytta

AndreaBD skrev 2020-05-13 18:03:28 följande:
    Det är just det som är poängen kanske? Man förväntar sig att de de ska syresätter BRA, annars går man upp till nästa åtgärd. Men om de nu bara syresätter någorlunda? Så att de överlever. 

Och så länge man tänker att man kan lägga folk i respirator, letar man ju inte efter andra behandlingsalternativ. Men om det är så, att de flesta som läggs i respirator dör (i Kina t.ex. var det 86 %, och det var liknande siffror i några länder till) - då kan det väl vara värt att planera in andra behandlingsmetoder och undvika respirator så långt det bara går? 
    Det här börjar påminna om gamla tiders krig och fältskärer, och många fler dog av fältskärens "behandling" än av själva krigen.
    Och bara för att vara petig; respirator betyder andningshjälp. Det kan röra sig om allt från grimma eller syrgasmask till trakeostomi (öppning i halsen in till luftstrupen).

Men jag håller med dig; är det så att man klarar sig med syrgasmask borde man sätta in det i första hand - särskilt om dödstalen för intubering är så höga.
  • Disa35
    AndreaBD skrev 2020-05-13 18:44:09 följande:
    Ja, det var intubation med nedsövning som jag främst avsåg. Jag antar att det är det läkaren menade. 
    Det tror jag också. Det borde inte vara så ansträngande att ligga med syrgasmask, och jag kan inte tänka mig att man genomför trakeostomi på alla som läggs i respirator.
  • Disa35
    Ällingen skrev 2020-05-13 18:50:55 följande:

Man väntar med respirator så länge det bara går. Sen hur det ser ut på alla andra covid-ivor vet inte jag. Men jag tror inte att man jobbar så väldigt olika i Sverige.

Det här är ett nytt virus som beter sig på märkliga sätt. Läkare över hela världen lär sig fortfarande om viruset.

Kan det vara så att man gör annorlunda på andra håll i världen? Att man lägger folk i respirator "bara för att"?
  • Disa35
    Ällingen skrev 2020-05-13 19:12:13 följande:
    Ja, så skulle det kunna vara. I Kina, som var först med viruset famlade man nog i blindo. Jag tror att det flesta länder har lärt sig av Kina och hittat bättre strategier. I Sverige läggs nog inga i respirator "bara för att". Jag hoppas inte det ialla fall.
    Jag undrar om det inte kan vara så - min man tvingades genomgå lungröntgen för att få vara med på förlossningen, och enda skälet jag kan tänka mig är TBC (som han är vaccinerad mot).

Nej, det hoppas inte jag heller och jag tror att du har rätt om Kina. Respiratorvård, om det är intubering eller trakeostomi som avses, är ju rätt slitsamt på många sätt.
  • Disa35
    Ällingen skrev 2020-05-13 19:32:55 följande:
    Oj, det har jag inte hört talas om :).

Ja, det är slitsamt. Ligger man i respirator är man ju ordentligt nedsövd, men med trach kan man ju oftast vaken och då tränas ur respiratorn. Tänk att vakna med både sömnmedel och smärtlindring i kroppen, och se personalen i full skyddsmundering...stackars människor. Det tar tid innan dom förstår. Vissa är så trötta och matta att dom inte orkar bry sig i början. Men dom vänjer sig :)
    Jodå, det var i Lettland och här är en del saker lite annorlunda ;)

Det också - jag försökte slå till en sköterska som skulle kontrollera blodtrycket en gång (rejält groggy). Och redan sederingen innebär påfrestning, såvitt jag vet - det är väl därför man tvekar med t ex operationer i vissa fall?
  • Disa35
    AndreaBD skrev 2020-05-14 08:54:57 följande:
    Vad bra! Det låter ju positivt. Det var ju inte så bra resultat i England och USA heller (där dog ju också hälften), så det var inte bara Kina där det gick dåligt. 

Och det är ju jättebra om man provar att klara det på annat sätt om man bedömer att någon inte klarar respirator. 

Jag tänkte, det kan vara bra att uppmärksamma ämnet lite, eftersom många människor verkar vara lite misstänksamma och tror att man kanske "sorterar ut" dem gamla och sjuka för att de inte behandlas på IVA. Men det kan ju faktiskt vara så att man gör det som är bäst. 
    Håller med, det ser väldigt bra ut. Fast man får komma ihåg att IVA-vård inte nödvändigtvis betyder respirator - det kan betyda att man bara ligger under extra uppsikt (som någon annan redan har skrivit i tråden).
Svar på tråden Respiratorvård vid covid-19 gör mer skada än nytta