Inlägg från: Ällingen |Visa alla inlägg
  • Ällingen

Respiratorvård vid covid-19 gör mer skada än nytta

mammabitch skrev 2020-05-13 14:39:07 följande:

Älskar människor som googlar och sedan anser sig vara experter på komplicerade medicinska, politiska etc frågor....

Utan att på något sätt utge mig för att vara speciellt insatt i intensivvård så förutsätter jag att man inte lägger personer som kan syresätta sig på egen hand eller med hjälp av syrgastillförsel med grimma/mask i respirator. ...

Precis så är det. Så länge någon syresätter bra med grimma, mask eller med optiflow läggs ingen i respirator.
  • Ällingen

Man väntar med respirator så länge det bara går. Sen hur det ser ut på alla andra covid-ivor vet inte jag. Men jag tror inte att man jobbar så väldigt olika i Sverige.

Det här är ett nytt virus som beter sig på märkliga sätt. Läkare över hela världen lär sig fortfarande om viruset.

• Ällingen
    AndreaBD skrev 2020-05-13 18:03:28 följande:

Det är just det som är poängen kanske? Man förväntar sig att de de ska syresätter BRA, annars går man upp till nästa åtgärd. Men om de nu bara syresätter någorlunda? Så att de överlever. 

Och så länge man tänker att man kan lägga folk i respirator, letar man ju inte efter andra behandlingsalternativ. Men om det är så, att de flesta som läggs i respirator dör (i Kina t.ex. var det 86 %, och det var liknande siffror i några länder till) - då kan det väl vara värt att planera in andra behandlingsmetoder och undvika respirator så långt det bara går? 

Vilka andra behandlingsalternativ? Det finns syrgas på grimma och i mask, syrgas via cpapmask och via optiflow (noninvasivt). Sen finns respiratorn (invasiv), alltså tub i halsen, och via trach(intuberad patient).

Nu är det ju så att väldigt många överlever efter ha legat i respirator, ialla fall i Sverige.
  • Ällingen
    Disa35 skrev 2020-05-13 18:55:08 följande:

Kan det vara så att man gör annorlunda på andra håll i världen? Att man lägger folk i respirator "bara för att"?

Ja, så skulle det kunna vara. I Kina, som var först med viruset famlade man nog i blindo. Jag tror att det flesta länder har lärt sig av Kina och hittat bättre strategier. I Sverige läggs nog inga i respirator "bara för att". Jag hoppas inte det ialla fall.
  • Ällingen
    AndreaBD skrev 2020-05-13 19:16:00 följande:

Har vi siffror på det, ifrån Sverige? Kan ju vara så att de varit på IVA, men inte i respirator. 

Med andra alternativ menade jag bara att... t.ex. ett fall som jag läste om fick lite morfin. Kanske gjorde det någon nytta, personen kan kanske andas bättre om han slappnar av. Det kan förstås också vara tvärtom, att andningen upphör då. Men det är sånt man får lära sig av erfarenhet tyvärr. Det behöver ju inte funka precis likadant som andra sjukdomstillstånd. 

Exakt, man kan vara på iva men inte behöva respirator. Kan vara en marginell patient som man vill "hålla koll" på. Blir patienten bättre flyttas den över till en intramediär avdelning, typ MAVA el liknande som bara har covidpositiva patienter. Sen så småningom kan även en rehabavd bli aktuell.
  • Ällingen
    Disa35 skrev 2020-05-13 19:21:32 följande:

Jag undrar om det inte kan vara så - min man tvingades genomgå lungröntgen för att få vara med på förlossningen, och enda skälet jag kan tänka mig är TBC (som han är vaccinerad mot).

Nej, det hoppas inte jag heller och jag tror att du har rätt om Kina. Respiratorvård, om det är intubering eller trakeostomi som avses, är ju rätt slitsamt på många sätt.

Oj, det har jag inte hört talas om :).

Ja, det är slitsamt. Ligger man i respirator är man ju ordentligt nedsövd, men med trach kan man ju oftast vaken och då tränas ur respiratorn. Tänk att vakna med både sömnmedel och smärtlindring i kroppen, och se personalen i full skyddsmundering...stackars människor. Det tar tid innan dom förstår. Vissa är så trötta och matta att dom inte orkar bry sig i början. Men dom vänjer sig :)
  • Ällingen
    Disa35 skrev 2020-05-13 19:39:40 följande:

Jodå, det var i Lettland och här är en del saker lite annorlunda ;)

Det också - jag försökte slå till en sköterska som skulle kontrollera blodtrycket en gång (rejält groggy). Och redan sederingen innebär påfrestning, såvitt jag vet - det är väl därför man tvekar med t ex operationer i vissa fall?

Ja okej, då förstår jag =D

Narkos och operationer är ju inte helt riskfritt, men att något händer är sällsynt, ialla fall på "våran" operation.(jobbar inte där)
  • Ällingen
    Fillibom skrev 2020-05-14 14:22:07 följande:

Man lägger inte någon i respirator om det inte är absolut nödvändigt, när personen inte ens med extern tillförsel av syrgas kan syresätta sig så att det inte är risk för att hjärnan och andra vitala organ skadas av syrebrist - då är respirator sista alternativet.

På IVA kan man få väldigt mycket olika slags vård långt innan respirator är aktuellt. IVA betyder först och främst att man är kontinuerligt uppkopplad mot massor av olika apparater som mäter allt möjligt i ens kropp och att det hela tiden sitter sjuksköterskor och övervakar apparaterna (i ett annat rum kan de kolla på många personers mätare samtidigt så det sitter inte en personal vid varje patient). 

Det där med att personal sitter i ett annat rum(med glasväggar) kan finnas på mindre ivor, men på större ivor tror jag att det alltid är personal inne hos patienten/erna. Ssk och usk får inte lämna rummet samtidigt, en personal måste alltid vara där inne. Så är det på min arbplats.
  • Ällingen
    AndreaBD skrev 2020-05-14 17:34:50 följande:

Det var ju intressant. Tack.  

Det är ju såna små-knep som kan vara bra:

"En viktig lärdom så här långt är att patienter kan bli mycket bättre syresatta bara genom att ligga i bukläge.? Det är något som vi sett fungerar väldigt bra, även på vakna patienter. Vi rekommenderar alla patienter hos oss som inte ligger sövda att försöka ligga i framstupa sidoläge eller bukläge, om de orkar. Då slipper vi kanske söva och lägga dem i respirator, säger Marcus Brynolf."

Det här har tyska läkare också sagt:

"? De här patienterna är oerhört trombosbenägna. Det är till exempel vanligt med lungembolier. Patienterna får blodförtunnande läkemedel i mycket högre dos än vi vanligtvis ger, säger Marcus Brynolf."

De allra flesta nedsövda patienter läggs i bukläge, i upp till 16 timmar. Dom vakna får hjälp med att lägga sig i framstupa sidoläge, så gott det går. Inte bara covidpatienter som läggs i bukläge. Även andra opererade patienter som får problem med respirationen läggs så också.
  • Ällingen
    AndreaBD skrev 2020-05-14 23:00:56 följande:

Okej. Men nu var ju tanken att man skulle göra det så att de inte behöver läggas i respirator och då behöver de ju inte sövas ner heller? 

Jag kan inte ligga helt och hållet på magen, men däremot i stabilt sidoläge. Men att ligga så i flera timmar fixar inte min rygg. På covid-iva pallar man upp med kuddar och täcken så patienten kan få en så skön liggställning som möjligt. Men dom är många som inte klarar av det heller. Många har cpapmask på sig också och det gäller bara att hitta en skön och bra ställning för dom.
  • Ällingen
    AndreaBD skrev 2020-05-15 10:38:56 följande:

Hm. Jag kan tänka mig att det blir svårt för ryggen, men det kan man ju jämna ut med kuddar och täcker som du säger. 

Ja, och korta stunder att ligga så över dygnet är ju bättre än inga alls.

Läste på Omni att Karlskrona ska testa att lägga covidpatienter i deras tryckkammare. Ska bli intressant att följa =)
  • Ällingen
    AndreaBD skrev 2020-05-15 10:52:56 följande:

Man får hoppas att det inte är allt för riskabelt.....

Ja, och du/vi efterlyser ju flera behandlingsmetoder. Så vi håller tummarna för att utfallet blir positivt. Synd bara isf, att vi inte har så många av dom.
Svar på tråden Respiratorvård vid covid-19 gör mer skada än nytta