• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Anonym (Fasanen)
    Padirac skrev 2020-11-15 23:55:58 följande:
    Jo, en lockdown kunde ju ha förändrändrat spelbrädet en del - men hur ser det ut med det lagliga i fråga om lockdowns i Sverige? Någonting du läst någonting om?
    Du vet väl att de äldre över 70 år befunnit sig i en lockdown sedan mars? Det som de gjort är att ge rekommendationer till folk och det är det som styr vad folk gör, men det är inte påtvingade. Däremot kan man i olika grad påverka folk att förstå allvaret och följa rekommendationerna, och det är de på FHM, regeringen och regionernas uppgift. Har de lyckats med det? Man måste ta till hårdare tag, informera folk bättre om vad som gäller. För allt hänger på hur folk beter sig. 
  • pyssel
    klyban skrev 2020-11-16 00:27:41 följande:

Så forskning som inte stödjer munskydds förträfflighet är ett abstrakt begrepp, och munskyddsforskning som stödjer munskyddens förträfflighet är inte abstrakt?

Eller vad är det med inte entydig forskning som inte sjunker in här, det är ju rätt simpelt begrepp trots allt?

Inte alls. Om du lyckas läsa de repliker du får så handlar det om följande som "abstrakt":

1.Du har inte producerat någon hänvisning till någon studie som styrker det du och en till envist hävdar (ni är ju citerade alldeles nyss med nr till inlägg)

2.Du har inte producerat något underlag för att någon faktiskt gått i klinch med dig med påståendet att forskningen skulle vara entydig. Ändå driver du detta stenhårt, bl.a mot mig. Varför respekterar du inte andra så pass att du åtminstone håller dig till vad de skrivit?

Folk blir inte osams med dig över skilda åsikter, utan att du faktiskt blåljuger om innehållet i det du svarar på. I tråd efter tråd. Är det din strategi att ljuga om andra användare? Är målet att skapa personliga konflikter? Alternativt, har du helt enkelt så enorma svårigheter att du inte gör detta medvetet?
    #inteensamaldrigglömd
  • Pope Joan II
    Tow2Mater skrev 2020-11-15 22:53:26 följande:
    Tja, öka betyder väl skada?

Bara en snabb sökning i början (du kan nog hitta mer om du orkar söka), av t ex den som så stort förespråkar fakta, men verkar ha svårt att ge lite referenser:

#4904 "munskydd triggar andra icke önskvärda skeenden.
    Som falsktrygghet, handhavande fel och ett par till mindre."

#4700 "Jag tror att smittan kommer öka med munskydd"

#4672 "Samma sekund man börjar pilla på munskyddet som de flesta gör, så har man ökat sina risker att bli smittad."

#2436 ?Folk kan inte ens använda munskydd, och det ökar risken för smitta."

#2175 ?kan tänka mig att de som pilar på sin mask ökar risken att bli smittade."

De är väl så övertygade i all sin förträfflighet om att de tycker precis lika att de inte bryr sig om att läsa varandras inlägg. Det här till exempel har ju upprepats flera gånger (lite yxiga meningar, men innebörden torde väl trots det vara rätt så klar för de flesta):

"Men det faktum att jag försöker hålla avstånd till maskförsedda innebär inte att jag accepterar påståenden om att munskydd minskar smittspridningen.

Jag tror tvärtom att motsatsen gäller, vilket också den kraftiga smittspridningen i länder med masktvång indikerar."
  • AndreaBD
    Anonym (Proctor) skrev 2020-11-16 01:05:05 följande:

Tur inte strategin var ännu mer lyckad, för då hade väl ännu fler förlorat livet.
    Förstår du inte att det inte spelar så stor roll vilken strategi man har där om man redan har "förlorat kontrollen" (jag är lite osäker om jag själv skulle kalla det för det, så jag citerar mest nu)? 

När man väl har fått ett visst mått av allmän smittspridning så har man inte längre alla möjligheterna öppna. Framför allt så kommer man aldrig att kunna få bort viruset igen. Därför FINNS det bara en möjlig strategi numera: Att hålla smittan nere så bra man kan tills vi får ett vaccin. Sedan kan man ha lite olika uppfattningar om vad som är mest effektiv och hur mycket man kan tänka sig inskränka sitt liv - om det är värt det, m.m.. 
  • AndreaBD
    Anonym (ABC) skrev 2020-11-15 23:54:57 följande:
    Däremot skulle det förstås kunna göra skada om man skulle nonchalera andra åtgärder som gör mer nytta och ha masker istället. Det är ju det som man befarar. Och du behöver bara lyssna på presskonferensen i tisdags - då berättade Anders Tegnell om en studie i Nederländerna, som visade just detta.

Det finns argument för och emot, tycker jag. Att man kanske inte håller lika mycket avstånd då om man har en mask - det är en berättigad invändning.

Nej, forskningen ger INTE stöd för det. Eller snarare så finns det en del som talar för och lika mycket som talar emot. Och man vill inte rekommendera något där man inte vet om det är bra.
    Varför citerar du dessa? I ingen av dem tre står det ju något om att masker skulle vara skadliga. Att det kan vara skadligt att nonchalera andra åtgärder är ju inte alls samma sak som att maskerna i sig skulle vara skadliga. 

Och tredje inlägget handlar om det finns belägg för att de gör tillräckligt nytta för att man skulle med gott samvete kunna rekommendera dem. 

Faktiskt så har inte ens Anders Tegnell påstått, framför allt på senare tid, att maskerna inte skulle kunna göra nytta i vissa situationer. FHM verkar snarare tänka på helheten där och på hur det kan se ut i realiteten om folk skulle ha mask på sig i många vardagssituationer - i Tyskland har ju skolbarn det i klassrummet och en del vuxna har det hela dagarna på jobbet. Hur realistiskt är det att folk sköter det bra DÅ?

Min son berättade för mig igår att han hade provat göra en liten föreläsning för en skolklass, kanske en halv timma, med mask. Han tyckte det var väldigt störande och vill verkligen inte ha mask i såna situationer. Sedan, om man funderar, så är chansen att smitta barnen, eller att smittas av dem, ändå inte så stor. Så varför skulle man välja att göra något som är jobbigt, och antagligen inte ens gör nytta? Han har ju också minst två meters avstånd (nästan hela tiden). 

Om du gör en studie i ett labb - då gör det säkert lite nytta. Men det är en helt annan sak i en vardagssituation. Folk skulle inte orka göra det ordentligt. Och då kom FHM kanske fram till att de flesta inte skulle sköta det ordentligt - annars skulle man behöva övervaka det hela tiden. Det skulle kräva enorma resurser. Som man bättre kan använda till annat. 
  • AndreaBD
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-11-15 19:42:45 följande:
    Om allt Sverige kan göra är att rekommendera, så skulle det ju i princip kunna åtminstone rekommenderas att inte gå på restaurang, gå i karantän om man nyss haft fest med coronasmittade, inte resa utanför regionen, inte umgås utanför hushållet, ha munskydd på bussen och ICA, kontrollera ventilationssystem på äldreboenden etc etc. 
    Allt detta, förutom munskydden, är ju reglerat i Sverige också, men bara inte exakt likadant som i Finland. Och det måste inte heller vara exakt som i Finland. Det är olika förhållanden och även olika lagar. 
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2020-11-15 22:53:26 följande:
    Tja, öka betyder väl skada?

Bara en snabb sökning i början (du kan nog hitta mer om du orkar söka), av t ex den som så stort förespråkar fakta, men verkar ha svårt att ge lite referenser:

#4904 "munskydd triggar andra icke önskvärda skeenden.
    Som falsktrygghet, handhavande fel och ett par till mindre."

#4700 "Jag tror att smittan kommer öka med munskydd"

#4672 "Samma sekund man börjar pilla på munskyddet som de flesta gör, så har man ökat sina risker att bli smittad."

#2436 ?Folk kan inte ens använda munskydd, och det ökar risken för smitta."

#2175 ?kan tänka mig att de som pilar på sin mask ökar risken att bli smittade."

Den första är det inget konstigt med. De andra är inte mina och jag håller inte helt med dem heller. Jag tror inte att det skulle öka risken, snarare att det inte minskar risken då. Dvs jag skulle gissa på att det gör varken nytta eller skada. 
  • klyban
    Anonym (Proctor) skrev 2020-11-16 01:05:05 följande:

Tur inte strategin var ännu mer lyckad, för då hade väl ännu fler förlorat livet.

Kan inte bli mer än 100% lyckad, så ledsen för din ordlek.
    Det blir lätt så här när man tror man kan säga FHM har en annan strategi.

Det som berättar en hel del, det är att man upprepat denna strategi så många ggr, och ni förstår ändå inte efter hundratals upprepningar av denna strategi av FHM.
    Det berättar en hel del om er att återge det fel hela tiden.

• klyban
    pyssel skrev 2020-11-16 06:22:21 följande:
    Inte alls. Om du lyckas läsa de repliker du får så handlar det om följande som "abstrakt":
    1.Du har inte producerat någon hänvisning till någon studie som styrker det du och en till envist hävdar (ni är ju citerade alldeles nyss med nr till inlägg)
    2.Du har inte producerat något underlag för att någon faktiskt gått i klinch med dig med påståendet att forskningen skulle vara entydig. Ändå driver du detta stenhårt, bl.a mot mig. Varför respekterar du inte andra så pass att du åtminstone håller dig till vad de skrivit?

Folk blir inte osams med dig över skilda åsikter, utan att du faktiskt blåljuger om innehållet i det du svarar på. I tråd efter tråd. Är det din strategi att ljuga om andra användare? Är målet att skapa personliga konflikter? Alternativt, har du helt enkelt så enorma svårigheter att du inte gör detta medvetet?

Forskningen är delad och ger ej ett entydigt svar, ett mycket enkelt begrepp att förstå och enkelt kolla upp om man nu inte hade en agenda.

Ledsen svårt och ljuga om en forskning som är såpass delad.

Och nej, jag brukar inte prata om annat när sakliga frågor kommer som vissa andra gör här än svara på frågor.
    Dock tycker jag det är intressant din cherrypickings, och att du tror dig säga nått med att exkludera.
    För med det är vad det enda du säger att vi har rätt om munskydden när du gör.

• klyban
    AndreaBD skrev 2020-11-16 09:24:58 följande:
    Allt detta, förutom munskydden, är ju reglerat i Sverige också, men bara inte exakt likadant som i Finland. Och det måste inte heller vara exakt som i Finland. Det är olika förhållanden och även olika lagar. 

Tydligen ska vi jämföra med länder som har låg smitta initialt och inte kommit till dessa nivåer än.
    Såna jämförelser berättar inte mer än att Finland startade ifrån en mycket lägre smittspridning och enklare att hantera.

Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin