Inlägg från: Feminina |Visa alla inlägg
  • Feminina
    AndreaBD skrev 2020-05-14 11:27:13 följande:
    Jo, jag vet. En av mina direkta förfäder dog i blindtarmsinflammation 1925. Det är ju så att medicinen utvecklas framåt. Apropå cancer så verkar mitt ex ha tillfrisknat ifrån lungcancer med metastaser. Det trodde man inte heller. 

Det kanske är det att det där viruset ju även kan ge ganska lätta symptom eller t.o.m. inga alls hos många. Då tänker man ju att man kanske kan göra något åt övriga också. 
    Förlåt för OT!
    När du ändå nämnde det vill jag bara passa på och fråga om du hört mer om
    coronajuka som inte uppvisar några symtom?

Har det konstaterats att det finns många, eller är det endast uppskattningar? Har de testat och fått positiva svar trots att personerna saknar symtom? Det vore intressant att veta. Jag har tyvärr inte lyckats hittat så mycket info om det.
  • Feminina
    AndreaBD skrev 2020-05-14 12:46:11 följande:
    Mitt intryck är att de inte alls är överens när det gäller det. Nu verkar man vara inne på att, WHO igår, att inte så många har haft det, som man har trott. Man hade räknat med många asymptomatiska smittade. Men de gjorde någon studie där det inte alls var så. Det var bara det senaste. Kanske ändras det inte också...

Trist. Då önskar jag att de har fel! 
    Kan vara så att de utan symtom helt enkelt inte påvisar antikroppar, men ändå varit smittade. Fast då kanske det är svårt att avgöra om det ger tillräckligt med skydd för immunitet?

Om det inte finns tecken på att det finns många asymtomatiska, är det inte svårt att veta hur många som är/varit smittade också? 

Förlåt för alla frågor! Fattar att du inte kan ha svar på allt, men jag ställer dom rent generellt till alla. Då det kanske finns någon som hört mer om detta.

• Feminina

Jag hittade en relativt ny informatIon om överlevnad på IVA, och varför det kan skilja mellan olika länder. Det verkar råda lite osäkerhet kring om siffrorna kommer bestå, och om skillnaden mellan länder också kan utgöras av att man inte låter äldre respiratorbehandlas I Sverige.

https://translate.google.se/translate?hl=en&sl=sv&u=https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/05/for-tidigt-att-uttala-sig-om-overlevnad-i-intensivvarden/&prev=search

Svar på tråden Respiratorvård vid covid-19 gör mer skada än nytta