• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • FDFMGA
    FDFMGA skrev 2020-09-05 20:07:46 följande:

"Barnsjukdomar som vi vanligtvis vaccinerar emot, sexuella övergrepp, våld i hemmen, brist på läkemedel, farliga födslar och aborter, fattigdom och hunger. Allt det här har redan ökat, och kommer att öka ännu mer som en konsekvens av världens reaktion på pandemin. De effekter som alla restriktioner har, nationellt och internationellt, är mycket farligare för världen än sjukdomen i sig"

Ingen nyhet årecis att pangdemin kommer att orsaka långt fler döda och göra betydligt större skada än pandemin någonsin kommer att göra.

www.dn.se/varlden/epidemiolog-fler-dodsfall-av-pandemins-konsekvenser-an-av-covid-19/

Det är djupt tragiskt att inskränkt nationalism i kombination med panikåtgärder har fått och framförallt kommer att få så oerhörda konsekvenser.
  • klyban
    "Barnsjukdomar som vi vanligtvis vaccinerar emot, sexuella övergrepp, våld i hemmen, brist på läkemedel, farliga födslar och aborter, fattigdom och hunger. Allt det här har redan ökat, och kommer att öka ännu mer som en konsekvens av världens reaktion på pandemin. De effekter som alla restriktioner har, nationellt och internationellt, är mycket farligare för världen än sjukdomen i sig"

Ingen nyhet årecis att pangdemin kommer att orsaka långt fler döda och göra betydligt större skada än pandemin någonsin kommer att göra.

www.dn.se/varlden/epidemiolog-fler-dodsfall-a.../
    Schyyy, så får du inte säga, för då blir en del upprörda och vi ska absolut inte lyfta dessa sekundära problem.
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • AndreaBD
    Pope Joan II skrev 2020-09-05 18:26:50 följande:
    Trevlig? Det är mig helt egalt om klyban är trevlig eller otrevlig. Det är överhuvudtaget inte vad jag bryr mig om. Jag tycker inte att FDFGMA, KillenBill, Padirac eller för all del du själv är så trevliga alla gånger heller, men ni skriver inte saker som det här:

Om du är övertygad om dessa asymptomatiska är inte nått som betyder nått för nått.

Den som gör det har i mitt tycke inget att vara vare sig kaxig över eller tro sig om att uppnå saklighet och/eller substans i sina inlägg. 

Han har inte lite problem att uttrycka sig i skrift.  
    AndreaBD skrev 2020-09-04 17:30:23 följande:
    Intressant! Varför gör man inte mer reklam för det då, så att folk vet att det finns? 
    Den appen har jag använt sedan den kom. De informerade om den bland annat via Facebook. 
    Visst, det är irriterande om man inte förstår, men egentligen drabbar det ju mest personen själv om han skriver något som ingen kan svara på eftersom ingen förstår. 

Och jag skulle använda en sån app, om den är bra och om många har den, så att det är  någon idé. Om inte ens alla vet om det - det verkar ju inte vara något som man satsar på. Så antagligen är det inte värt det. 
  • KillBill

Vilka av dessa länder har krav på munskydd utanför hemmet och vilket land saknar krav på munskydd?

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • klyban
    FDFMGA skrev 2020-09-06 08:54:50 följande:
    Här en försiktigt reträtt från Joacim Rocklöf som numer säger sig aldrig ha förespråkat lockdown eller grundskolestängningar.

Allteftersom kommer nog alltfler av de 22 pangdemikerna att förklara att de beklagar att de blivit missförstådda.

www.svd.se/joacim-rocklov-angrar-att-vi-bidro...

Jag tycker Tegnell hantera den kritiken mycket bra, och utmanade kritiken och bad dom förklara sig.
    Saken är att den kom aldrig.

• klyban
    KillBill skrev 2020-09-06 08:33:33 följande:

Vilka av dessa länder har krav på munskydd utanför hemmet och vilket land saknar krav på munskydd?

Otroligt intressant och se skillnaderna, är det den berömda falska tryggheten tro och som orsakar detta?
    Dock så finns det en liten nisch där jag tror munskydd har en funktion och där det är helt omöjligt att utöva en socialdistansering och att man inte kan undvika vara i varandras ansikten och nära.

• FDFMGA

I dag följer alla länder i Europa mer eller mindre metoden från den svenska modellen ? men ingen skulle erkänna det. Det är inte politiskt korrekt. Nästan alla har kritiserat den svenska strategin och kallat den omänsklig och ett misslyckande. Man kan inte vända om nu, säger Antoine Flahault, professor i epidemiologi vid universitetet i Genève samt chef för Institute of Global Health.

www.svd.se/revanschen--idag-foljer-alla-sveriges-strategi

En sanning med modifikation eller snarare en överdrift. Inte desto mindre kan man notera att förnuftet så smått börjar ta allt större plats på populismens, nationalismens och panikens bekostnad.

• Anonym (ABC)
    FDFMGA skrev 2020-09-06 13:42:10 följande:

- I dag följer alla länder i Europa mer eller mindre metoden från den svenska modellen ? men ingen skulle erkänna det. Det är inte politiskt korrekt. Nästan alla har kritiserat den svenska strategin och kallat den omänsklig och ett misslyckande. Man kan inte vända om nu, säger Antoine Flahault, professor i epidemiologi vid universitetet i Genève samt chef för Institute of Global Health.

www.svd.se/revanschen--idag-foljer-alla-sveriges-strategi

En sanning med modifikation eller snarare en överdrift. Inte desto mindre kan man notera att förnuftet så smått börjar ta allt större plats på populismens, nationalismens och panikens bekostnad.

Jag kan inte läsa artikeln, så jag vet inte hur missvisande eller sanningsenlig den är gällande innehållet. Exakt på vilket område är det som man menar att omvärlden nu tar efter Sverige?

Är det virusexperterna eller artikelskribenten som har missförstått omvärlden? Här kan man i vilket fall som helst se resultatet av de svenska myndigheternas arbete med att noggrant undvika att informera sakligt om andras länders metoder och strategier.

Man (Finland) stängde inte ner för att nedstängningen i sig skulle vara strategin, utan för att köpa sig tid så att man skulle kunna bygga upp sin strategi utan att allt för många skulle behöva dö i onödan innan man har allt på plats. Men det är ju möjligt att vissa länder nu har gett upp alla kostnadskrävande metoder och bara förlitar sig på avstånd och handtvätt, och på det sättet tar efter Sverige?

I tidigare inlägg har jag räknat upp en hel del detaljer som skiljer sig åt mellan Finland och Sverige i hur man hanterar pandemin, och man kan verkligen inte säga att Finland skulle göra som Sverige. Generellt sett kan man se att Sverige satsar väldigt mycket på att räkna på och möta immuniteten i befolkningen, medan Finland satsar på att så få som möjligt ska smittas.

Visst, det kan ju hända att också Finland i något skede tvingas ge upp och låta smittan gå igenom befolkningen, men där är vi inte ännu.
  • Anonym (ABC)

www.dn.se/varlden/epidemiolog-fler-dodsfall-av-pandemins-konsekvenser-an-av-covid-19/

Det stämmer säkert. Men kringeffekter blir det ju oberoende av om man stänger ner samhället eller inte. Var tanken här att inga andra än covid-19 patienterna själva skulle ha råkat illa ut, ifall man inte hade infört restriktioner?

Typen av samhälle man lever i har ju också en viss betydelse för vad som fungerar och vad som inte fungerar. Vi kan sitta hemma i en månad och få pengar på kontot och maten levererad till dörren under den tiden, medan folk som lever i slumområden måste ut och skaffa mat och vatten varenda dag.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin