Inlägg från: Kjell2 |Visa alla inlägg
  • Kjell2

Respiratorvård vid covid-19 gör mer skada än nytta

Om alternativet är annan behandling och många dör så är kanske alternativet respirator och färre dör bättre.

Lite som cellgifter vid cancer. Många far illa av det och en del dör men alternativet är sämre.

Då detta till mycket är en ny sjukdom så kommer säkert kunskapen om bästa behandling vid olika varianter blir bättre med tiden.

• Kjell2
    AndreaBD skrev 2020-05-13 14:01:59 följande:
    Jag hörde dock en intervju med en tysk läkare (ville inte länka till den, det är ju på tyska) där han sa att man hade märkt att de allra flesta dog av respiratorvård - och det hade man upptäckt i olika länder, bl.a. i Kina - och att några sjukhus i Tyskland hade börjat med att behandla med bara syrgas och lite vanliga mediciner (några fick morfin också). Och då överlevde uppenbarligen fler!! 

Så hans slutsats var att respiratorvård gör mycket mer skada än nytta. Att fler överlever om man använder respirator verkligen bara för några få fall där det verkar passa. De har svängt från att man ska använda respirator tidigt till att man ska undvika det. 
    Vore jättebra! Minder beroende av avancerade maskiner som är en bristvara.

• Kjell2

Hur vi behandlar Covid sjuk kommer nog utvecklas i snabb takt allt eftersom olika metoder prövas och utvärderas. 

• Kjell2
    AndreaBD skrev 2020-05-13 18:46:09 följande:
    Och det kan vara stora skillnader. Det verkar ju lite konstigt att man inte ska kunna rädda folk, också eftersom folk dör av lite olika orsaker. Iofs så är ju förstås underliggande kroniska sjukdomar inblandade där. 
    De flesta som får det dör inte. Långt ifrån alla som hamnar på intensivvård dör.

Troligtvis kommer ännu färre dö i framtiden när vi hittat bättre behandlingsmetoder.

• Kjell2
    AndreaBD skrev 2020-05-14 09:54:10 följande:
    Jo, jag förstår. Jag tänkte mer att man får vara lite uppmärksam om det kanske är något som fungerar helt annorlunda än vanligt, nåt som är typiskt för det här viruset. Man undrade ju ett tag varför Tyskland hade så få döda. Och då var det någon professor på ett sjukhus i Hamburg som sa att det nog är för att de lägger folk i respirator i ett tidigt skede, innan de blir för dåliga för att dra nytta av det. 

Och då tänker man: Vad bra. Varför gör de inte så här då? För att vi har för få IVA -platser? Och nu säger de motsatsen!  Egentligen tycker jag också nu att det låter vettigare att inte lägga folk i respirator i onödan. Men det vore ju bra om åtminstone läkarna visste, vilket som är bäst nu. 
    Bäst för vem då, en multisjuk 80-åring, en 20-åring med diabetes, en kraftig överviktig 50-åring eller en helt normal 40-åring? Någon som kommer in sent och i väldigt dålig skick till sjukvården eller en med bara minder symtom?

Ny sjukdom innebär att vi hela tiden lär oss om hur olika behandlingar funkar, risker, biverkningar. Som tur är finns det inom sjukvården rätt väletablerade internationella nätverk för att dela erfarenhet och data.

Hur vi behandlar idag skiljer sig från hur vi behandlade i mars och kommer skilja sig från hur vi behandlar i september.

• Kjell2
    AndreaBD skrev 2020-05-14 09:54:10 följande:
    Jo, jag förstår. Jag tänkte mer att man får vara lite uppmärksam om det kanske är något som fungerar helt annorlunda än vanligt, nåt som är typiskt för det här viruset. Man undrade ju ett tag varför Tyskland hade så få döda. Och då var det någon professor på ett sjukhus i Hamburg som sa att det nog är för att de lägger folk i respirator i ett tidigt skede, innan de blir för dåliga för att dra nytta av det. 

Och då tänker man: Vad bra. Varför gör de inte så här då? För att vi har för få IVA -platser? Och nu säger de motsatsen!  Egentligen tycker jag också nu att det låter vettigare att inte lägga folk i respirator i onödan. Men det vore ju bra om åtminstone läkarna visste, vilket som är bäst nu. 
    Bäst för vem då, en multisjuk 80-åring, en 20-åring med diabetes, en kraftig överviktig 50-åring eller en helt normal 40-åring? Någon som kommer in sent och i väldigt dålig skick till sjukvården eller en med bara minder symtom?

Ny sjukdom innebär att vi hela tiden lär oss om hur olika behandlingar funkar, risker, biverkningar. Som tur är finns det inom sjukvården rätt väletablerade internationella nätverk för att dela erfarenhet och data.

Hur vi behandlar idag skiljer sig från hur vi behandlade i mars och kommer skilja sig från hur vi behandlar i september.

• Kjell2

Och vi kommer säkert i december kunna konstatera att om vi haft den kunskapen nu skulle vi kunnat rädda flera från död och biverkningar.

Min farmor fick på 60-talet cancer och fick väldigt bra behandling enligt vad man viste och kunde göra då och hon dog ändå. Idag går det att bota väldigt nästan alla med den cancerformen. Betyder det att läkarna på 60-talet gjorde fel och behandlade henne fel?

• Kjell2
    AndreaBD skrev 2020-05-14 11:28:41 följande:
    Jo, tyvärr. Men man kan ju åtminstone sträva efter att lära sig snabbt. ;)
    Är rätt övertygad om att det sker. Få saker som läkare och andra inom vården  ogillar som när patienter dör eller far illa.

Det finns också en lång historia av att dela med sig av information, ta åt sig vad andra har gjort, dokumentera mm. Men kanske inte så mycket via Reuters och SR utan andra nätverk som Medline

• Kjell2
    Feminina skrev 2020-05-14 13:30:45 följande:

Jag hittade en relativt ny informatIon om överlevnad på IVA, och varför det kan skilja mellan olika länder. Det verkar råda lite osäkerhet kring om siffrorna kommer bestå, och om skillnaden mellan länder också kan utgöras av att man inte låter äldre respiratorbehandlas I Sverige.

https://translate.google.se/translate?hl=en&sl=sv&u=https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/05/for-tidigt-att-uttala-sig-om-overlevnad-i-intensivvarden/&prev=search

Bra artikel, den är rätt tydlig med att det är svårt att jämföra statistik, att sjukvården hela tiden lär sig och att mycket beror på tillstånd när patienterna kommer in och bakomliggande faktorer.

Bara en sån sak som hur man ligger verkar påverka.
Svar på tråden Respiratorvård vid covid-19 gör mer skada än nytta