• AndreaBD

Respiratorvård vid covid-19 gör mer skada än nytta

Det är dem senaste rönen! Framför allt i Tyskland har  man  märkt det. Många som ligger i respirator dör och de som överlever har ofta skador i lungorna. Det finns uppenbarligen bättre metoder - med syrgas och andra symptom-lindrande mediciner.

Hoppas svenska läkarna har märkt det också. Det borde ju bli stor skillnad också om man då inte behöver respiratorer (däremot kanske ändå intensivvård? Kan det vara en fördel för sjukvården, alltså att de då lättare kan hinna med? Fler platser kanske ändå? 

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=7468217

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-ventilators-specia/special-report-as-virus-advances-doctors-rethink-rush-to-ventilate-idUSKCN2251PE

• Svar på tråden Respiratorvård vid covid-19 gör mer skada än nytta
  • AndreaBD
    Fillibom skrev 2020-05-14 14:22:07 följande:
    Man lägger inte någon i respirator om det inte är absolut nödvändigt, när personen inte ens med extern tillförsel av syrgas kan syresätta sig så att det inte är risk för att hjärnan och andra vitala organ skadas av syrebrist - då är respirator sista alternativet.

På IVA kan man få väldigt mycket olika slags vård långt innan respirator är aktuellt. IVA betyder först och främst att man är kontinuerligt uppkopplad mot massor av olika apparater som mäter allt möjligt i ens kropp och att det hela tiden sitter sjuksköterskor och övervakar apparaterna (i ett annat rum kan de kolla på många personers mätare samtidigt så det sitter inte en personal vid varje patient). 
    Jo, det är klart. 
  • Ällingen
    Fillibom skrev 2020-05-14 14:22:07 följande:

Man lägger inte någon i respirator om det inte är absolut nödvändigt, när personen inte ens med extern tillförsel av syrgas kan syresätta sig så att det inte är risk för att hjärnan och andra vitala organ skadas av syrebrist - då är respirator sista alternativet.

På IVA kan man få väldigt mycket olika slags vård långt innan respirator är aktuellt. IVA betyder först och främst att man är kontinuerligt uppkopplad mot massor av olika apparater som mäter allt möjligt i ens kropp och att det hela tiden sitter sjuksköterskor och övervakar apparaterna (i ett annat rum kan de kolla på många personers mätare samtidigt så det sitter inte en personal vid varje patient). 

Det där med att personal sitter i ett annat rum(med glasväggar) kan finnas på mindre ivor, men på större ivor tror jag att det alltid är personal inne hos patienten/erna. Ssk och usk får inte lämna rummet samtidigt, en personal måste alltid vara där inne. Så är det på min arbplats.
  • AndreaBD
    Det var ju intressant. Tack.  

Det är ju såna små-knep som kan vara bra:

"En viktig lärdom så här långt är att patienter kan bli mycket bättre syresatta bara genom att ligga i bukläge.

? Det är något som vi sett fungerar väldigt bra, även på vakna patienter. Vi rekommenderar alla patienter hos oss som inte ligger sövda att försöka ligga i framstupa sidoläge eller bukläge, om de orkar. Då slipper vi kanske söva och lägga dem i respirator, säger Marcus Brynolf."

Det här har tyska läkare också sagt:

"? De här patienterna är oerhört trombosbenägna. Det är till exempel vanligt med lungembolier. Patienterna får blodförtunnande läkemedel i mycket högre dos än vi vanligtvis ger, säger Marcus Brynolf."

• Ällingen
    AndreaBD skrev 2020-05-14 17:34:50 följande:

Det var ju intressant. Tack.  

Det är ju såna små-knep som kan vara bra:

"En viktig lärdom så här långt är att patienter kan bli mycket bättre syresatta bara genom att ligga i bukläge.? Det är något som vi sett fungerar väldigt bra, även på vakna patienter. Vi rekommenderar alla patienter hos oss som inte ligger sövda att försöka ligga i framstupa sidoläge eller bukläge, om de orkar. Då slipper vi kanske söva och lägga dem i respirator, säger Marcus Brynolf."

Det här har tyska läkare också sagt:

"? De här patienterna är oerhört trombosbenägna. Det är till exempel vanligt med lungembolier. Patienterna får blodförtunnande läkemedel i mycket högre dos än vi vanligtvis ger, säger Marcus Brynolf."

De allra flesta nedsövda patienter läggs i bukläge, i upp till 16 timmar. Dom vakna får hjälp med att lägga sig i framstupa sidoläge, så gott det går. Inte bara covidpatienter som läggs i bukläge. Även andra opererade patienter som får problem med respirationen läggs så också.
  • AndreaBD
    Ällingen skrev 2020-05-14 19:41:19 följande:
    De allra flesta nedsövda patienter läggs i bukläge, i upp till 16 timmar. Dom vakna får hjälp med att lägga sig i framstupa sidoläge, så gott det går. Inte bara covidpatienter som läggs i bukläge. Även andra opererade patienter som får problem med respirationen läggs så också.
    Okej. Men nu var ju tanken att man skulle göra det så att de inte behöver läggas i respirator och då behöver de ju inte sövas ner heller? 
  • Ällingen
    AndreaBD skrev 2020-05-14 23:00:56 följande:

Okej. Men nu var ju tanken att man skulle göra det så att de inte behöver läggas i respirator och då behöver de ju inte sövas ner heller? 

Jag kan inte ligga helt och hållet på magen, men däremot i stabilt sidoläge. Men att ligga så i flera timmar fixar inte min rygg. På covid-iva pallar man upp med kuddar och täcken så patienten kan få en så skön liggställning som möjligt. Men dom är många som inte klarar av det heller. Många har cpapmask på sig också och det gäller bara att hitta en skön och bra ställning för dom.
  • AndreaBD
    Ällingen skrev 2020-05-15 10:12:40 följande:
    Jag kan inte ligga helt och hållet på magen, men däremot i stabilt sidoläge. Men att ligga så i flera timmar fixar inte min rygg. På covid-iva pallar man upp med kuddar och täcken så patienten kan få en så skön liggställning som möjligt. Men dom är många som inte klarar av det heller. Många har cpapmask på sig också och det gäller bara att hitta en skön och bra ställning för dom.
    Hm. Jag kan tänka mig att det blir svårt för ryggen, men det kan man ju jämna ut med kuddar och täcker som du säger. 
  • Ällingen
    AndreaBD skrev 2020-05-15 10:38:56 följande:

Hm. Jag kan tänka mig att det blir svårt för ryggen, men det kan man ju jämna ut med kuddar och täcker som du säger. 

Ja, och korta stunder att ligga så över dygnet är ju bättre än inga alls.

Läste på Omni att Karlskrona ska testa att lägga covidpatienter i deras tryckkammare. Ska bli intressant att följa =)
  • AndreaBD
    Ällingen skrev 2020-05-15 10:46:42 följande:
    Ja, och korta stunder att ligga så över dygnet är ju bättre än inga alls.

Läste på Omni att Karlskrona ska testa att lägga covidpatienter i deras tryckkammare. Ska bli intressant att följa =)
    Man får hoppas att det inte är allt för riskabelt.....
  • pepsimax
    Feminina skrev 2020-05-14 13:14:15 följande:

Trist. Då önskar jag att de har fel! 
    Kan vara så att de utan symtom helt enkelt inte påvisar antikroppar, men ändå varit smittade. Fast då kanske det är svårt att avgöra om det ger tillräckligt med skydd för immunitet?

Om det inte finns tecken på att det finns många asymtomatiska, är det inte svårt att veta hur många som är/varit smittade också? 

Förlåt för alla frågor! Fattar att du inte kan ha svar på allt, men jag ställer dom rent generellt till alla. Då det kanske finns någon som hört mer om detta.

Det finns mer än en sorts immunitet om jag förstått det rätt. Den andra är t-cells-medierad immunitet, jag kan personligen inte tillräckligt mycket om det för att förklara det, har bara sätt andra nämna det som ett alternativ till den vanliga immuniteten med antikroppar.

En del tyder väl på t-cells-medierad immunitet vid covid 19 också, iaf hos de sjukaste eftersom det är det som sätter igång immunförsvarsreaktionen med cytokiner, som en del blir väldigt sjuka och dör av.
  • Ällingen
    AndreaBD skrev 2020-05-15 10:52:56 följande:

Man får hoppas att det inte är allt för riskabelt.....

Ja, och du/vi efterlyser ju flera behandlingsmetoder. Så vi håller tummarna för att utfallet blir positivt. Synd bara isf, att vi inte har så många av dom.
Svar på tråden Respiratorvård vid covid-19 gör mer skada än nytta